Onlangs kon je lezen dat Toyota een advertentiecampagne in Cydia was gestart. Via de ModMyi-repo kon je een iPhone-thema downloaden met daarop een afbeelding van de Scion 2011 tC. Op de afbeeldingen is de auto vanuit verschillende hoeken te zien, met een aparte iconenset in de stijl van de tC. Het was voor het eerst dat een bekend bedrijf officieel reclamemateriaal via Cydia beschikbaar stelde. Met 10 tot 15 miljoen gebruikers loont dat ook de moeite. Maar de beheerder van de ModMyi-repo kreeg een telefoontje van Velti, het advertentiebureau van Toyota. Zij hadden van Apple opdracht gekregen om de Toyota-reclame te laten verwijderen.
Toyota zou hebben toegestemd om de goede relatie met Apple niet in gevaar te brengen. De automaker had de campagne sinds april 2010 lopen, via advertentiebureau Velti. Apple stelde eerder dat jailbreaken illegaal is, maar sinsdien bepaalde het Copyright Office dat jailbreaken en unlocken van mobiele telefoons expliciet is uitgezonderd van de DMCA. Nu de legaliteit van jailbreaken en unlocken in de Verenigde Staten vast staat, is het opvallend dat Apple zich nog steeds zo strikt opstelt ten opzichte van software die via Cydia beschikbaar is.
Kyle Matthews van ModMyi legt in een forumposting uit wat er is gebeurd:
I received a call from our contact at Velti this evening as well as an email asking me to please take the theme out of Cydia. On the phone, he explained Apple had contacted Toyota and requested they remove the theme and stop the advertising campaign. They (Velti) in turn contacted me relaying the message.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 32 reacties