De Franse site Hardmac beweert dat Apple de laatste hand legt aan een iOS-diagnosetool, waarmee onderhoudsmedewerkers op afstand support kunnen leveren. De webgebaseerde dienst stuurt diagnostische informatie naar de Apple-supportmedewerkers. Dat kan relatief anoniem, al zul je bij een supportvraag liever wel willen dat Apple weet wie je bent. Intern zou Apple hebben gecommuniceerd dat de tools bijna af zijn. Ze zijn makkelijk in gebruik en werken volledig online.
Het werkt als volgt: je ontvangt op het toestel een e-mailtje met daarin de URL, die eventueel ook handmatig ingevoerd kan worden. Het toestel maakt van via Safari verbinding met internet, waarna een aantal interne checks worden uitgevoerd. De resultaten daarvan komen uiteindelijk weer terecht op de servers van Apple, waar ze verder geanalyseerd kunnen worden. Supportmedewerkers kunnen op die manier via de telefoon support leveren en problemen oplossen. In plaats van het tijdrovend uitvoeren van handmatige checks door de gebruikers zelf, kan de controle voor een groot deel automatisch gebeuren. Dit scheelt tijd en moeite, zowel bij Apple als bij de klant.
Eén voorwaarde is er wel: de apparaten moeten nog goed genoeg functioneren om verbinding te kunnen maken met internet, dus de telefoon op de foto hierboven is er niet geschikt voor. Als je iPhone in een voortdurende reboot-lus zit, zijn de tools ook niet te gebruiken. De tools kunnen de gezondheid, het batterijniveau en de status van de batterij opvragen, de tijd die verstreken is sinds er voor de laatste keer volledig werd opgeladen, minimale niveau waarop de batterij is leeggetrokken, geïnstalleerde iOS-versie en dergelijke. Ook is na te gaan of het toestel op normale wijze is uitgeschakeld. Of er ook gecheckt kan worden of het toestel een jailbreak heeft, blijkt niet uit het verhaal van Hardmac. Ze voorspellen dat de tools binnen een paar maanden beschikbaar komen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
en welke problemen hoe je dan over? ik heb zelf nooit problemen gehad waar ik zelf niet uit kwam (lees harde reset)..
daarnaast: wat kunnen ze dan allemaal van je zien? zien ze dan ook een jailbreak??
Lees het volgende:
btw. zou wel mooi zijn als dit er daadwerkelijk komt!
Weer een deel dat men van je privacy wegneemt, nu zal je met de voorwaarden akkoord moeten gaan en dus zou Apple ingrijpen op afstand kunnen ingrijpen om jailbreaks uit het toestel te smijten en/of te blokkeren. Ik ben zelf al niet echt gediend dat een computerfabrikant van tijd tot tijd een hardware check doet van mijn laptop, maar ja, je wil je garantie ook niet op het spel zetten door dit programma van je toestel te flikkeren.
Als je in Spotlight ‘iOS diagnostics’ intikt krijg je een formulier waarop je een ticketnummer moet invullen..?
Ik voorspel juist een hele nieuwe reeks kwetsbaarheden en mogelijkheden om jailbreakme.com in stand te houden. Ondanks het vertrek van Comex. En zo niet komt er vast wel een patch om deze manier van controle op afstand te blokkeren. Laat maar komen!
Dit komt er ook zeker, en is ook geen gerucht aangezien apple dit nieuws al een tijd op hun gsx site heeft staan.
Dit staat er in het hele verhaal.