‘Apple haalt AppleCare weg uit Italiaanse Apple Store’

Apple biedt niet langer de AppleCare Protection Kit aan in Italiaanse winkels, om zo te voldoen aan eisen van Italiaanse autoriteiten.
Bastiaan Vroegop -

AppleCareApple biedt niet langer het AppleCare Protection Plan aan in Italiaanse Apple-winkels, om op deze manier te voldoen aan eisen van de Italiaanse autoriteiten. Dit blijkt uit een interne e-mail die SetteB.IT heeft bemachtigd. Consumenten zouden er van uitgaan dat ze bij Apple slechts één jaar garantie hebben op producten, omdat de standaard garantie zonder verlenging maar één jaar geldt. Apple kreeg eerder al een boete van 900.000 euro, omdat consumenten niet goed zouden zijn ingelicht over de bestaande garantie.


De e-mail stelt het volgende:

Vanaf 9 november 2012 is Apple gestopt met de verkoop van het AppleCare Protection Plan (APP) in Italiaanse Apple Stores, en de distributie van het APP-programma bij Apple Authorized Resellers (inclusief telecomoperators en Apple Authorized Service Centers).

Apple Authorized Resellers in Italië kunnen stoppen met de verkoop van APP-dozen en producten terugsturen naar Apple voor 10 december 2012.

Klanten die het AppleCare Protection Plan willen kopen, kunnen dit doen via de online Apple Store.

AppleCare brief

De Italiaanse Apple-site zou inmiddels ook zijn aangepast, waardoor er staat vermeld dat je AppleCare naast je bestaande Italiaanse garantie van twee jaar krijgt. Eerder zou er enkel worden gesproken over een garantie van één jaar.

Na de rechtszaak in Italië maakten meerdere consumentenorganisaties in Europa bezwaar op de manier waarop Apple consumenten inlicht over bestaande garantieregelingen. Ook de Nederlandse Consumentenbond dacht dat Apple consumenten niet goed uitlegt waar ze recht op hebben. Dit leidde ertoe dat Apple de Nederlandse garantievoorwaarden aan zijn site toevoegde.

Via 9to5Mac.

Reacties: 11 reacties

  1. Nu Nederland en de overige EU landen nog. Apple Care is zakkenvullerij, de de zak van dat appeltje is vol genoeg.

    Amerikaanse bedrijven moeten maar eens begrijpen dat het in de EU anders toegaat dan in de USA.

    Extra garantie komen voor producten is waanzing, heeft bij mij altijd aangegeven dat men toch niet zo precies is in de kwaliteit van hun producten.

    Nu nog de verplichting van IOS software voor oudere modelen tot minimaal 6 jaar of langer en we krijgen weer een product dat men niet alleen voor de status koopt maar ook voor de kwaliteit en afther sale.

  2. Eigenlijk te gek voor woorden, een extra service met als doel de koper te helpen en dit te verlengen en door de verkeerde info (wat naar mijn idee vanuit de overheid moet komen net zoals in NL) gewoon 1 jaar vanuit Apple het andere jaar vanuit de overheid.

    Zeuren over een product geef ze groot gelijk haal maar offline daar.

  3. Lijkt me nou iets om Europees te regelen. Een mooie klus voor Brussel. In de hele EU 2 jaar garantie zonder uitzondering. Als je hier al bedrijf niet aan voldoet een flinke boete bij overtreding. Alle garantieproblemen opgelost.

  4. Origineel geplaatst door niets
    Eigenlijk te gek voor woorden, een extra service met als doel de koper te helpen en dit te verlengen en door de verkeerde info (wat naar mijn idee vanuit de overheid moet komen net zoals in NL) gewoon 1 jaar vanuit Apple het andere jaar vanuit de overheid.Zeuren over een product geef ze groot gelijk haal maar offline daar.

    Ik snap echt niets van wat je schrijft. Wil je zeggen dat de overheid een jaar garantie moet betalen?

  5. Het wordt eens tijd dat dit Europees geregeld wordt. Ik ben het echt beu om uitgemolken te worden door de APR’s die sowieso verplicht zijn om twee jaar garantie te geven, maar het in de praktijk nooit doen (en dat terwijl je er wel een machine van €2000 gekocht hebt).
    Helaas te laat voor de APR’s want daar zien ze mij nooit meer terug. Zelden zo’n zootje onbekwaamheid bij elkaar gezien.

  6. Lijkt me een goed plan om het gelijk verplicht te stellen voor alle fabrikanten. Dan is ’t ook gelijk goed geregeld voor m’n tv, camera, hifi set en zo

  7. Dus wacht ff, nu krijg je als je in Italië je Apple producten koopt, standaard er AppleCare bij? Als dat zo is, is het wachten tot dat Apple beseft dat ze beter als marktleider het AppleCare-programma standaard moeten leveren met elk product, in ieder geval in Europa, daarna misschien in de rest van de wereld?!?

  8. Hoe zit dit nou precies, want bij de Amac store vertelde ze mij dat het 2 jaar garantie, wat onder de EU regeling valt, veel dingen niet vergoed van reparaties, zoals een defect scherm of trackhpad.

  9. @niets: Ik kan niet zo veel volgen van je verhaal. Kun je de volgende keer misschien wat meer interpunctie gebruiken?

  10. @Diederik Baan: Kijk, dat bedoel ik met die APR’s. Dan verzinnen ze zoiets als “gebruikersonderdelen”. En daar zou dan maar één jaar garantie op zijn. Complete rip-offs die APR’s.
    Je hebt op elk onderdeel wettelijk 2 jaar garantie.
    Nog een goeie: dan komen ze af met “na 6 maanden ligt de bewijslast bij de koper”. Onzin: je moet enkel kunnen aantonen dat je het product fatsoenlijk hebt gebruikt. Dus als er geen deuken in zitten heb je al genoeg bewezen.

  11. De fabrikanten lopen er niet mee te koop, maar je hebt als koper recht op een goed werkend product voor een termijn die, voor dat product, als redelijk mag worden gezien. Een deugdelijk product voldoet aan het beginsel van “conformiteit”, zoals dat heet.

    Bij een “non-conform” product mag je als klant altijd terug naar de verkoper. Er is hierover online het nodige te vinden, kijk bv. op conformiteit.nl, of googel op “garantie conformiteit”. Je moet een defect wel binnen twee maanden melden, anders vervallen je rechten.

    Ik weet niet wat de redelijke termijn is waarbinnen je mag verwachten dat een iPhone het goed doet, maar dat is toch zeker twee jaar, lijkt me, mss zelfs meer.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.