Begin april was te lezen, dat iTunes-downloadlinks voor apps opeens slechter vindbaar waren in Google. Typte je de naam in van een bekende iPhone-app zoals WhatsApp, dan was Apple bijna altijd bovenin de zoekresultaten te vinden. Opeens verdwenen ze naar pagina twee of drie. Waarom vond Google de zoekresultaten van Apple opeens een stuk minder relevant?
Of wil Google zorgen dat linkjes naar de eigen Play Store voor Android hoger in de lijst staan? Dat zijn vragen waar SEO-specalist Sistrix zich over heeft gebogen. Ze kwamen daarbij tot een verrassende conclusie: volgens Sistrix is het geen fout van Google, maar heeft Apple zichzelf uitgesloten van de zoekresultaten door te voorkomen dat bots de pagina’s kunnen doorzoeken. Het subdomein itunes.apple.com daalde daardoor in de zoekresultaten, de rest van apple.com niet.
Sistrix gebruikte een toolbox om 100.000 iTunes-productpagina’s van apps op te vragen en ontdekte dat bij bijna 50.000 uitgestuurde verzoeken de foutcode 403 (forbidden) werd teruggegeven. Apple wil daarmee waarschijnlijk voorkomen dat crawlers en scrapers de content kunnen doorzoeken. Scrapers zijn tools die teksten en plaatjes van een webpagina halen en ze op een eigen website presenteren als eigen content. Het is logisch dat Apple dat wil voorkomen. Crawlers zijn echter nodig om internetpagina’s te kunnen indexeren. Bij 46,1% van de uitgestuurde verzoeken kreeg Sistrix de genoemde foutcode, waardoor de crawlen de pagina niet in kaart kon brengen. Mogelijk hebben de bots van Google dezelfde problemen om deze pagina’s te indexeren. Een plaatje van Sistrix laat zien hoe de iTunes-pagina van de navigatieapp TomTom Europa de afgelopen maanden in de zoekresultaten van Google is gezakt:
Sinds april 2012 stond de iTunes-pagina van TomTom Europa voortdurend op plek 1 in de zoekresultaten. Daarna zakte het naar 79 en verdween vervolgens uit de top 100. De rode lijn geeft de resultaten weer van TomTom Europa in de Google Play Store, die nu op nummer 1 staat in de zoekresultaten. Apple heeft blijkbaar maatregelen genomen om het automatisch afstruinen van App Store-webpagina’s te voorkomen en zich daarbij niet gerealiseerd (of misschien wel op de koop toe genomen) dat de Googlebot als crawler dan z’n werk niet meer kan doen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iTunes
Lees alles over iTunes, de voormalige software voor het beheren van je mediacollectie op Mac en Windows. Sinds 2019 is Apple gestopt met iTunes op de Mac en in februari 2024 bracht Apple officieel drie opvolgers voor iTunes op Windows uit. iTunes voor Windows bestaat echter nog wel. Ook is er nog de iTunes Store nog voor het kopen van muzieknummers en albums en het aanschaffen en huren van films.

- Alles over iTunes
- Alles over de iTunes Store
- iTunes alternatieven voor Windows en Mac
- Sneltoetsen in de iTunes screensaver
- Wat is iTunes Connect?
- iTunes in de Cloud
- iTunes Match
- iPhone en iPad synchroniseren met je Mac
- De opvolgers van iTunes op de Mac
- Drie opvolgers van iTunes op Windows
- Muziek en films uit de iTunes Store cadeau geven
- Beltonen in de iTunes Store
- iTunes Store in de Muziek-app op de Mac
Ik dacht ook al dat de oorzaak daar lag. De bots zijn namelijk cruciaal voor weergaven op google search.
Daar zullen iOS-app-ontwikkelaars niet blij mee zijn…
ok als er dan een conspiracy van apple achter zit, waarom is het dan geen 100% failure ?
Er glipt vast wel een keer iets doorheen. Het is ook niet echt conspiracy, zal wel te maken hebben met het afstoten van google beleid dat gevoerd wordt. Ik zou me niet verbazen als Apple in iOS groot uitpakt met een eigen search engine gecombineerd met Siri.
@dhr. a: Iets?
Dat is iets meer namelijk: zo’n 50%
Interessant. Apple gaat wellicht in de toekomst de zoekmachine van Yahoo gebruiken.
Dan mag Siri weleens in het Nederlands uitkomen.
Hoop ik dat die searchenigine beter start als de kaartfunctie van Apple…..
Het lijkt mij heel sterk dat Apple met een eigen search engine zou komen. Het is vrijwel onmogelijk om de grote zoekmachines in kwaliteit én bruikbaarheid te verslaan. Met een Kaarten-app kun je daar nog enigszins mee wegkomen maar met een zoekmachine roep je echt de problemen op je af. Zoekmachines zijn volledig geïntegreerd in ons online gedrag.
Apple zal de zoekmachine van Yahoo gebruiken en samen met Yahoo optimaliseren en verfijnen. De sportinformatie van Yahoo is al geïntegreerd in de stemherkenningsdienst Siri. Topvrouw Marissa Mayer van Yahoo wil haar bedrijf een sterkere rol geven op mobiele apparaten. Ze vindt dat zelfs een topprioriteit. Vergeet niet dat Yahoo in het veleden de pionier op internet was. Apple weet dit en met hun miljarden dollars helpt Apple indirect. Het is een symbiose: Apple heeft Yahoo nodig (om zich los te maken van Google) en Yahoo Apple voor de cash.
Daar ben ik het niet mee eens, het is al eerder gebeurd in de tijdvan Altavista, Hotbot, Infoseek etc..
Apple heeft de funds om wel degelijk iets te starten dat succesvoller zou kunnen worden dan Google Search, zeker gezien het feit dat zij eigen hard en software leveren/aanbieden, laat je fantasie maar erop los..
History can repeat itself, never be skeptic about that 😉