Apple’s senior vice-president of design Jony Ive en ontwerper Marc Newson waren vannacht op de Amerikaanse televisie te zien, waar Ive een zeldzaam tv-interview gaf. Het tv-fragment is nu volledig te bekijken via de Hulu-video hieronder. Ze praten over de Sothebys-veiling, waar 40 objecten zullen worden geveild die door Ive en Newson zijn ontworpen of uitgekozen.
Beide mannen kennen elkaar al 15 jaar en hebben met z’n tweeën grote invloed gehad op technologie en de vormgeving van alledaagse dingen zoals stoelen. Wil je zelf iets terugdoen? Dat kan ook: kies voor rood als je iets in de Apple Store koopt. Het zijn speciale (PRODUCT) RED-items die net zoveel kosten als de niet-rode items, maar waarbij Apple een deel van het geld afdraagt aan het goede doel.
Video niet goed zichtbaar? Probeer de rechtstreekse link of kijk op de desktop!
Er is via Apple’s (PRODUCT) RED-campagne al meer dan 65 miljoen dollar opgehaald voor de strijd tegen AIDS. Bij aankoop van één (RED) iPod nano kan Bono’s organisatie bijvoorbeeld 25 dagen lang levensreddende medicijnen geven aan iemand met HIV.
Dit zijn de producten waar je uit kunt kiezen:
- iPod shuffle rood, €49
- iPod nano rood, €169
- iPod touch rood, vanaf €319
- iPhone 5s case rood, €39
- iPad mini Smart Cover rood, €39
- iPad mini Smart Case rood, €69
- iPad Air Smart Cover rood, €39
- iPad Air Smart Case rood, €79
Korte video’s uit het interview
Geen tijd om de volledige video van de Charlie Rose Show te kijken? Hier zijn twee korte fragmenten:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Nu nog een rode iPhone !
Iphone 5C
Waarom moeten wij eerst iets kopen voor ze het geld beschikbaar maken voor een goed doel?
Dat kunnen ze toch ook uit zichzelf doen!
“There’s so much carelessness around us.” Tsja, meneer Ive, ik ben het helemaal met u eens. Maar wat me dan verbaast is het feit dat Apple, naar mijn mening, iets te weinig “care” legt in de omstandigheden waaronder diverse Apple-producten geproduceerd worden. Oh ja, dat zijn derde bedrijven, daar heeft Apple beperkte invloed op. Was ik even vergeten…
Waarom alleen Product Red? Ze hadden net zo goed bij elke kleur een deel kunnen afstaan, of is dat dan weer te veel van het goede? 😉
@Robenroute: dan ook geen Apple producten kopen? :p
Grappig, 40 minuten en er is helemaal niks gezegd.
En die voet van Jon steeds zo neerzetten haha werd geven moment beetje naar om naar te kijken.
@daveensannie: ‘kweet ’t, touché…
Dat nieuwe design is waardeloos! Ik heb een retinascherm voor de meest waanzinnige beelden en kleuren, maar sinds iOS7 is er geen kleur meer over. Alles spierwit, kil en slecht leesbaar. De nieuwe versie van Dropbox is ook zo’n waardeloos voorbeeld. Steve Jobs draait zich om in z’n graf.
mee eens, maar moet zeggen dat wel opvalt. Ik heb gisteren toevallig in de apple store gekeken naar (oa) een hoesje, en bij die rode moest ik gelijk aan n goed doel denken, terwijl ik dit artikel nog niet had gelezen. Vermoedelijk door Shazam Red die ik ooit gekocht heb.
Dus marketing-technisch (misschien) slim om 1 kleur te kiezen.
Product Red word niet alleen gebruikt bij Apple eh.
Steve jobs zal zich zeker niet omdraaien. iOS 7 is een verademing tov iOS 6. Veel wit is mooi strak. Zoals de icoontjes. Heel simpel. @djbak:
@djbak: Reken er maar op dat Steve nog heeft meegedacht;)
Steve was altijd gek op ive ze ontwerpen
Verdiep je aub even wat meer in de materie. Apple doet als bijna enige vergeleken met soort gelijke bedrijven wat aan de omstandigheden.