Op iPhoneclub schreven we al eens eerder over ‘Haunted Empire’, het boek van voormalig Wall Street Journal-verslaggeefster Yukari Iwatani Kane (@yukarikane). Op 11 maart was Kane aanwezig op SXSW om te praten over Apple’s toekomst na Steve Jobs en iCulture was erbij om verslag te doen. Kane interviewde bijna 200 insiders, experts en zakelijk partners om een indruk te krijgen hoe Apple er momenteel voor staat, nu Steve Jobs is overleden. Wat we in ieder geval niet hoefden te verwachten is een PR-verhaal, want Kane had al laten weten dat ze vrij kritisch over Apple is. Natuurlijk kwam ook de onvermijdelijke vraag voorbij, waar mainstream media zo door gefascineerd zijn: is Apple nog wel innovatief?
Kane had in het verleden een paar mooie scoops over Apple. Ze ontdekte bijvoorbeeld als eerste dat Apple bezig was met een kleinere iPad en onthulde dat Steve Jobs een levertransplantatie had gekregen. Ze begon 15 jaar geleden als WSJ-verslaggever van telecomnieuws, “omdat niemand anders het wilde doen. Nokia was destijds erg groot en het idee van always on-internet was nog erg nieuw.” Later volgde ze Sony om zich vervolgens te gaan specialiseren in nieuws rondom Apple. Maar nieuws is vluchtig en Kane besloot na een aantal jaren de ontwikkelingen rondom Apple in een ander tempo te gaan volgen: ze besloot een boek te schrijven over Apple ná Steve Jobs.
Apple werkte niet mee aan het boek. Ze gaven Kane toestemming om naar één bijeenkomst voor aandeelhouders te gaan, meer niet. Kane bleef contacten onderhouden met de PR-afdeling van Apple. Zodra het boek een andere wending leek te nemen, stuurde ze een e-mail naar Tim Cook om hem de gelegenheid te geven erop te reageren. Maar een reactie terug heeft ze nooit gehad. Uiteindelijk distantieerde Apple zich van het boek gaf officieel aan niet te willen meewerken. Maar dat weerhield Kane er natuurlijk niet van om heel veel mensen rondom Apple en voormalige medewerkers te interviewen.
“Can Apple stay great after Steve Jobs?” was de eerste vraag waarmee interviewer Geoffrey Fowler de aftrap gaf. Niet geheel toevallig was die vraag ook de drijvende kracht achter het boek. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Kane denkt van niet, zolang Apple vasthoudt aan de definitie van ‘great’ zoals Steve Jobs het bedoelde. Die definitie is: “To make insanely great products that change the world, that are revolutionary.” Apple hanteerde onder Jobs kwaliteitsstandaarden die hoger lagen dan voor elk ander bedrijf. Zolang Apple blijft vasthouden aan die definitie, zal het moeilijk zijn om dat hoge niveau te handhaven. Herdefiniëren van wat Apple wil zijn is een optie, maar wat krijg je ervoor terug? Lagere normen?
Siri: een betafunctie staat centraal
Wat we bij iCulture vaak zien in reacties, is dat Apple voor veel mensen niet meer hetzelfde is na de dood van Steve Jobs. “Onder Jobs zou dit niet gebeurd zijn” is een veelgehoorde opmerking. Volgens Kane gebeuren er onder Tim Cook inderdaad dingen, die onder Jobs niet hadden plaatsgevonden. De realiteit is, dat alles is veranderd. Steve Jobs wás Apple en Apple was Jobs. Hoe die veranderingen in de praktijk uitwerken, illustreerde Kane met een voorbeeld: Siri, de spraaktechnologie die nog niet helemaal ‘af’ was en toch werd gepresenteerd als dé innovatie van de iPhone 4S.
Siri was al in ontwikkeling voordat Jobs overleed. Het is daarom moeilijk om Cook de schuld te geven dat de technologie niet goed werkte. Maar we kunnen hem wél aanspreken op het feit dat Siri centraal stond in de marketing rondom de iPhone 4S, terwijl het nog niet goed functioneerde. Het is maar de vraag of Jobs wel een betaproduct zoals Siri zo’n belangrijkste rol zou laten spelen in de communicatie rondom een nieuw product. Over de Apple TV zou je ook kunnen zeggen dat het ‘maar’ een hobby is, maar dat product definieert niet wat Apple is. Bij Siri was dat wel zo: spraakbediening was dé toekomst volgens Apple en was prominent in reclamespotjes te zien. Bekende sterren zoals Martin Scrosese maakten reclame voor Siri, maar consumenten die een iPhone kochten en dezelfde zoekopdrachten probeerden uit te voeren, merkten dat die zoekopdrachten helemaal niet goed werkten. Kane interviewde Siri-engineers die haar vertelden dat het verwachtingsmanagement rondom Siri niet goed is geregeld. Niemand had zich druk gemaakt of de vragen die de celebs in reclamefilmpjes stelden, ook zouden werken in de praktijk, als de gewone consument ze uitprobeerde. Dat is het detailniveau waar Jobs zich wél druk over maakte.
Apple Maps: Forstalls fout?
Nog een andere dienst uit het tijdperk na Steve Jobs: Apple Maps. Kane kon ondanks gesprekken met diverse insiders niet goed achterhalen hoe de vork in de steel zat. Wist Scott Forstall dat Apple Maps nog niet af was, maar durfde hij Cook niet te vertellen? Of was Cook op de hoogte en besloten ze toch bewust Apple Maps uit te brengen. Kane denkt dat het Apple Maps-probleem onder Jobs niet zou zijn gebeurd. Ze vermoedt dat mensen op het moment dat Jobs was uitgeschakeld niet meer bang waren om fouten toe te geven. Forstall dacht dat hij dezelfde aanpak moest volgen als eerder, tijdens antennagate: wel toegeven dat er een probleem is, maar geen excuses aanbieden. Er circuleerde immers het verhaal dat Forstall geen excuses wilde aanbieden en Tim Cook wel.
Kane vertelde, dat Forstall een erg controversiële figuur binnen Apple was. Het executive team onder Steve Jobs bestond uit veel slimme mensen en grote ego’s, maar Jobs wist ze toch in het gareel te houden. In die groep was Forstall de meest luide persoon met het grootste ego en naar verluidt ook de minst geliefde persoon onder collega’s. Tim Cook heeft lange tijd als collega met Forstall moeten samenwerken. “Als Cook dacht dat hij Forstall niet in de hand kon houden, was het misschien de beste oplossing om hem te ontslaan”, vond Kane. Maar nog steeds blijft onduidelijk of Forstall nu zelf ontslag heeft genomen, of dat Apple hem daartoe dringend heeft verzocht.
Culturele veranderingen
Dat Apple is veranderd na Steve Jobs is aan producten te zien. Skeumorfisme is vervangen door vlakker design. Culturele veranderingen zijn er ook. Kane sprak een engineer die momenteel niet meer bij Apple werkt en vertelde, dat hij zich vaak voelde als Sisyphos, de Griekse god die steeds een steen tegen de heuvel op moest rollen. De engineer vertelde dat hij zich onderdeel voelde van een groter geheel en dat er bij Apple echt revolutionaire dingen werden gedaan. Je moest enorm je best doen en je elke dag weer opnieuw bewijzen. Het was alsof je elke dag die steen weer omhoog moest rollen. Hij ging weg, omdat hij na het overlijden van Jobs het idee had, dat de sfeer bij Apple was veranderd. Het doel was weg, het leek allemaal niet meer zo betekenisvol en mensen werden minder bereid om grote offers te leveren. Binnen Apple ontstond de term “G to G” voor mensen die vertrokken: “Go to Google”. Bijna elke week is er wel een afscheidsfeestje bij Apple, hoorde Kane in de wandelgangen.
Dat wil overigens niet zeggen dat Apple nu een vreselijke plek is om te werken. Volgens Kane heerst er tegenwoordig dankzij Cook een vriendelijker sfeer. Jobs had de gewoonte om medewerkers tijdens hun vakantie te bellen, want hij zag liever dat mensen gewoon doorwerkten. Cook snapt beter dat mensen er soms even tussenuit moeten om hun mentale batterij weer op te laden. Apple-medewerkers kopen vandaag de dag meer vakantiehuizen en mooiere auto’s, genieten meer van het leven. Eerder had dat geen zin, want je had toch geen tijd om ervan te genieten.
Nog iets anders: Jobs haatte het als topmensen van Apple in het bestuur van andere bedrijven gingen zitten en maakte alleen voor Tim Cook een uitzondering (hij is bestuurslid bij Nike). Na het overlijden van Jobs veranderde dat: Eddy Cue trad bijvoorbeeld toe tot het bestuur van Ferrari.
Nare man
Dat wekt de indruk dat Jobs vooral een nare man was. Maar als Kane de keuze zou moeten maken tussen Jobs en Cook als CEO, dan zou ze toch liever onder Jobs werken. Dat heeft niets te maken met innovatie en grootse plannen om de wereld te veranderen, maar met het feit dat je bij Jobs wist waar je aan toe was. Als iets slecht was, zei Jobs dat gewoon. Als je goed werk had geleverd, zei hij dat ook. Bij Cook is dat niet zo: hij is iemand die moeilijk tevreden te stellen is. Het is nooit goed genoeg. Cook is altijd bezig om constant te verbeteren. Ben je iemand die af en toe een schouderklopje nodig heeft, dan was je bij Jobs beter af.
De toekomst ziet er volgens Kane dus niet meteen somber voor Apple uit, maar als het bedrijf nog steeds edgy en innovatief wil blijven, dan vergt dat een absurde intensiteit en inzet. Cook is net als Jobs een harde manager, maar op een heel andere manier. Hij heeft een constante behoefte om dingen te verfijnen en te optimaliseren. Cook heeft luitenanten die ook zo gefocust zijn op verbeteringen. Maar hij is niet degene die Jony Ive constant aanmoedigt om het nóg beter te doen. Cooks interesse ligt vooral bij voorraadbeheer en het optimaliseren van productie en logistieke processen, niet op het selecteren en najagen van de beste ideeën. En juist dat laatste is wat Apple nodig heeft: iemand die beslist wat the next big thing zal zijn.
Toekomst van Apple
Wat is Cook’s visie voor de toekomst van Apple? Die vraag is lastig te beantwoorden. Cook kwam ooit op de proppen met een manifesto, maar dat gebeurde in de periode dat Jobs afwezig was vanwege zijn levertransplantatie. Het was eigenlijk de visie van Jobs die Cook naar voren bracht. Zelf heeft hij nog nauwelijks laten merken hoe hij de toekomst van Apple ziet, maar we kunnen wel een paar dingen afleiden uit zijn openbare optredens. Cooks recente standpunt op de aandeelhoudersvergadering van Apple dat duurzaamheid belangrijker is dan winst maken, zegt iets over de manier waarop hij naar Apple kijkt. Eerdere opmerkingen dat producten van hoge kwaliteit belangrijker zijn dan marktaandeel, geven ook aan welke kant het opgaat.
Kane ziet een gevaar in die focus op kwaliteit. Apple kan een soort BMW worden: een premium aanbieder met een klein marktaandeel. Als Apple op de huidige voet doorgaat, lopen ze het risico dat ze een exclusieve niche-speler worden. Je ziet dat nu al in de focus om de beste te zijn. Daar hangt een prijskaartje aan: het voorkomt dat de mainstream producten van Apple gaat gebruiken. Concurrenten als Samsung, die wél focussen op goedkope producten en massaal marktaandeel, hebben daardoor de kansen voor het grijpen. En daar zit een gevaar in. Kijk maar naar Toyota: die betraden de Amerikaanse markt ook niet met dure auto’s, maar met goedkope modellen zoals de Corolla. Om vervolgens met de Lexus ook een stuk van de premium-markt te pakken. Apple’s huidige focus op kwaliteit en de beste producten kan dus tegelijk een bedreiging zijn.
Geen auto’s maar wearables
Over auto’s gesproken: zou Apple Tesla moeten kopen? Daar heeft Kane wel een antwoord op: nee. Ten eerste omdat Apple liever kleinere producten koop, waarbij ze het product nog wat kunnen bijslijpen. Ten tweede, omdat het bij Apple gaat om het vinden van ’the next big thing’: iets dat nog niet bestond en dat mensen echt willen? Als je aan auto’s denkt, zijn er geen grote innovaties waar we echt op zitten te wachten.
Waar Apple volgens Kane wél een verschil kan maken, is door het simpeler maken van ons leven, zoals Steve Jobs dat kon. Die behoefte is zelfs groter dan ooit. Als je in de Apple Store kijkt, hangen daar allerlei accessoires voor je lichaam, huis en auto. Maar ze zijn een nachtmerrie om te gebruiken en te synchroniseren. We hebben echt een groot idee nodig en Apple kan daarbij verschillende richtingen kiezen. Het is moeilijk te voorspellen wat die nieuwe richting wordt en welke slogan daar dan bij hoort. Bij de iPod was het: 1000 songs in your pocket, de iPod als digitale hub in je leven. Bij de iPad was de slogan gericht op de post pc-wereld. Maar er zijn meer bedrijven die zich op de post pc-wereld richten en Apple mist iemand met de morele superioriteit. Concurrenten zoals Facebook (Mark Zuckerberg) en Google (Larry Page) worden geleid door founders die visionair zijn. Zij kunnen enorme risico’s nemen, die een ingehuurde manager zoals Tim Cook niet kan.
Zit Apple zonder ideeën? Kane denkt van niet. Er zitten bij Apple enorm vee slimme mensen die hard werken. Zij zijn meer dan de buitenwereld op de hoogte van de uitdagingen waar Apple voor staat. Er zijn duizenden ideeën waaronder de iWatch en een televisie, die Apple kan najagen. Maar wie beslist welk idee het wordt? Cook is meer een delegator dan een man die knopen doorhakt.
‘Best days ahead?’
Liggen Apple’s beste dagen in het verleden of de toekomst? Aan de producten zal het niet liggen: telkens wanneer interviewer Geoffrey Fowler producten voor de Wall Street Journal moet reviewen, zijn ze weliswaar duur, maar van de best kwaliteit. Kane durfde het bijna niet te zeggen, maar wilde er wel over kwijt dat het moeilijk is om een iconische figuur als Steve Jobs te verliezen en te beweren dat het vanaf nu alleen maar beter gaat met Apple. Als Tim Cook zijn voorganger in de schaduw wil zetten, moet hij een betere leider zijn, een groter icoon worden dan Steve Jobs ooit was. Of dat lukt? Dat mag iedereen zelf beoordelen, maar eigenlijk weten we het antwoord wel. Maar het blijft een Amerikaans bedrijf: Apple heeft al eens eerder een wonderbaarlijke comeback gemaakt, dat kan opnieuw gebeuren.
Het is ook nog maar de vraag in hoeverre de product-roadmap die Steve Jobs nog heeft achtergelaten sturend zal zijn voor Apple. De iPhone 5 was waarschijnlijk het laatste product waar Jobs nog direct aan heeft meegewerkt. Hij heeft ongetwijfeld nog nagedacht over de producten die Apple de komende jaren gaat uitbrengen. Maar: Jobs stond erom bekend dat hij zijn plannen constant wijzigde. “Als er een plan is, weet ik niet hoeveel Apple daaraan heeft. De markt is in de afgelopen tee jaar al zo sterk veranderd”, vond Kane. Jobs durfde plannen aan de kant te gooien, als hij ze niet zag zitten. Dat geldt niet alleen voor de legendarische Newton, maar ook voor de iPad, die bij Apple driemaal in de ijskast werd gezet, voordat het een concreet product werd.
Jobs’ kwaliteiten hebben ook een keerzijde. Aandacht voor detail is iets waarvoor Jobs wordt geprezen, maar het levert soms ook onnodig gezeur op. Er circuleert een verhaal dat Ive en Jobs een iPhone van keramiek wilden maken. Niemand kon hen ervan overtuigen dat het onhaalbaar was. Pas toen er een prototype van keramiek was ontwikkeld, dat op de vloer uiteen spatte, waren ze overtuigd. Een ander voorbeeld van een beslissing waarbij de aandacht voor detail iets te ver doorsloeg, had te maken met de iPhone 3GS. Aanvankelijk had de iPhone 3GS een spatie in de naam, maar Jobs besloot na de aankondiging dat hij de spatie niet mooi vond. Al het marketingmateriaal dat al circuleerde werd vernietigd.
Was Cook de enige kandidaat?
Na afloop van het vraaggesprek met Kane was er gelegenheid om vragen te stellen. Ik was benieuwd in hoeverre Cook de enige kandidaat is geweest voor de rol van CEO en stelde die vraag aan Kane. “Het was logisch om voor Cook te kiezen”, gaf Kane aan. “Cook is steeds de vervanger geweest bij afwezigheid van Jobs, met één uitzondering: CFO Fred Anderson viel ook eenmalig in.” Kane denkt niet dat Apple andere kandidaten heeft overwogen, al dacht ze persoonlijk dat Ron Johnson (hoofd Apple Stores) ook wel is overwogen. “Cook is de perfecte persoon om Apple te normaliseren, om te zorgen dat na het overlijden van Jobs de rust terugkeert. Maar hij is wellicht niet de juiste persoon om weer magie in het merk Apple te stoppen”.
Conclusie
Kane had geen definitief antwoord op de vraag of Apple gedoemd is. Ik had dat eigenlijk ook niet verwacht: niemand kan voorspellen hoe de techwereld zich ontwikkelt en welke rol Apple daarin zal spelen. Maar ze probeert in haar boek wel een beeld te schetsen van de veranderingen bij Apple en welke uitgangspositie Apple heeft nu ze zonder Steve Jobs verder moeten. En gelukkig is het verhaal van Kane vele malen genuanceerder dan het doemscenario wat je maar al te vaak in de algemene kranten ziet.
Het boek ‘Haunted Empire’ is in pre-order te bestellen en verschijnt op 18 maart 2014:
- Haunted Empire (paperback, HarperBusiness, 352 pagina’s) – €18,99
- Haunted Empire (hardcover, HarperBusiness, 384 pagina’s) – €20,99
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Wouw.., Gonny!! Als je dit artikel leest, raak je er echt helemaal in verstikt!
Blij dat ik via Twitter af en toe een stukje mee mocht maken van de presentatie van Kane.
Mijn complimenten!
“Apple heeft al eens eerder een wonderbaarlijke comeback gemaakt, dat kan opnieuw gebeuren”
Comeback?? Waar vandaan?? Gaat hardstikke goed met dat bedrijf !
Prachtig artikel en heerlijk geschreven! Top!
@JW: Heb jij de jaren 90 van Apple even gemist?
Prachtig artikel. Hartelijk dank. 😉
Ik gebruik al vierendertig (34) jaar ononderbroken Apple computers en andere spullen. Heb dus zo ongeveer de hele Apple geschiedenis meegemaakt. Mijn tijd zal het nog wel duren (hoop ik).
Complimenten voor het artikel!
@JW: dat dacht ik ook toen ik het las. In de jaren negentig heeft Apple een comeback gemaakt omdat het slecht ging met Apple, maar dat is nu niet het geval.
Je kan Cook en Jobs niet met elkaar vergelijken. Jobs heeft de mobiel opnieuw uitgevonden,dat kan je maar 1 keer doen. Elke upgrade is een evolutie. Hetzelfde geldt voor de tablet. Cook heeft dus te maken met een erfenis van extreem hoge verwachtingen. Ik wil Cook afrekenen op de iwatch. Imo is dit het enige waarmee ik zijn visie kan vergelijken met Jobs.
Het verlies van Steve Jobs is het ergste wat Apple kon tegenkomen, als vervanger optreden is al zeker geen cadeau. Steve Jobs was een icoon en niet zomaar een CEO die je vervangt voor een ander. Nu dat Tim Cook aan het roer staat bij Apple zijn er beslissingen genomen die er waarschijnlijk niet geweest zouden zijn. De iPhone 5C en de iPad mini zijn al een paar voorbeelden. Applicaties die niet in orde waren zoals Siri en Apple maps waarschijnlijk ook niet. Er moet een nieuwe wind door Apple geblazen worden en ik denk niet dat Tim Cook daarvoor gaat zorgen, hij is te soft.
Zal het boek in de toekomst ook in het Nederlands verschijnen? (Ter info)
Laten we wachten op de iwatch. Overigens vond ik iOS 7 wel al een enorme vooruitgang. Ook de iPad mini was zeker geen miszet. Alleen de iPhone 5C was niet zo ideaal. Ik denk dat het allemaal iets te overdreven wordt. TouchId werkt toch perfect? Er zijn wel degelijk belangrijke innovaties.
De iPad mini weet ik niet. Het is wel een doorslaand succes. Ik prefereer ook een mini boven een gewone. Er was (is?) zelfs sprake van kannibalisme. De iPad mini snoept verkopen van een gewone iPad (air) weg.
Zeer goed geschreven artikel! Knap dat je dit zo boeiend uiteen kunt zetten!
Lang niet zo’n goed artikel gelezen.
kudos!
Apple is een sterk merk geworden. Tim doet het toch goed. Want het zal heel erg moeilijk zijn, als je constant met steve vergeleken word. Hij weet de rust terug te brengen. En het is oneerlijk om steve en tim met elkaar te vergelijken. Ik verwacht en heb het gevoel dat apple ons weer gaat verrassen.
Wat een goed geschreven artikel zeg!
Ook mijn complimenten, lees lekker door
Ik heb mijn IPhone 4S pas gekocht nadat steve overleden was. Kan niet oordelen hoe de appleproducten waren toen deze man nog in leven was. Wat ik wel wil opmerken is dat apple het enigiste bedrijf is, dat standaaard spraaksoftware voor blinde en slecht ziende meeleverd in hun apparaten. Enig idee hoe duur die software is, als je dit voor je windows pc moet kopen? Duur kan ik vertellen. Bij apple ga je naar algemeen in je instelleningen, zet onder toegankelijkheid de voiceover aan, en je hebt een systeem dat werkt! En geen systeem dat tig keer vastloopt. Veel mensen vinden apple duur. Dat is het ook. Maar daarintegen staat naar mijn mening dat apple producten goed werken, en daar wil ik wel voor betalen. Siri gebruik ik nooit. Ik denk dat er altijd een vaste groep mensen zal zijn die apple producten zal blijven gebruiken. Apple heeft de plank misgeslagen met de Iphone 5C, als ze dit toestel voor €200 verkocht zouden hebben, waren meer mensen denk ik overgegaan op apple. Nu doen zij het met bij samsun, die virussen e.d. doorlaat.
Heel interessant en fijn geschreven. Top!
Goed artikel! Leest fijn weg
Wat Apple moet doen nu is met iets afkomen die anderen niet hebben: een batterij die veel langer mee gaat en dan heb ik het niet over een batterij van 3000mah steken maar echt over een batterij die veel langer kan mee gaan. Of waarbij je batterij binnen de minuut al opgeladen is.
Als ze nog meer mensen willen aantrekken voor hun producten zet dan bv de 5c aan 400-450 euro, die zal veel beter verkopen dan.
Niet iedereen wil 700 en meer voor een smartphone geven.
Ik kijk ook uit naar een apple tv 4; waarbij je apps kan opzetten en zo op je grote tv zou kunnen spelen, zou toch super zijn? Wild blood op je tv spelen ;).
Mis de naam van Ive (komt slecht 1 keer voor). Hij zou toch de reddende engel zijn? Is zijn rol / invloed niet besproken?
Prima artikel.
Apple is niet doomed maar helaas wel “looming”
Cook een geweldige operations-man die de ondankbare taak heeft Jobs op te volgen.
Productie, logistiek, Launch management zijn super.
Toch heeft Apple veel van zijn glans verloren.
De beurs heeft structureel andere verwachtingen en Cook weet niet te overtuigen dat de kernkwaliteiten van Apple behouden blijven.
Daarbij ergeren beleggers zich aan alle inconseqeunties (Siri in the Car terwijl het onbetrouwbaar/ongelocaliseerd/Beta blijft, stagiares inhuren voor major new business, samenwerking / afhankelijkheid van de grootste concurrent Samsung, een giga cashpositie die grotendeels inactief blijft)
Vage commitments inzake healthcare, appleTV
Cook is een tussenpaus en het is gewoon tijd voor nieuw bloed.
“Stay hungry, stay foolish” inplaats van consolidatie.
Toen Apple onder Jobs een exclusieve speler werd (want dat was Apple ook ook, of vooral onder Jobs) werd dat door iedereen toegejuicht. Ook al bleef de iPhone peperduur en ook al was daar het echec van MobileMe. Nu Cook dezelfde doelen nastreeft, namelijk hoge kwaliteit en geen prijsvechter, is dat ineens verkeerd? Het is een beetje meten met twee maten dus geheel niet interessant.
Tja als Apple producten blijft maken zoals ze nu doen blijven de concurrentie voor. En bij Apple draait het niet om het grootste marktaandeel. Zeker bij Smartphones.
Cook heeft vast de beste bedoelingen met apple. De kracht en de drijfveer van Jops komt nooit meer terug. Maar geef hem wel een kans. Ik zelf heb een aantal jaar geleden gekozen voor een apple iphone. En waarom? ik wilde gewoon de moeder van alle smartphone’s hebben. Nu met mijn iphone 5 heb ik dat gevoel nog steeds om gewoon het beste in handen te hebben wat er nu bestaat. Het werkt degelijk en altijd. Loopt nooit vast en is ook niet afhankelijk van veel platform functies zoals android. proven technology! Ik heb nog steeds alle vertrouwen dat apple na Steve weer op een punt komt dat professionaliteit en innovatie weer in een heel hoog vaandel komt de te staan. Maar dan moet wel de goede man achter het roer staan. En niet iemand die de mensen omhoog houd door hun prestaties, maar door mensen te inspireren met nieuwe ideeen en ook het lef hebben deze uit te voeren.
Jobs was een ondernemer. Cook is een loonwerker.
Innovatie komt nooit van loonwerkers. Het zal dus zeker een heel ander bedrijf worden.