Apps die het bekijken van reclameboodschappen of het delen op sociale netwerken aanmoedigen, krijgen het moeilijker. Apple lijkt de strijd te hebben aangebonden tegen apps die dergelijke methoden gebruiken om geld te verdienen of extra reclame te maken. In sommige gratis games komt het voor dat je extra virtueel geld of extra levens kunt verdienen, door een reclameboodschap te bekijken. Update 24 juni: Apple lijkt terug te komen op het strengere beleid.
Er komt ook een rem op trucjes om vanuit de ene app naar allerlei andere apps te verwijzen. Een ontwikkelaar vertelde op StackOverflow dat zijn app is afgewezen terwijl er alleen wat graphics waren aangepast.
De app was vier keer eerder al goedgekeurd, maar deze keer had Apple toch bezwaren. Ze beriepen zich daarbij op twee regels uit de richtlijnen voor ontwikkelaars:
2.25: Apps that display Apps other than your own for purchase or promotion in a manner similar to or confusing with the App Store will be rejected, unless designed for a specific approved need (e.g. health management, aviation, accessibility, etc.) or to provide significant added value for a targeted group of customers.
3.10: Developers who attempt to manipulate or cheat the user reviews or chart ranking in the App Store with fake or paid reviews, or any other inappropriate methods will be removed from the iOS Developer Program.
Bij navraag legde Apple uit dat regel 2.25 was toegepast omdat er apps werden gepromoot die niet van de ontwikkelaar zelf waren. En regel 3.10 was toegepast omdat er extra credits in de game te verdienen waren in ruil voor het kijken naar gamevideo’s van andere ontwikkelaars. De maatregelen van Apple zullen grote impact hebben op makers van freemium-games, die gebruik maken van diensten als AdColony, Applifier (Unity), Flurry, TapJoy, SupersonicAds, Vungle, AppLovin en Sponsorpay voor het afspelen van reclamevideo’s. Zelfs een strak ontworpen app als Runtastic Six Pack maakt er gebruik van: terwijl jij net bezig bent buikspieroefeningen te doen komt er een irritante reclame van Boom Beach voorbij. De app Disco Zoo laat je extra pogingen doen om een level te halen, door naar een korte reclamevideo te kijken.
Er zijn nog meer ontwikkelaars die afwijzingen kregen, onder andere omdat er een beloning in het vooruitzicht werd gesteld als je berichten op Facebook deelde. Verder hebben afwijzingen betrekking op trucs die worden gebruikt om de ranglijsten in de App Store te manipuleren. Een ontwikkelaar die navraag deed bij Apple kreeg te horen dat er scherper op wordt gelet en dat ook bestaande apps zullen worden bekeken. Het kost alleen tijd om al die apps te vinden en de ontwikkelaars te waarschuwen, aldus een medewerker van het Apple-reviewteam.
Apple’s strengere richtlijnen zouden iets te maken kunnen hebben met Apple’s plannen om de App Store in iOS 8 een nieuwe impuls te geven. Er komt een nieuw zoekalgoritme, een functie om leuke apps te ontdekken en een bundeling van apps die je tegen korting kunt aanschaffen.
Update 24 juni:
Apple lijkt het nieuwe beleid enigszins te hebben teruggedraaid. Er worden minder apps afgewezen die zich aan het belonen van gebruikers ‘schuldig’ zouden maken. Ook keren apps die eerder omwille hiervan zijn afgewezen weer terug in de App Store, meldt TechCrunch. Het lijkt erop dat apps die een beloning bieden om een app te reviewen, waarderen of andere apps downloaden afgewezen worden omdat hiermee de positie in de App Store beïnvloed kan worden. Apps die een video-advertentie tonen of je via sociale media iets laten delen blijven waarschijnlijk wel gewoon toegestaan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
A, dat doen ze nu bij Fruit Ninja 🙂
Ze moeten apps ook weigeren die advertenties voor de video’s weergeven.
Weet je wát ze moeten weghalen, die SUPERIRRITANTE RECLAMES VOOR EEN YOUTUBE FILMPJE!!! Ik weet dat Apple daar vrij weinig aan kan doen, maar advertenties zijn het internet erg aan het slopen en de gebruikers aan het irriteren.
En verwijder alsjeblieft Game of Fire uit de App Store. Het ergste is achter de rug, maar er was een tijd dat je niet normaal kon browsen doordat dat spel de hele tijd werd geopend in de App Store.
Advertenties voor andere apps! Er is niets meer hatelijk dan die popup vensters die dan op een betaalde game verschijnen
doordat deze gratis is geworden….
En wat als ik dan nou wel zou willen? Heb je als gebruiker weer gewoon pech omdat meneertje Apple vindt dat het niet mag?
Ik vind het niet zo erg om een game trailer te kijken in ruil voor een beloning in een spelletje.
Ik vind het veel erger om voor diezelfde beloning te moeten betalen in een spelletje.
Bij Apps die agressief om een 5* rating vragen geef ik ook standaard een ster aftrek.
Minder annoyances bij Freemium dus, gaaf!
Apps weigeren die je belonen door advertenties kijken… Mm dan moeten alle freemium apps weg, zoals Angry birds en 9292ov ed, die belonen namelijk advertentiekijken met een spel of dienst.