‘Apple gaat gewone variant AppleCare afschaffen’

Apple is van plan om AppleCare af te schaffen, om zo meer vraag naar AppleCare+ te creëren.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

AppleCareApple is van plan om de originele versie van AppleCare af te schaffen. Dit beweert 9to5Mac. Op deze manier wil Apple het gebruik van het nieuwere AppleCare+ vergroten. Voor AppleCare+ staan er ook de nodige veranderingen gepland: zo mag je AppleCare+ tot 60 dagen na de aanschaf van je Apple-product afsluiten, in plaats van de gebruikelijke 30 dagen. De veranderingen worden in eerste instantie doorgevoerd in de Verenigde Staten, Canada en Japan, maar de verwachting is dat andere landen later aan de beurt zijn.


Bij verkochte producten biedt Apple op het moment een jaar eigen fabrieksgarantie. Dit garantieprogramma garandeert je van technische hulp en reparaties als er iets mis is met bijvoorbeeld je iPhone. Hierbij zit ook negentig dagen aan gratis telefonische hulp inbegrepen. Volgens 9to5Mac blijft enkel die telefonische hulp nog over. Wil je langere tijd gebruik maken van Apple’s meest uitgebreide ondersteuning, dan moet je AppleCare+ binnen twee maanden na de aankoop afsluiten.

AppleCare+ biedt dezelfde garanties als AppleCare, maar biedt daarnaast reparaties als je bijvoorbeeld je iPhone kapot hebt laten vallen. AppleCare+ voor de iPhone kost 99 euro, plus 69 euro eigen risico als je een reparatie laat uitvoeren. Je kunt tot twee keer een reparatie laten uitvoeren. AppleCare+ wordt niet in combinatie met Apple-producten aangeboden.

Er zitten wat haken en ogen aan het mogelijke verdwijnen van AppleCare. Veel van de diensten die AppleCare verleent, vallen in Nederland namelijk gewoon onder het Europese garantierecht. Voor Apple valt een iPhone-reparatie onder AppleCare, maar in Europa kan deze zelfde reparatie ook onder algemene garantiebepalingen vallen. Bovendien blijft Apple’s éénjarige garantie intact. Het verdwijnen van AppleCare betekent dus niet dat je defecte iPhone niet langer door Apple gerepareerd zal worden als er iets mis mee blijkt te zijn. Je moet volgens Apple bij garantie wel naar de winkel gaan waar je het product hebt gekocht. Met AppleCare kun je altijd terecht in de Apple Store – ook als het product bijvoorbeeld bij de Media Markt is gekocht.

De veranderingen staan eerst enkel voor de VS, Canada en Japan gepland, maar het lijkt aannemelijk dat Nederland ook op de lijst staat – hier zijn AppleCare en AppleCare+ immers ook beschikbaar. In de online Apple Store is de gewone variant van AppleCare voor bijvoorbeeld de iPhone en iPad niet te vinden. Je kunt enkel kiezen voor AppleCare+.

Reacties: 14 reacties

  1. Je iPhone dan in het vervolg dus kopen bij de Apple store. Want als ik het goed begrijp kan je het eerste jaar nu nog bij Apple terecht, ongeacht waar de iPhone vandaan komt, maar in het vervolg kan dit niet meer. Jammer! Gaat voor veel gedoe zorgen!

  2. Dus als je in Maastricht woont gewoon lekker naar de mediamarkt of de dixons. Gewoon 2 à 3 jaar garantie en inleveren bib de winkel op de hoek.
    Ik kan geen reden bedenken om hem dan helemaal in de randstad te kopen.
    100 euro 69 euro eigen risico is ook een lekker bedrag om neer te tellen voor “garantie”.
    Ik denk dat “verzekering” in dit geval een passendere term is, het gaat over gevallen dat je je iPhone sloopt die niet onder normale garantie vallen met een eigen risico.
    Dus niks Apple care maar gewoon een Apple aanvullende verzekering.

  3. @GloriouS: Dan heb je dit niet goed gelezen :p Je eerste jaar ben je gewoon covered door je Apple “garantie”. Er verandert wat wanneer je AppleCare gaat kopen (gezien het zou kunnen zijn dat de normale variant verdwijnt.)

  4. @GloriouS: Is natuurlijk gewoon de normale gang van zaken bij garantie.

  5. @GloriouS: Klopt niet helemaal ongeacht waar je je product koopt kun je altijd bij Apple terecht in het eerste jaar dat zal niet veranderen.

    Bij Apple heb je ook 2 jaar garantie op alle producten binnen de EU zonder AppleCare zolang het in een Apple Store of Online is gekocht.

    AppleCare+ is meer voor mensen die hun iPhone vaak laten vallen en daarvoor gedekt willen zijn zodat je voor een licht bedrag een nieuw toestel kunt krijgen.

  6. Best handig om alsnog te doen als je binnen 60 dagen je iphone kapot laat vallen.

  7. @Bob.V: Dat is dus niet meer het geval zoals het in artikel vermeldt is

  8. @Daan: Ik werk zelf bij Apple dus ik weet zeker dat dit artikel niet klopt, alleen in het tweede jaar zul je je garantie moeten claimen bij de originele verkoop punt maar heb je je product bij Apple gekocht dan is het dus 2 jaar bij Apple.
    Maar het eerste jaar blijft.

  9. Ik hoop dat ik ongelijk heb jongens, naar in et artikel staat wel vermeld dat zelfs het eerste jaar vervalt via Apple. Goed, we zullen het gaan zien.

  10. @Bob.V: Waar haalt de redactie dat vandaan?

  11. Betaal met je creditcard…180 dagen garantie

  12. Die 60 dagen is al actief sinds vorig jaar (net na de release van de iPhone 5S).

    Ik heb elders een iPhone 5S gekocht en ongever 8 weken later bij Apple AppleCare+ genomen.

  13. Om even samen te vatten:
    Voorheen:
    – Standaard Apple care voor 1 jaar.
    – Twee jaar fabrieksgarantie, bij de winkel waar je het product hebt gekocht. (indien direct bij een Apple Store, dus apple. Anders bijv Media Markt of je telefoonaanbieder)

    Nu:
    – Twee jaar fabrieksgarantie, bij de winkel waar je het product hebt gekocht.

    Verandert dus helemaal niks aan voor de consument, behalve dan dat Apple Care gewoon een soort extra (dure!) verzekering is.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.