Giana Sisters heeft een twijfelachtig verleden. Toen het origineel, The Great Giana Sisters, in 1987 verscheen, klaagde Nintendo de ontwikkelaar ervan aan voor plagiaat. Het spel was een rechtstreekse kopie van Super Mario. De welbekende loodgieter was vervangen door een meisje, maar de opzet en zelfs het levelontwerp waren rechtstreeks gekopieerd.
De actie van de advocaten zorgde er niet alleen voor dat het spel niet meer verkocht mocht worden, het gaf de kloon ook een enorme cultstatus. Anno 2010 is die nog altijd niet verwaterd. De fonkelnieuwe versie van Giana Sisters wordt omarmd door de vroegere fans die nu met een iPhone of iPod touch rondlopen. Een veel grotere groep laat het spel echter volledig links liggen. Op moment van schrijven staan er slechts twee recensies in de Nederlandse App Store. Beide geven ze vijf sterren. En terecht: de visuele stijl van Giana Sisters heeft twintig jaar later afstand genomen van Mario, maar het welbekende spelidee is hetzelfde gebleven en staat nog steeds als een huis.
Giana doorkruis je met een brave blondine die net als de besnorde loodgieter loopt, rent en op de hoofden van vijanden springt. Je dient zelfs kopstoten te geven een in de lucht hangende blokjes om er sterren of bolletjes uit te krijgen. Op het moment dat ze een rood bolletje ‘eet’, verandert ze in haar wilde, roodharige zus die met vuurballen kan schieten. Ja, het is écht Mario. Als de roodharige af gaat, verander je terug in de blondine. Wordt zij onfortuinlijk door een tegenstander getoucheerd, dan mag je doodleuk vanaf het vorige punt beginnen. Dat zal zelfs de ervaren speler regelmatig overkomen. In maar liefst tachtig (!) levels wordt keurig opgebouwd naar het akelige moeilijkheidsniveau van de oude Mario’s. Gelukkig heb je na een Game Over scherm meteen weer vijf levens en kun je verder in het level waar je gebleven bent.
Dat de beelden niet meer één op één met het lichtend voorbeeld overkomen is geen probleem. Giana Sisters heeft net als de vorig jaar verschenen Nintendo DS-versie, een leuke visuele flair met veel lichte kleuren en mooie vormen. Een onafgewerkt hoekje zul je niet snel tegenkomen. Ook de muziek en het geluid zijn dik in orde. Zo verzorgd kom je spellen op de iPhone niet vaak tegen – en je vraagt je tegelijk af waarom een abominamel uitziend en spelend spel als Red Ball dan wél in de Top 25 doet.
Het belangrijkste is natuurlijk hoe het speelt. Talloze platformers op de iPhone zijn verzopen onder een trage of lastige besturing met het aanraakscherm, maar hier zijn de ‘knoppen’ logisch gegroepeerd en staan ze lekker ver uit elkaar. Heel af en toe schiet je per ongeluk een vuurbal af, maar dat zit amper andere acties in de weg. Het vergt ouderwets veel tijd en gewenning om de goede sprong op het goede moment te maken, maar doodgaan in Giana Sisters kun je zelden afschuiven op het spel zelf. Het is eerder een leermomentje voor je eigen kunnen.
Het wordt dus aanpoten geblazen – want deze Super Mario kloon is het meer dan waard. Het heeft een fantastisch uiterlijk, goede muziek, snelle opstarttijd en tachtig levels puur speelplezier. Giana Sisters is één van de beste spellen op de iPhone.
Info: Giana Sisters
- Ontwikkelaar: Bad Monkee
- Applicatie: Giana Sisters
- Te koop via: App Store
- Prijs: €3,99
- Geteste versie: 1.0.1
- Releasedatum: 26 januari 2010
- Bestandsgrootte: 41,0MB
- Cijfer: 9,5
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Aangepast, mijn fout – GZ
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het helemaal niet op Mario lijken.
Doe mij maar de nostalgische Mario, jammer dat niet kan op een iPhone helaas.
Waarom brengt Nintendo geen Mario uit voor de iPhone vraag ik me af? All aboard please?
Voordat mario een loodgieter werd, was hij echt een timmerman 😉
@Joost:
Omdat Nintendo zijn DS heeft, de iphone of ipod touch is concurrentie.
Leuk spel, maar de controls vind ik niet super fijn. Doe dan de controls van castle of magic, of van plush, ofzo.
@Rob:
Ja dat is waar, maar als je Mario ook verkoopt aan degene die geen DS heeft maar wel een iPhone zijn het toch gewoon inkomsten? Ze willen natuurlijk dat je een DS aanschaft bedenk ik me nu, het is nog vroeg 🙂
Ik vind het een leuk spel en wat me vooral opviel is dat het een nette 41 MB is voor 80 levels in plaats van een monster van 200 of 250 MB die even een groot deel van mijn kostbare geheugen opvreet. Ik zou willen dat meer ontwikkelaars daar rekening mee hielden ipv die gigantisch grote games te maken.
Al met al een leuke game!
Volgens mij kent de reviewer het bronmateriaal niet heel goed. Een 1-op-1 kopie van Mario was The Great Giana Sisters echt niet. Er waren natuurlijk duidelijk vele overeenkomsten, natuurlijk (ze hebben de rechtzaak niet voor niets verloren), maar de nieuwe versie doet direct het oude spel oproepen. En heeft die nou echt dezelfde visuele stijl als de Mario games?
Voor mij is Mario de kloon, ook al kwam die een jaar eerder. Dat komt omdat ik nooit een NES had, maar heb wel uur op uur doorgebracht op de Commodore 64 versie van dit spel. Tegenwoordig zou je kunnen zeggen dat iedere platformer van Mario heeft gejat, maar de Giana Sisters hebben echt wel hun eigen plek verdient in mijn hart.
Voor zover het platfomers betreft, is dit spel echt aan te raden. Persoonlijk vind ik het genre wat moeilijk spelen op een touchscreen (geen mij maar zo’n oude C64 joystick!) omdat je vrij snel en precies moet handelen, maar het werkt goed genoeg. Beste platformer op de iPhone, naar mijn mening.
Castle of Magic, Soosiz, Plush, etc. zijn leuk, maar halen het echt niet hierbij.
De orignele Mario van Donkey Kong (nog van Atari tijdperk) was wel degelijk een timmerman 😉
Hij is later veranderd in een Loodgieter
Wiki (Mario verscheen voor het eerst in het arcadespel Donkey Kong als een personage genaamd “Jumpman”.[3] Het spel was verrassend succesvol. Mario vormde later een paar met zijn broer Luigi in nog een arcade spel getiteld Mario Bros. Toen de Nintendo Entertainment System werd uitgebracht, was Super Mario Bros. het lanceerspel voor het systeem met Mario in de hoofdrol. “Jumpman”, de held uit Donkey Kong, werd ook wel “Mario” genoemd in bepaalde promotie stukken voor het spel.[4] Zijn naamgenoot was Mario Segali, de huisbaas van Nintendo of America’s hoofdbureau.[5] Mario Segali was het hoofd van het eerste kantoor van Nintendo of America. In de tijd dat het gebouw daar stond, was Nintendo of America op zoek naar een naam voor de populaire Jumpman. Jumpman was een timmerman met een rode cap en een snor. Ze realiseerde zich dat Mario Segali en Jumpman veel op elkaar leken, dus werd de naam veranderd naar Mario.) 😛
Leuk spel. Misschien wel even aanschaffen. Ik speelde Giana Sisters al op de Commodore 64 🙂
Ik zei het toch!
Dank voor de review, en ik ben het er helemaal eens 🙂
Volgens mij is dit een van de hoogste waarderingen die iPhoneClub ooit gegeven heeft..
Voor de hardcore retroliefhebber: http://c64s.com/game/1397/giana_sisters/ Na 20 jaar (vrees ik) wist ik nog steeds de ‘geheime’ stenen te vinden. Bizar! Ben benieuwd naar de iPhone versie.
Juiste antwoord: Mario was ooit een timmerman, maar er werd later een loodgieter van gemaakt, omdat mensen vonden dat hij daar meer op leek.
Ik kende Giana Sisters nog niet maar ga na deze aanbeveling van Bart toch eens bekijken.
Draait deze ook vloeiend op de 3G? Ik neem aan dat de iPhone gebruikt in het filmpje een 3Gs is en ik dacht een heel klein beetje lag te zien. Zal op de 3G veel erger zijn. Nog een paar maanden en dan hebben we er geen last meer van (4G!)
Ik heb hem aangeschaft, vroeger veel gespeeld op de c64 bij gebrek aan mario ^_^
@Applecase:
Zonder te kijken denk ik dat je die stenen bedoelt waarmee je boven het level uitkomt om zo naar het einde te kunnen lopen. Right?
Ach, ik heb het spel ziek gespeeld op de Amiga. Superding was dat toch!
Giana Sisters Rocks!
Jaren gespeeld op de Commodore, en ik heb zelfs de ringtone nog! zie hier de originele GS met muziek!!!
edit: haha, 40mb!
Het origineel is 32k kijk maar!
Jammer dat het geevolueerd is naar een wat cartoonish concept…
Hail bitmap!
Die gebruikte ik dus juist nooit, omdat wij altijd voor de hoogste score gingen. Dus dat was alle levels aflopen, zoveel mogelijk stenen kapot, geen kristallen overslaan en zo snel mogelijk door het level. Ik was er uiteindelijk behoorlijk goed in geworden, natuurlijk ook omdat je toendertijd games gewoon helemaal overnieuw moest beginnen als je dood ging. 😉
@Remon: Draait prima op iPhone 3G, hoor.
Die Amiga mis ik echt nog wel hoor, zoveel goede games waren er op dat ding niet normaal gewoon.
Ik wil Super Mario op de iPhone! Wacht hier al op sinds de komst van de iPhone eigenlijk 🙁
eens met Dromedaris, maar dat gaat nie gebeuren…
Wel jammer dat deze game bij mij in 5 minuten toch al 2 keer is gecrasht (iPhone 3G 3.1.3 geen JB)
@Maarten: loopt ie vloeiend bij jou? (de momenten dat hij speelt)
Ow toen ik dit las, verwachte ik dat de commodore 64 emulator hem had uitgebracht voor de iPhone. maar het is een rewrite voor de iPhone. zitten wel herkennende dingen in van toen ik hem op de commodore speelde 🙂
Ben nu aan’t downloaden met een 2g, ben benieuwd of het goed zal draaien.
De cultstatus van de originele Giana Sisters is niet vergaard vanwege het zijn van een “kloon van Mario”, maar is een resultaat van de magistrale soundtrack van de game (die to-date nog tot één van de beste aller tijden hoort) en het feit dat de game steengoed was, één van de beste op de Commodore 64.
Dat het hevig leentjebuur speelde bij Mario, was voor de gamer in die tijd bijzaak. Er waren namelijk niet zo heel veel originele concepten in het 8-bit tijdperk.
@Remon…
Als ie loopt doet ie het prima
Met geheime stenen bedoel ik ook ‘gewone’ stenen waar dan ineens van die diamantjes in bleken te zitten. En inderdaad, zoveel mogelijk punten was the goal! Maar in de originele versie was game over ook echt game over. Dan kon je die blokjes goed gebruiken om snel levels verder te komen om daar ervaring op te doen… Geweldig!
@Maarten: î– thanks! Ga hem kopen… Hoop dat ie beter is dan Soosiz.
Deze heb ik ook maar eens aangeschaft lijkt me geweldig 🙂
@Starscreamer:
@Gonny van der Zwaag:
Ok, I stand corrected. Ik wist niet dat Jumpman een timmerman was.
+1!!!! In de DS/iPhone remake zitten een aantal nieuwe versies van de muziek. Ik zat gelijk de hele week met de originele muziek van de Commodore 64 in mijn hoofd. Geweldig, tot aan het titel scherm en de geluidseffecten aan het begin met “Get ready Giana” toe. Dit spel benadrukt echt de mooiste tijd van m’n Commodore 64 periode. Het is het spel wat me het meest bij is gebleven.
(Maar goed, ik heb ook een heleboel classics gemist, bleek later.)
wauwww ik speelde The great giana sisters vroeger op de commodore 64 😀
Ik ga deze zeker kopen!!!
Maar snel aangeschaft voordat die ook uit de App Store verdwijnt! Leuk spel!!
@Maarten: Soms happert hij een beetje, maar het is af en toe en dan maar voor een fractie van een seconde, dus het valt mee. Hij is nog niet uitgevallen bij mij, misschien helpt het als je hem opnieuw installer en je iPhone daarna direct opnieuw opstart.
Vroeger uren achter de c64 en Amiga500 doorgebracht en dan met name dit spel. Op de c64 waren er zelfs meerdere delen van. Ben het spel altijd leuk blijven vinden. Super gedaan dit! Kwam m een aantal dagen geleden toevallig al in de appstore tegen. Ondanks de weinige beoordelingen toch aangeschaft. Geen spijt van gehad! vond het al vreemd dat Iphoneclub er niks over schreef! Ach ja, ben ik ze toch een keertje voor geweest. Ik wil graag een liedje uit dit spel als ringtone gebruiken… weet iemand of dat mogelijk is?
Wist trouwens niet dat er ook een NDS versie is… Is dat ding niet van Nintendo?? 😉
Is dit spel door het orginele bedrijf gemaakt
Prachtige game! En ze hebben de originele muziek van de legendarische Chris Hülsbeck redelijk in tact gehouden. Mooie graphix ook, af en toe shokt ie iets op de 3G maar ach, het hindert niet echt. Hier nog wat ouwe retro C-64 Giana spullen voor de liefhebbers: http://www.lemon64.com/giana/
Koopjes! € 2,39 tot 8 maart…