Mini Plane: het ontwikkelen van een iPhone-game, deel 1 (dagboek)

Mini Plane: het ontwikkelen van een iPhone-game, deel 1 (dagboek)

Gamesontwikkelaar Pascal Bestebroer houdt in een dagboek bij hoe hij de overstap van andere mobiele platformen naar de iPhone heeft gemaakt.
Pascal Bestebroer - · Laatst bijgewerkt:

Mini Plane“Zeg, is het niet leuk om wat van jouw avonturen als programmeur te posten?” Die vraag is eigenlijk de reden dat je vanaf vandaag regelmatig zult kunnen lezen over de ontwikkelingen van een ontwikkelaar. Ik, Pascal, zal op deze site proberen minstens één keer per week een update te geven van hoe het achter de schermen werkt bij mijn bedrijf.


Het bedrijf is OrangePixel en bestaat uit Aline mijn vriendin die voornamelijk het testen, PR en kantoordingen afhandelt, en ik die het programmeren, de grafische kant en geluidseffecten voor mijn rekening neemt. Wij maken nu iets meer dan vijf jaar lang games voor mobieltjes en smartphones. Sinds vorig jaar zijn wij overgestapt van de ‘normale’ mobieltjes naar Android-smartphones en vanaf deze maand is daar ook de iPhone bij gekomen.

Deze serie zal voornamelijk gaan over de ontwikkeling en het publiceren van ons eerste spel op de iPhone: Mini Plane. Een spel dat we oorspronkelijk voor Android-toestellen hebben ontwikkeld en ook al beschikbaar is in de Android Market.

Mini Plane wordt niet alleen ons eerste spel op de iPhone, het is ook het eerste spel dat ik zelf voor de iPhone maak. Het zal dus hopelijk leuk zijn om te lezen hoe vaak ik vloek, mopper en scheld op de eigenzinnige Apple-computers en ontwikkeltools… met waarschijnlijk aan het eind van het project een mooie groeiende liefde voor het systeem… Of dat je aan het eind van de serie artikelen heel goedkoop een Mac kunt komen ophalen, dat is ook een mogelijkheid.

mini plane iphone

Ik zal als eerste iets vertellen over het spel. Mini Plane is dus al een bestaand spel voor Android-toestellen en is gebaseerd op het bekende principe: je hebt een vliegtuigje, als je niets doet daalt hij en als je op het scherm drukt, stijgt hij. Probeer verder gebouwen en andere obstakels te ontwijken… simpel toch? Die basis kom je vaak genoeg tegen in flash-games, maar wij hebben er nog wat extra saus overheen gedaan. Zo zijn er stuntpunten te verdienen, kun je mensen redden van daken voor bonuspunten en nog meer kleine extra features en geheimen. De Android-versie heeft ondertussen ook al een update gekregen waarin een hele nieuwe wereld vrij te spelen is met daarin nieuwe obstakels zoals kanonnen en andere leuke spelelementen.

Verder heeft het spel een koppeling met ons multiplayer-platform, voor het uploaden van highscores en het vrijspelen van achievements. Genoeg om wat plezier van te hebben dus, maar ook erg veel werk om het allemaal op de iPhone werkend te krijgen, dus laten we gelijk maar even beginnen.
Het eerste wat ik ben gaan doen is het internet op duiken om snel te kijken wat de gebruikelijke manier is om te leren programmeren voor de iPhone. Er zijn veel kant en klare game-engines die je kan gebruiken, er zijn verschillende tutorials die je een heel eind op weg helpen en er is natuurlijk gewoon de developersite van Apple.
De één zal liever beginnen met een goed boek, de ander wil gewoon een kant en klare oplossing gebruiken om vervolgens alleen de gameplay echt zelf te maken, maar ik zelf duik het liefst gewoon in de programmacode en zoek dan wel voor elk kleine dingetje op internet naar een oplossing. Internet zal dus mijn grootste vriend zijn de komende weken!

mini plane iphone game over

Er is gelukkig veel voorbeeldcode te vinden op internet en na een paar uurtjes zoeken, opnieuw beginnen, anders beginnen en nogmaals opnieuw beginnen heb ik dan langzaam toch ons logo op het scherm kunnen toveren. Ik kan me voorstellen dat je nu denkt “poeh, poeh, en dat moet indrukwekkend zijn?” maar als je een plaatje van een logo op het scherm kunt tekenen, dan kun je in principe ook alle andere soorten plaatjes tekenen: hoofdkarakters, vijanden, statusbalken… eigenlijk gewoon alles wat je kunt zien! Dan klinkt het toch al weer iets indrukwekkender hoop ik.

De eerste stap is gezet, het werk is officieel begonnen. Volgende week gaan we kijken hoe ver we komen met het maken van een bewegende achtergrond.

Heb je vragen aan Pascal, over andere zaken waar hij bij de overstap van andere mobiele gamesplatformen naar de iPhone tegenaan liep? Stel ze in de reacties!

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 januari 2015 om 16:14
Categorie
Games

Reacties: 25 reacties

  1. Leuk artikel. Ga ik volgen

  2. Leuk !

    Ikzelf ben beginnend ontwikkelaar en daarom is dit reuzeinterresant om te lezen natuurlijk ๐Ÿ˜‰

  3. Leuk initiatief, ga ik zeker volgen…

  4. @pascal Zelf iPhone developer zijnde, vroeg ik me af of je het spel in OpenGL dan wel met UIKit/CoreGraphics/CoreAnimation ontwikkelt? Ben zelf ook geinteresseerd in voordelen tov nadelen..

  5. Klinkt goed allemaal! Ben benieuwd! Succes!!! ๐Ÿ™‚

  6. Hoe wil je het spel gaan maken? Gewoon met imageviews, of met iets anders? Zou ik misschien mogen weten hoe je het allemaal aanpakt, want ik iwl zelf ook iets gaan maken… b.v.d.

  7. Ik heb zelf niets met programmeren en juist daarom vind ik dit erg leuk om te lezen. Ook vanwege de boeiende schrijfstijl.

  8. Succes met jullie werk! Ben benieuwd.

    De screenshots zien er trouwens erg uit als: MiniSquadron….

  9. @Tom Nys: Ik gebruik OpenGL, omdat dit toch sneller zou moeten zijn voor games als de andere opties (van wat ik overal lees)

    voordeel is ook dat onze games ook op Android draaien, en dat kan dus voordelen hebben bij het omzetten.

  10. Zeer interessant ! Ben benieuwd !

  11. Erg interessant en leuk artikel. Mooie graphics ook! Meteen ook een vraag: wat voor tools gebruik je voor het ontwikkelen van de graphics?

  12. Mocht je ooit nog eens muziek nodig hebben voor รฉรฉn van je games dan hoor ik het graag ๐Ÿ˜‰

  13. @RobinvD: de graphics maak ik in Gimp. Dit omdat ik nogal vaak switch van windows naar linux of naar OSX, en Gimp werkt op allemaal ๐Ÿ˜‰

  14. Ik wil eigenlijk wel weten of je hiervoor een Mac hebt aangeschaft, of had je die al i.v.m. android ontwikkeling
    of gebruik je de Dragonfire SDK i.c.m. Windows ?
    Heb zelf wel interesse on te ontwikkelen, maar is er nog niet van gekomen

  15. Hoi ik lees het verhaal mee. Als collega iPhonedev kan ik je wel adviseren: memory management goed programmeren en zo snel als mogelijk op het device gaan testen; de simulator is niet zo representatief als bij android ๐Ÿ˜‰

    Het beste

  16. pixelart bleh, lekker anno 2010..

    maar voor wie geรฏnteresseerd is in zelf app/games te maken op de iPhone check http://icodeblog.com/

  17. @Pascal: Knap dat je zulke plaatjes met GIMP kan maken. Ik ben erg benieuwd naar het spel en ga zeker deze posts volgen. Veel succes met de ontwikkeling!

  18. Wil je een snelle stap maken, kijk dan eens naar http://www.cocos2d-iPhone.com de meest uitgebreide en opensource iphone engine, echt een toppertje!!

    Succes en als je vragen hebt hoor ik het wel.

  19. @Mr Gee: Ik heb hier speciaal een Mac en iPod-touch voor gekocht.. deze had ik vorig jaar al gekocht, maar zo druk met het hele Android gebeuren (wat ik tot nu toe voornamelijk op Windows en Linux doe) dat ik nog niet aan de iPhone toe was gekomen ๐Ÿ˜‰

  20. @Freshworks: cocos2d is inderdaad voor veel ontwikkelaars een goed begin punt.. aanrader, want alles wat je nodig hebt zit er in principe al in.

    zelf heb ik echter gekozen voor mijn eigen code (en hier en daar wat van tutorials lenen) om op die manier een engine te maken die bijna gelijk is aan onze J2me en Android engines.

  21. Leuk initiatief!
    Vanwege de artikelen en niet minder vanwege de zinvolle reacties die dat weer losmaakt!

  22. Leuk artikel! Ben zelf ook begonnen met programmeren in OS X. Dus de stap naar de iPhone zal niet erg lang duren. Ga het zeker volgen.

    Misschien wel een leuke een handige toevoeging: Voeg links naar alle tutorials en voorbeelden die je gebruikt toe. Zodat mensen met de zelfde interesse ook eens kunnen proberen en er misschien mee geholpen worden.

  23. @Werner: dat is inderdaad mijn plan, om het laatste artikel in deze reeks wat links en eventuele antwoorden te geven op de reacties die ik hier lees.

  24. Ben ook erg nieuwsgierig naar wat het gaat worden, wanneer komt deel II ๐Ÿ™‚ ??

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.