Mini Plane: het ontwikkelen van een iPhone-game, deel 6 (dagboek)

Mini Plane: het ontwikkelen van een iPhone-game, deel 6 (dagboek)

Dagboek van Pascal Bestebroer, waarin hij uitlegt hoe het ontwikkelen van een game voor het iPhone-platform is verlopen. Pascal was het programmeren voor de iPhone niet gewend en liep dan ook tegen de beperkingen van Apple aan.
Pascal Bestebroer -

Het is zover, na een paar weken leren hoe de Mac en de programmeertaal Object-C werkt en het vele mopperen is ons eerste iPhone-spel werkelijkheid geworden. Mini Plane is op dit moment live en te vinden in de App Store!

Helaas ging dit niet vanzelf. Bij Android is het vrij simpel: als je spel af is, kun je hem uploaden naar de Android Market en letterlijk twee tellen later kan iedereen met een Android-toestel je spel in de markt zien staan en kopen. Op de App Store zit hier eerst Apple nog tussen die gaat controleren of je spel voldoet aan de regels… en helaas zaten er nog wat dingetjes in het spel die iets anders moesten. In dit artikel zal ik beschrijven welke problemen we tegenkwamen.

Eerste poging

Wat als eerste opviel was de moeilijke procedure om je spel ‘distributieklaar’ te maken. Je hebt hier namelijk een aantal digitale certificaten voor nodig en om deze te installeren moest ik naar mijn gevoel het hele Mac-systeem binnenstebuiten keren. Je verkrijgt deze certificaten via de Apple Developer-site en het aanmelden en invullen van de gegevens voelde aan als een veel ingewikkelder iets dan nodig zou moeten zijn.

Om weer een vergelijking met het Android-systeem te maken: ook daar moet je je spel certificeren, maar dit zit allemaal verwerkt in je ontwikkelomgeving en komt in principe neer op het juiste certificaatbestandje selecteren en op de Volgende-knop te drukken.

Uiteindelijk leek alles gelukt en heb ik het spel op de App Store gezet. Helaas is hier iets fout gegaan aan mijn kant en was de applicatienaam die ik opgaf iets anders dan de naam die in het project gebruikt was. In principe mijn eigen domme fout, maar neemt niet weg dat als ze de naam uit het project kunnen lezen en controleren met de naam die ik intyp, dat ze die naam dan ook automatisch kunnen invullen zodat er sowieso niet het idee bestaat dat de naam anders MAG zijn.

Uiteindelijk koste dit 3 dagen voor we het antwoord kregen. In een paar minuten was het gefixt en konden we het spel opnieuw voor review indienen.

Tweede poging

Dit keer was het wat lastiger. Het probleem lag in het feit dat we de highscores van de speler uploaden naar de RumbleX.com website. Dit mag, maar we kregen te horen dat er officieel wel om toestemming gevraagd moet worden aan de gebruiker. Mijn vraag was toen eigenlijk ‘Wanneer?’. Want het is onduidelijk of je dan elke keer dat je de score upload moet vragen, of dat eenmalig ook genoeg is. Ik heb de gok toen maar genomen om het eenmalig aan het begin van elke keer dat je speelt te vragen. Nieuwe versie geupload en weer gaan zitten wachten.
Dit duurde weer zo’n 3 dagen voor het antwoord terug kwam.

Derde poging

Helaas was het nu nog niet oké: er zat een fout in bij het opvragen van de highscores. Bij hun test crashte het spel zodra ze de dagelijkse of maandelijkse scores wilden zien.

Probleempje.. bij mij doet hij het goed! Ik heb het wel honderd keer zitten testen en het ging gewoon altijd goed. De irritatie en stress begint te groeien op dat soort momenten. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het ergens fout moest gaan bij het opvragen van de gegevens op internet. Na wat meer zoek- en gokwerk, heb ik een crash voor elkaar gekregen (door scores op te vragen van twitter.com… die natuurlijk geen scores terug kan sturen) en daardoor een aantal extra programmatests in zitten bouwen in de hoop dat het de oplossing was voor de crash die de mensen bij Apple kregen.
Een paar dagen later kregen we het verlossende woord: het spel is goedgekeurd en komt binnen 24 uur op de App Store terecht.

Dit was afgelopen weekend en het spel is nu dan ook te vinden op de App Store! Tegelijk hebben we een hele mooie nieuwe site in de lucht gegooid waarop we al het nieuws, tips & trucs en informatie over komende updates zullen plaatsen: http://orangepixel.net/miniplane

Conclusie

mini planeZei ik in het eerste artikel nog dat er een kans was dat ik de Mac heel goedkoop in de aanbieding zou doen, nu kan ik zeggen dat dat zeker niet het geval is. Het is en blijft een apart apparaat en als ontwikkelomgeving is het zeker niet mijn favoriet, maar we gaan zeker door met het maken van onze games op zowel de Android als de iPhone. Veel van de standaard dingen die we in alle games gebruiken zijn nu werkend op de iPhone, en dit zal het maken van de volgende games alleen maar ten goede komen en versnellen. Sterker nog, het werk aan DynamoKid Touch is al begonnen!

Zoals beloofd komt er nog een artikel met wat technische inhoud, links, en websites die voor mij zeer handig geweest zijn.

Mini Plane is voor €1,59 te downloaden in de App Store.

Reacties: 36 reacties

  1. Leuk. Ga hem meteen downloaden!

  2. lol meeste spellen zijn 80c, en deze, wat in mijn ogen echt een flut game is, hoeveel tijd iemand er ook aan besteed heeft, voor et dubbele? nee dankje 🙂

  3. Hey proficiat met de release.
    Ik heb zelf net de sdk 3.2 gedownload en geinstalleerd. Ik zag ook dat gestures daarbij beter worden herkend.

    Heb je daar ook gebruik van gemaakt of heb je die sdk niet gebruikt?

  4. @EeKay: Ik heb nog geen gebruik gemaakt van de gestures, ook omdat ik alles wat ik wou doen al aan de praat gekregen had zonder.. maar ik ga zeker kijken of het beter kan met de nieuwe sdk voor de komende updates en games

  5. Ik vind de prijs er ook een beetje over. 79 cent had ik er nog aan willen geven. Zo een game speel ik hooguit 2 keer en dan verwijder ik het.
    € 1.59 … besteed ik dan wel in een frisse pint.

  6. Beetje duur he, maar wel een leuk project. Feli….

  7. Ik dacht eerst, die ga ik nooit!! Kopen voor 1,60, maar ik heb m tog gedaan en het is echt een leuk spel!! Een beeerja net als rat on a scooter, en die is ook top:), ik zou hen 4sterren geven

  8. Misschien een Lite versie in de app store zetten?

  9. Haha veeeel te duur voor deze game!

    Als je het artikel echt informatief wilt maken geef je het spel gratis weg tbh!

  10. Geniale marketingtruc!

    Grappig spelletje, chapeau

  11. Dat gezeur over prijzen is echt een probleem bij de iPhone. We hebben het hier over een pak Optimel. En dat noemt men duur.

  12. Wat een onzin met je Optimel. Je gaat toch ook geen Optimel kopen, als daarnaast een pak drinken staat waar twee keer zoveel in zit, en die twee keer zo lekker is. Het is marktwerking. Blog was leuk om te volgen, maar het is gewoon een heel simpel spelletje. Van te voren wist je al dat het een beetje achterhaald en simpel was allemaal. 1,59 ervoor vragen vind ik dan ook getuigen van weinig inzicht. Jammer, had je werk graag gezien.

  13. Dat is geen gezeur. Als de prijzen langzaam stijgen betaal je op een gegeven moment de prijs van een pallet met pakken Optimel, zoals voor reguliere pc-games. Hou het leuk, hou het bereikbaar, hou het 80c!

  14. Proficiat Pascal en ook vooral voor het meegenieten met de bijkomende frustraties.

    Goede leering geweest voor mij en vele anderen.

    En nu ff downloaden!

  15. Leuk maar veel te duur. Ga het niet kopen!

  16. Geen stukjes source code zoals beloofd?

  17. €1,59 mensen… dat is voor gemiddeld Nederland 7,5 minuten werken!!! Het ontwikkelen heeft denk ik wel wat meer tijd gekost.

    Vergeet niet dat, met het uitleggen van het tot stand brengen van deze game, je (gratis) de basis gegevens hebt ontvangen om zelf een game te maken. Ga aan de slag zou ik zeggen!

    Hou anders toch op met dat gezeur over (te)duur…. bah!

  18. Ach man, hou toch op met je gezever. App. is gewoon veel te duur. Zat app’s voor 79c die veel beter zijn dan jou sullige game.

  19. nu nog een speciale ipad versie ;p

  20. Origineel geplaatst door fgeer: Ach man, hou toch op met je gezever. App. is gewoon veel te duur. Zat app’s voor 79c die veel beter zijn dan jou sullige game.

    Tegen wie heb je het? Is al lang kinderbedtijd. Pak knuffel ipv je hier af te reageren.

  21. Origineel geplaatst door MdG
    €1,59 mensen… dat is voor gemiddeld Nederland 7,5 minuten werken!!! Het ontwikkelen heeft denk ik wel wat meer tijd gekost.Vergeet niet dat, met het uitleggen van het tot stand brengen van deze game, je (gratis) de basis gegevens hebt ontvangen om zelf een game te maken. Ga aan de slag zou ik zeggen!Hou anders toch op met dat gezeur over (te)duur…. bah!

    dat je met het verslag de basis hebt ontvangen om zelf een game te maken lijkt me schromelijk overdreven; had dat wel gehoopt na de eerste aankondiging maar het verslag, waarvoor dank overigens, geeft een heel summiere beschrijving van het werk achter de game, voor het zelf maken van een game heb je hier geen bal aan,,,

  22. Erg leuk dat je het spel in de Appstore hebt gekregen, gefeliciteerd!
    Voor mij is 1,59 ook een te hoge drempel voor 0,79 probeer ik games nog wel eens uit. Zet er anders een speelbare demo bij gratis met een ingame purchase naar de volledige versie.. Succes

  23. Vind je doodle jump leuk?? Dan vind je dit ook leuk!! Dus zeur niet en koop het!! ( het os egt een leuk en verslavend nieuw spelletje, ik stondop nr 2 van vandaag:)!!!!!)

  24. Erg leuk bedacht ! 🙂
    Maar lijkt het je niet beter om de prijs te verlagen naar 0.79? Dan zou ik hem best wel willen kopen. Want voor die prijs kun je veel leukere spellen kopen.

  25. Grappig, eigenlijk he heeft hij simpelweg dit “dagboek” gebruikt om zijn project enorm te promoten. Wat ook gelukt is! Zo kopen mensen het toch om te zien hoe het is enz..

  26. Gefeliciteerd met je release kga m downloaden

  27. Ja hoor, iedereen maar zeuren over die 1 euro negenenvijftig. Dat is toch niet veel. Koop je een paar keer maar geen twix, of dat laatste biertje. Waar HEBBEN we het over.
    Ik snap het wel hoor, maar niet alles in het leven is for free… toch?
    Trouwens (en nu ga ik even off topic) waarom mist er maar 1 hapje uit mijn apple? Was ie niet lekker?

  28. Leuk te horen dat het spel af en werkend is. I.t.t. mijn vorige berichtje bij de voorlaatste posting dat ik het spel zou kopen bij wijze van support moet ik dit helaas intrekken. Kortom: ik koop het spel niet omdat het te hoog geprijsd is. 79 cent prima, geen probleem, maar 1,58 vind ik gewoon teveel. Gaat niet om die ene euro maar meer over wat gangbaar is binnen de AppStore. Echt geloof me met een prijsstelling van 79 cent krijg je veel meer kopers dan met 1,58 en dan praat ik echt niet over het dubbele aantal…

    Jammer, gemiste kans ondanks de marketing die je door het beschrijven van het proces hebt bereikt. Maar vergeet niet dat het gros van alle spelanbieders hetzelfde hebben moeten ‘doorstaan’ als jij dus op zich niet zo uniek allemaal. En daardoor rechtvaardigd dit de 1,58 niet helaas…

    Succes!

    Nick

  29. Ik denk ook, 80 cent – instant buy voor velen. Voor 1,60 wordt ik toch wat kritischer. In mijn ogen is dit niet meer waard dan de pracht games doodle jump of crazy birds en die kosten toch echt 80 cent.
    1,60 zal veel kopers uitsluiten.
    Misschien handig eens te kijken naar de prijselasticiteit binnen de appstore.

  30. Ik denk dat veel mensen hier een inschattingsfout maken.

    Stel dat de HELFT afhaakt door de prijs, zit je op hetzelfde bedrag.

    Daarnaast. De mensen die hem sowieso willen kopen, kopen hem nu. De mensen die afhaken op de prijs kopen hem straks wanneer die WEL 79 cent kost (h)

  31. @fgeer: Jouw knullige reactie was echt overbodig. Als je iets niet aan staat zeg je dat op een normale manier.

  32. Idd gefeliciteerd met de plaatsing in de AppStore. Altijd leuk, en het is toch je “kindje”.

    Maar met die prijs haal je jezelf onderuit. Hoe hard je er ook voor gewerkt heb, zul je je toch moeten meten met de markt en wat anderen voor hun games vragen.

    En wees nou eerlijk: Als deze game door een willekeurige ander was gemaakt, en er was op deze site een review over geschreven, had er dan niet iets ingestaan als:”Leuke game voor een tijdje, maar helaas te duur voor de inhoud.”?

    En natuurlijk kan ik 1,59 missen, daar gaat het niet om. Maar zoals gezegd, als je normaal lekker Optimel (wie drinkt zoiets eigenljk?) koopt voor 0,79 en iemand zegt tegen jou:”Hier is een nieuw merk drankje. Lekkerder dan Optimel. Je moet wel 1,59 betalen om het even te proeven. Als je het lekker vindt mag je het blijven drinken. Als je het niet lekker vindt, gooi je het maar weg. En bedankt voor die 1,59, hè?”

    Hoe dan ook, wens ik je nog veel succes met het creëren van games. Petje af!

  33. Hoi pascal,

    Leuke game ik heb hem gedownload!
    Enige tips/verbeterpuntjes zijn dan dat iets ’te’ druk wordt in het spel en als je tegen die gebouwen aanvliegt ben je dood, dat is ook iets wat ik minder goed vindt, maargoed leuke game hoop net als doodle jump op veel updates.

  34. @Floris: De drukte op het scherm proberen we inderdaad iets te minderen in de komende update (3.0) en de gebouwen worden ietsjes lager plus de “flyby punten” pakken wordt iets makkelijker boven op de daken.

    plus een geheime wereld en nieuwe vliegtuigen en upgrade items die je kunt unlocken met de sterren die je (nu al) verzamelt .. komt genoeg aan dus 😉

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.