Michael Schade, directeur van de game-ontwikkelaar Fishlabs die onder andere Galaxy on Fire uitbracht, pleit voor een premium segment voor games in de App Store. Games die Apple zelf ziet als premium kunnen daar voor meer geld worden verkocht dan de huidige prijzen, met een bodem van 8 euro. Schade kan zich niet vinden in de laagst mogelijke prijs voor een game (79 eurocent) en noemt het idee dat goedkopere games meer verkopen een mythe.
Dat laat de directeur weten in een Podcast-opname van Game Revolution.
“Elke keer als ik het premium segment voorstel, stelt Apple me dezelfde vraag: ‘welke rol moeten wij daarin spelen?’ Ik zeg dan dat het een compleet eindredactioneel systeem moet zijn. Apple moet zelf bepalen wat zij premium vinden.”
En:
“Ik zou het waarderen dat er daarbij een bodemprijs was van 10 dollar (8 euro). Dat is de laagste prijs die ik op andere online gamestores zoals Steam heb gezien. Er zijn daar hele goede 2D-games die worden verkocht voor 10 euro. Dat vind ik een premium prijs. Als iemand dat bedrag niet voor een game over heeft op een systeem dat 800 euro kostte, dan is het ook niet premium. Ik denk dat een koper slim genoeg is om zich te realiseren dat je niet hetzelfde hoeft te verwachten als je 79 eurocent voor een spel betaalt of 7,99 euro.”
Schade sluit af met de woorden dat een premium segment helemaal zou passen in het beleid van Apple. “Apple heeft premium producten en een premium publiek. Een premium software-afdeling in de App Store zou logisch zijn.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Ik denk dat meneer Schade verkeerd zit een dat iPhone gebruikers niet of nauwelijks zitten te wachten op ‘premium games’, want deze zijn er al en voor de prijs die meneer Schade verafschuwt.
ik denk dat meneer Schade goed zit.
De consument vindt het misschien niet leuk, maar als ondernemer moet je zo belachelijk veel spellen verkopen voor 79 cent om je hoofd boven water te houden dat het het iOS platform minder aantrekkelijk maakt om in te investeren.
Hierdoor komen er veel zolderkamerartiesten in het appstore terecht.
Software ontwikkeling is nou eenmaal bezopen duur.
Het lijkt met het gezond om de prijzen omhoog te schroeven.
Je bepaalt de prijs toch zelf als je een app in de appstore zet? En dat games met een lager prijskaartje beter verkopen is meer dan eens bewezen, zoals in steam met hun stuntprijzen.
Deze vent lult uit zijn nek en flink ook. Hij wilt meer verdienen, maar durft niet elf het voortouw te nemen, maar verwacht dat Apple de prijsafspraak kortsluit.
Die zogenaamde freemium games vind ik zelf meestal tegenvallen omdat de games vaak van lage kwaliteit zijn. en dan te zwijgen over al die ingame banners.. -_-
@dennis: Dan doet hij dat toch maar moet hij het niet andere ook proberen te verplichten.
Daarbij koop je een game van €0,79 tot €2,5 euro zonder er bij na te denken. Met games meer dan €8 of zelfs €10 koop ik ze in ieder geval niet meer zo snel.
Weet je wat er gebeurd zodra prijzen boven de 2eur uitkomen? Jailbreaken wordt populairder en ontwikkelaars verliezen geld. Nu kom je nog weg met ahh koop uhm gewoon drink je 1 biertje minder.
Jammer dat de mentaliteit van het klootjesvolk altijd overheerst.
Daardoor is de AppStore nu een ook virtuele vlooienmarkt geworden
En zo is het Mark en niet anders!
Ze moeten niet denken dat ik elke keer games van 10 euro ga kopen… Moet die wel heeeeeel goed zijn! Helemaal met een touchscreen! Nu wil ik nog wel een schietspel of voetbalspel kopen en neem ik de slechte gameplay op de koop toe! Bij 10 euro echt niet meer! Die kerel moet zijn mond houden! Laat het hem op de android proberen! Weinigen die die games nog kopen!
Dit waardeer ik dan van Apple!! Niet aan meedoen
@jarko: Klootjesvolk?? Jij voelt je heel wat of niet??
Als ontwikkelaar kun je zelf je verkoopprijs bepalen. Dus als je vindt dat je game 8 euro waard is moet je hem voor 8 euro aanbieden.
Wordt de app vervolgens niet gekocht, dan hadden de gebruikers het er blijkbaar niet voor over. Simple as that.
@Paul van Dijk: jij snapt het. De prijs wordt bepaald door de ontwikkelaar. Daar baseren ze de ontwikkeling ook gedeeltelijk op. Apple en de gebruikers daar de schuld van geven schiet je niks mee op. En premium is ook zooo 2010! Lage prijs, ingame kopen en goed gebruik van sociale media zijn wel een beetje de nieuwe en betere technieken tegenwoordig.
Tja, ‘ze’ (de game ontwikkelaars) doen het zelf. Premium games in de ramsj gooien omdat het 4th of july is oid…. En na een paar weken de prijs omlaag schroeven van 7,99 naar 5,49 naar 2,39 naar 0,99 euro….. Dan wacht ik dus maar, ik hoef niet zo nodig meteen het heetste spel van nu te hebben, als die over 4 maanden nog maar een tiende van de nieuwprijs kost.
Deden ‘ze’ dit niet, dan was het premium segment niet in gevaar. Hooguit door illegale kopiën…
@Peter:
Dat doen ze juist weer om de twijfelaars over te halen en/of omdat ze de ontwikkeling staken en een vervolg introduceren.
Maar wat deze man eigenlijk voor bedoeling heeft is niet alleen prijzen opschroeven en een Staff Pick (zoals bij de Apple Widgets/Apple Downloads website die onderhand gesloopt is waardoor de honderden web apps weg zijn in ruil voor de Mac App Store).. Maar ook meer het idee creëren dat de iPhone games-sectie een “volwaardig” game-console is. En dus met hogere prijzen (puur zodat de rest een betere concurrentiepositie krijgt zonder forse prijsverlagingen).
Vanuit de console-wereld is er aardig wat kritiek op Apple en dan zeker op de prijs die games er krijgen. Zeg nou zelf, PSPs en dergelijke troep heb je niet nodig als je een iPhone hebt, bovendien kosten die spellen veel meer.
Voor alle/de vaste consoles kun je ook een top 5 van bol.com vinden via deze pagina:
http://www.bol.com/nl/games/index.html
Ik heb nog nooit veel apps gekocht voor mijn game consoles, simpel omdat ze duur zijn. Daar in tegen koop ik maandelijks games voor mijn iOS apparaten.
Ik niet alleen dus, de meeste van mijn vrienden hebben dit ook gedaan.
Duurder prijzen is misschien per losse verkoop dus meer winst maar het zal de populariteit van de IOS software niet ten goede komen. Het is nu laag drempelig.
Precies en nu hebben die studio’s enorm veel spelers en fans, met goedkope of freemium games houden ze een enorm aantal spelers vast en nemen die vaak ook mee naar nieuwe games die ze ontwikkelen.