Opnieuw problemen met iTunes Match: geüploade nummers niet beschikbaar voor sommige gebruikers

Gebruikers van Apple's iTunes Match-dienst ondervinden problemen met het downloaden van nummers die zij zelf geüpload hebben. Het probleem lijkt zich te concentreren op de desktopversie van iTunes. 'Gematchte' nummers en aankopen in de iTunes Store zijn wel toegankelijk.
Michel Lusthof -

iTunes MatchSinds afgelopen nacht ondervinden gebruikers van Apple’s iTunes Match-dienst problemen met het downloaden van muziek die zij zelf geüpload hebben. Verschillende gebruikers maken hiervan melding op onder meer het eigen discussieforum van Apple. Het blijkt alleen te gaan om geüploade nummers die via de desktop worden benaderd. ‘Gematchte’ muziek en nummers die via de iTunes Store zijn aangeschaft, zijn wel toegankelijk.


Wanneer iTunes Match-gebruikers een nummer proberen te downloaden, krijgen zij de foutmelding “error = -2114” in beeld en het advies om de netwerkverbinding te controleren. In veel gevallen wordt dan geprobeerd om het volgende nummer te downloaden, wat wel succesvol is. Uit de meldingen blijkt dat de foutmelding geen betrekking heeft op alle uploads, maar voor zo’n 10 tot 20 procent van de downloads wordt getoond. Hoe wijdverspreid het probleem is, is niet bekend, al zijn er ook al gevallen van buiten de Verenigde Staten gemeld. Volgens de iCloud-statuspagina op Apple’s website zijn alle systemen volledig operationeel.

Uit onderzoek van The Verge blijkt dat het probleem zich alleen voordoet in de desktopversie van iTunes en niet op iOS-apparaten. Het lijkt daarbij niet uit te maken of een Mac of PC wordt gebruikt. Het probleem doet zich voor bij zowel iTunes 10.5.2 als 10.5.3 (laatste versie) en in het geval van Mac-gebruikers op zowel Snow Leopard als Lion.

Met iTunes Match kun je voor €25 per jaar muziek omzetten naar iTunes-kwaliteit. Hiervoor probeert de iTunes-software een ‘match’ te maken met de versie die verkrijgbaar is via de iTunes Store. Als de match niet gemaakt kan worden, kun je muzieknummers alsnog uploaden, zodat deze ook in de cloud beschikbaar zijn. Hierbij geldt als extra voorwaarde dat de muziek op legale wijze moet zijn verkregen.

De dienst, die op 16 januari in Nederland beschikbaar kwam, lijkt de laatste tijd geplaagd te worden door allerlei problemen. Zo bleken er kort na de introductie veel problemen te zijn met het matchen en was er sprake van een trage en vastlopende synchronisatie. Afgelopen vrijdag kwam nog een ander probleem aan het licht: iTunes Match vervangt rapnummers met expliciete teksten door nette versies.

Reacties: 13 reacties

  1. 2 albums die ik een paar jaar terug kocht via iTunes zie ik nog steeds in mijn aankopen staan. Wil ik ze downloaden zijn ze niet beschikbaar. Terwijl ze dus wel in iTunes worden aangeboden. Bjork iTunes originals en nitin sawhney – philtre. Beide was ik ooit eens kwijtgeraakt bij een crash. Geen backup.
    Contact met Apple. Meneer u moet ze maar backuppen die aankopen van u. Nee wil ze gewoon downloaden. Ze staan in Aankopen. Dus zou dat moeten kunnen lijkt me. Daarna een antwoord waarin de suggestie wordt gewekt dat beide cd’s ooit uit iTunes zijn gehaald en er opnieuw zijn ingezet door Apple. Dus ander ID in systeem. Geen enkele tegemoetkoming. Ik moet ze maar weer opnieuw aanschaffen. 🙁

  2. Dit probleem had ik vannacht ook. Ik had bijna een vrij uitgebreid topic gepost op het forum, tot ik me bedacht dat mijn OS X standaard firewall aanstond. Die uitgezet, toen werkte het downloaden wel.

    Alleen was mijn doel niet downloaden, maar matchen. Dus dat werkt ook niet correct, 0 van de 20 nummers van 1 album…

  3. Dit euvel is (bij mij) inmiddels verholpen: uploads kan ik weer downloaden. Kennelijk een storing in de iCloud-server van Apple.

  4. Zijn liedjes die omgezet zijn van een youtube filmpje naar MP3 ook legaal?

  5. Ik ben een groot fan van Apple, maar de cloud, dat is toch maatje te groot voor ze. iDisk, .mac, MobileMe en nu iCloud: het is altijd al merkwaardig beperkt in functies en dan doet het ook nog eens niet wat het belooft. En dat ze nummers vervangen is natuurlijk een aanfluiting. Dropbox rules! En muziek moeten we dan maar op een andere manier back uppen en streamen

  6. Gister een feestje met iTunes DJ… Iedereen klagen dat er allemaal nummers werden overgeslagen… Waren ook alleen de nummers die in de cloud stonden die overgeslagen werden. Probleem was vanochtend ook nog aanwezig! Nu lijkt het weg te zijn…

  7. @Patrick: Nee, liedjes die jij niet op legale wijze hebt gekregen worden niet ineens legaal omdat iTunes match ze herkend en vervangt..

  8. @Patrick: Ja hoor, alle downloads in Nederland zijn legaal. Brein heeft de term ‘illegale download’ geleend van software/buitenland. Muziek downloaden is hier 100% legaal. Dat zou het sowieso moeten zijn, maar momenteel is dat het resultaat van het bestaan van Stichting Thuiskopie.

  9. Beetje een storm in een glas water. Ik had het vannacht ook met dezelfde foutmelding. Nadat ik gecheckt had dat mijn internetverbinding goed werkte, ben ik gewoon gestopt. Vanochtend werkte alles weer gewoon. Dus een korte serverstoring. Vanaf de tweede week na introductie van iTunesmatch werkt alles als een trein, alleen het aantal gematchte nummers valt tegen. De rest heb ik gewoon geupload. Dit is alleen voor apple een tegenvaller denk ik, men heeft vast vooraf een schatting gemaakt hoeveel procent van de muziek gematchd zou kunnen worden en men blijft daar in de praktijk ver onder. Ben benieuwd hoe men dit gaat oplossen, extra datacentre?

  10. Ik heb iTunes Match na een dag weer uitgezet. Zonde van m’n geld.. Ten eerste matcht ie maar 5000 van m’n 13000 nummers, terwijl alles wat ik checkte ook gewoon in de iTunes store te downloaden is. Na 2 uur uploaden, had ie er 10 nummers opgezet. Dus dat was kansloos. Later blijkt dat je je iPhone niet eens meer via iTunes kan synchroniseren. Al m’n muziek was gewist en die wilde die via wifi weer synchroniseren wat uren zou gaan duren. Verder deed genius het niet meer. Ik kijk over een half jaar nog wel een keer, maar voorlopig is iTunes match echt een keiharde faal.

  11. Zolang last played en playcount informatie niet wordt gesynchroniseerd ga ik geen match gebruiken. Wel jammer, het beviel zo goed!

  12. Ik kom er net ook achter dat gematched ook meetelt bij de 25000 nummers. Ik dacht dat alleen een upload in die 25000 range geteld werd….

  13. Tot nu toe ben ik erg tevreden. Vooral de extra ruimte op mijn apparaten bevalt mij enorm. Alles is gematched en anders ingezet. Het enige “probleem” wat ikzelf heb ontdekt dat het aantal nummers van apparaat tot apparaat verschilde, maar na een paar keer openen en toevoegen van nieuw content lost zichzelf dat wel op. Ik begrijp dat er mensen zijn die meer problemen meemaken, maar kan dat misschien gebeuren tijdens tijden dat het meerendeel van de wereld bezig is met matchen? Ik hou mij ermee bezig als de VS ligt te slapen terwijl ik naar werk ben. Toen iOS 5 werd uitgebracht lag alles ook al op zijn gat 😉 Wie weet een goeie tip 🙂