GYOYO-reisapplicaties: opnieuw fraude met Amerikaanse iTunes-accounts
Vorig weekend hoorden we voor het eerst over een ontwikkelaar die de ranglijst van iTunes had gemanipuleerd door het plunderen van iTunes-accounts. Apple vertelde dat slechts 400 accounts waren getroffen, maar het probleem is nog niet helemaal opgelost. In de reissectie van de App Store zijn meerdere GYOYO-applicaties te vinden, die opmerkelijk goed worden verkocht. Ze kosten $2,99 en $3,99 per stuk en zijn gemaakt door WiiSHii Network uit China. De reisapplicaties zien er allemaal hetzelfde uit, maar zijn gewijd aan verschillende gebieden in China. Omdat er zoveel reisapplicaties zijn, komen ze niet meteen in de top 10 voor waardoor de fraude minder opvalt.
Maar kijk je naar de apps die ‘Hot’ zijn in de reissectie, dan vallen ze wel op:
[EN]GYOYO Shanghai Travel Helper en [EN]GYOYO Beijing Travel Helper haalden nummer 7 and 8 in de toplijst van bestverkochte betaalde reisapplicaties in de Amerikaanse App Store. De Chineestalige [CN]GYOYO Beijing Travel Helper haalde nummer 10. De gidsen zijn inmiddels al door Apple uit de App Store gehaald; op AppShopper zijn ze op moment van schrijven nog wel te vinden.
Een lezer van Ars Technica bleek door het probleem te zijn getroffen: er werden 34 applicaties van WiiSHii in rekening gebracht, zonder zijn toestemming. Hij was daardoor $168,89 kwijt aan een combinatie van Engelse en Chinese reisgidsen:
Het lijkt vooralsnog te gaan om Amerikaanse iTunes-accounts, waarvan de inloggegevens wellicht door phishing in verkeerde handen zijn gevallen. Apple is volgens een vacature van een paar dagen geleden nog op zoek naar een iTunes fraudespecialist.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iTunes
Lees alles over iTunes, de voormalige software voor het beheren van je mediacollectie op Mac en Windows. Sinds 2019 is Apple gestopt met iTunes op de Mac en in februari 2024 bracht Apple officieel drie opvolgers voor iTunes op Windows uit. iTunes voor Windows bestaat echter nog wel. Ook is er nog de iTunes Store nog voor het kopen van muzieknummers en albums en het aanschaffen en huren van films.

- Alles over iTunes
- Alles over de iTunes Store
- iTunes alternatieven voor Windows en Mac
- Sneltoetsen in de iTunes screensaver
- Wat is iTunes Connect?
- iTunes in de Cloud
- iTunes Match
- iPhone en iPad synchroniseren met je Mac
- De opvolgers van iTunes op de Mac
- Drie opvolgers van iTunes op Windows
- Muziek en films uit de iTunes Store cadeau geven
- Beltonen in de iTunes Store
- iTunes Store in de Muziek-app op de Mac
Misschien hadden ze dat vorige bericht beter niet aan de media verteld, het brengt mensen alleen maar op ideeën.
Het is toch niet mogenlijk om meerdere keren de zelfde app aan te schaffen? De tweede keer krijg je hem altijd gratis.
lezen valt echt niet mee voor sommige mensen. Het zijn verschillende regio’s in China maar dezelfde app. Als je goed kikt zie je in iedere regel een andere regio.
Zucht
ik gebruik dit programmaatje om mijn uitgaven te checken en te bekijken. ook handig voor als je wilt zien welke applicaties je al gekocht had, en nu gratis kan herinstalleren..
http://wetfish.de/
altijd die chinezen..
als het phishing is kun je er niet veel aan doen, behalve een token ofzo, maar dat is toch wel erg dat dat voor iTunes er moet zijn..
Dit is ook een reden waarom ik mijn iTunes account niet gekoppeld heb aan een bankrekening ofzo iets. Koop gewoon een iTunes card en dan kan je weer een tijdje applicaties kopen! Ook al wordt ik dan gehackt… Dan kunnen ze maar aan bepaald bedrag gebruiken (15 euro in mijn geval!).
Ga ik denk ik ook maar doen. ik heb mijn bankrekening aan click and buy, maar wat jij zegt lijkt me verstandiger nu ja !
Lekker imago voor apple trouwens
Is het nou toeval dat er de laatste tijd zoveel negatief nieuws en commentaar is, of zijn we gewoon allemaal op zoek naar leedvermaak? Ik heb het wel een beetje gehad met “nieuws” over niet goed werkende antennes, in de fik vliegende toestellen en misbruik van iTunes-accounts.
Ik begrijp heel goed dat jullie gewoon je werk te doen door ons van zoveel mogelijk feiten op de hoogte te stellen, ongeacht positief of negatief. Echter begin ik me te irriteren aan de negatieve sfeer die de laatste tijd rond deze site hangt.
Ik moet het hier helaas mee eens zijn. Dat er problemen is een feit, en dat moet verteld worden(dus dit ongeval ook), maar ik vind dat er laatst alleen maar negatief nieuws is. Er zijn niet veel reviews meer, de laatste tijd, en ander interesant nieuws.
Ten tweede wordt er wel heel veel waarde gehecht aan het feit dat zogenaamd ‘Steve’ mailtjes terug stuurd naar klanten. Heeft iemand ooit nagecheckt of dit wel meneer Steve is? Of dit wel is op naam van Apple wordt gezegd?(eerlijke vraag). Want het is nu een beetje verwarrend wat wel officeel door het bedrijf wordt gezegd en wat niet.
But that’s just me.:)
On topic: Dit moet maar snel verholpen worden. Lijkt me niet zo leuk voor diegene die naar China willen gaan en eigenlijk dus dan een slechte app kopen(helemaal in dit geval.)
Precies, bedoel, waar blijven de volgende delen van de iPhone 4-reviews? Daar kijk ik veel meer naar uit dan naar slap geleuter over stickers voor je antenne.
Er zijn, als je alleen positief nieuws kan hebben, heel veel andere sites met Apple nieuws……
@Pete: Uit dit argumentloze bericht leid ik af dat je mijn eerste bericht niet gelezen hebt.
de eerste keer dat ik ‘gezucht’ wordt! î– wat heerlijk dat er mensen zijn die opletten!
Ik ben een slachtoffr! Meer dan6 eur vn mn itunes!
Hoi Babos, is het de bedoeling dat je op deze site,
je wachtwoord van je Itunes account moet invullen?
om zo je gegevens te zien te krijgen?
als dat zo is , lijkt mij dit juist fout, basis tegen Phishing is vul nooit je wachtwoord op een vreemde site,
en hoe heet deze site wetfish.de???
met het word Fish in de url, klinkt als Phishing ……
dus dan hebben ze bij fish.de de account naam en wachtwoord….. (en wat er verder mee gebeurdt ???)
of zie ik dat verkeerd? ben ik te wantrouwig?
Oke, Bedankt Jean-Paul
ga ik hem zeker proberen
@Melvin:
Slecht nieuws is ook nieuws.
@Melvin – Bij de introductie van de iPhone 4 lijkt er gewoon bovengemiddeld veel te spelen en ook deze App Store-problemen zijn van de laatste tijd. Wij doen gewoon verslag van hetgeen er speelt en kiezen er niet voor om alleen de hallelujah-verhalen te plaatsen, maar ook de minder positieve verhalen. Het is aan jou of je die verhalen wilt lezen, maar wij zijn niet bijzonder op zoek om alleen de negatieve verhalen uit te lichten. Het is jammer als dat zo lijkt, want het is feitelijk maar een klein deel van ons recente nieuws. Het merendeel is neutraal of zelfs positief.
Jammer dat je Gonny’s review gelijk diskwalificeert als ‘slap geleuter’, maar die mening mag je uiteraard hebben. Het volgende deel van het iPhone 4-review wordt geplaatst als het klaar is. Niet eerder, niet later. Het review is nog niet afgerond en we gaan niet een willekeurig blaatverhaal online zetten. We willen zelf graag op een goede manier ons eigen testoordeel vellen, zeker gezien de issues die momenteel spelen.
We schrijven gemiddeld 10-12 nieuwsberichten per dag voor een zeer grote groep van gemiddeld meer dan 100.000 bezoekers per dag. We kunnen het onmogelijk iedereen naar de zin maken, dus zoeken dagelijks naar de best mogelijke mix en zijn verder ook afhankelijk van het nieuwsaanbod. Vervelend dat er dan de laatste tijd weinig leuk nieuws voor jou bij zit. Hopelijk is dat in de toekomst weer anders.
@Berry – Het programmaatje controleert gewoon de inhoud van je Mobile Applications folder. Het is niet nodig om je iTunes gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Je wantrouwen is voor deze applicatie (die ik zelf ook heb geïnstalleerd op mijn Mac) dus niet terecht.