Serious Request: MyOrder en Christmas Sharing Tree zamelen geld in voor goede doel

Serious Request: MyOrder en Christmas Sharing Tree zamelen geld in voor goede doel

MyOrder en Christmas Sharing Tree gaan de komende dagen geld inzamelen voor Serious Request, de actie van 3FM voor het goede doel.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

serious requestMorgen gaat Serious Request van start, de actie van 3FM waarbij dj’s vanuit het Glazen Huis geld inzamelen. Vorig jaar was er een officiële game om aandacht te vragen voor de actie, waarbij er nog niet de mogelijkheid was om te doneren. Dit jaar kun je wel geld doneren aan Serious Request, dankzij twee iPhone-applicaties: MyOrder en Christmas Sharing Tree.
MyOrder kennen de meeste mensen natuurlijk al: met deze app kun je bestellingen doen in de horeca, bioscoopkaartjes bestellen en allerlei andere betalingen doen vanaf je iPhone. Voor Serious Request heeft de ontwikkelaar in samenwerking met het Rode Kruis, 3FM en Rabobank een speciale update uitgebracht voor de MyOrder-app.


Je kunt vanuit de app een plaat aanvragen en direct een bedrag doneren. Vanaf zaterdag 18 december start de actie in het Glazen Huis en kunnen mensen in de app een keuze maken uit de 2.000 liedjes of zelf een nummer invoeren. De aangevraagde liedjes en de donaties komen direct binnen bij de dj’s in het Glazen Huis in Eindhoven. Interessant aan deze update van MyOrder, is dat Apple speciaal voor het goede doel voorrang heeft gegeven bij het reviewen van de app. Dit komt maar zelden voor; mede daardoor stond de app nog op tijd in de App Store.

Een medewerker van Apple’s reviewteam schreef in een reactie:

Thank you for contacting the iOS Developer Program regarding the review of MyOrder. We have made a one-time exception and will proceed with an expedited review of MyOrder. We understand that in rare cases, situations arise which require an exceptional response.

Ook bijzonder is dat MyOrder bij het verzoek om een extra snelle review aangaf, dat er vanuit de app gedoneerd kon worden. Normaal gesproken is Apple niet zo gecharmeerd van donaties vanuit apps. Die ervaring had ook de ontwikkelaar van de andere Serious Request-app, Christmas Sharing Tree. Bij deze app is gekozen voor in app-aankopen om de donaties te doen. Officieel is dat niet toegestaan en de ontwikkelaar (Oberon Interactive) moest dan ook alle verwijzingen naar donaties of naar Serious Request uit de App Store-omschrijving verwijderen om de app toch goedgekeurd te krijgen.

christmas-sharing

In Christmas Sharing Tree heb je een kerstboom en is het de bedoeling om kerstballen en andere decoraties te vinden. Je doet dit door anderen te vinden die ook Christmas Sharing Tree geïnstalleerd hebben. Door een Bluetooth-verbinding te maken kun je je kerstdecoraties uitwisselen. Je begint met 6 van de 25 kerstballen en deelt decoraties totdat je boom vol hangt. Via een in app-purchase koop je vervolgens een piek: een traditionele piek voor €0,79, een engeltje voor €2,99 of een kerstster voor €14,99. Het geld dat via deze actie binnenkomt wordt gebruikt om een plaat aan te vragen bij Serious Request. De insteek van deze app is dus iets anders dan MyOrder: je hebt niet de mogelijkheid om zelf een plaat te kiezen maar komt wel in de lijst met donateurs te staan. Hou je van een speelse aanpak, dan is Christmas Sharing Tree een leuk idee. Wil je meteen geld overmaken, dan kun je bij MyOrder terecht.

Dit jaar staan bij 3FM’s Serious Request kinderen centraal, die hun ouders aan AIDS hebben verloren. Meer informatie over de acties vind je op de website komzelfinactie.nl (bijvoorbeeld die van Christmas Sharing Tree).

Downloaden: MyOrder (gratis) en Christmas Sharing Tree (gratis)

Reacties: 15 reacties

  1. Bij Christmas sharing tree is t wel weer jammer dat Apple 30% krijgt, dat is bij in app purchases.
    Daarom willen ze t woord donatie niet in de app hebben.

    Apple moet daar echt een oplossing voor vinden.
    Of appmakers moet de betaling extern gaan doen, zoals MyOrder het nu doet.

    Leuke actie! 🙂

  2. Goed initiatief! Ga eens kijken of Wham – Last Christmas ook in MyOrder staat 😉

  3. Ahhhhhhh… Heeft Steve toch een goed hart 😛

    Jammer dat er geen officiële app is met een livestream!

  4. Ik heb ook een Serious Request, please stop

  5. Dat serious request is net als kerst (goede keuze voor tijd ook) het komt me de str*t al uit voor het is begonnen. Wat Henk zei: Please stop!

  6. @Thomas en Henkz

    Er zijn dus meer mensen die mijn mening delen 😛
    Elke jaar is het hetzelfde liedje.
    Hoe ver kun je gaan?
    De eerste keer was het leuk, maar nu zijn we ontelbare keren verder en kan ik het echt niet meer aanzien.
    In dat huis is het allemaal gezien en gezien worden. Giel, wat ben je toch een goede vent, dat je zonder eten in die glasbak gaat zitten. Je doet het echt niet vanwege de media-aandacht…

  7. Top! Morgen gelijk even een nummer aanvragen =)

  8. Wat zeuren jullie hierboven nou? Dan kijk je niet. Ik vind het een topactie en kijk het altijd de hele nacht. Jullie doneren zelf zeker nooit iets??!!

  9. Dan kijken jullie niet….daar zit t nou in. Of ik nou een spannende film op SBS6 zit te kijken en piet Paulusma tussendoor het weer gaat zitten verkondigen met de lokale duikvereniging die het glazen onderwaterhuis hebben om serious request te steunen, of het laatste iPhone nieuws wil checken op deze blog…overal word je geconfronteerd met het kudde gedrag van Nederland….(hoewel de aanschaf van een iPhone 4 daar ook onder valt)

    Okee, nu weer terug op de orde van de dag..iPhone nieuws, want daarvoor kom ik hier.

  10. @Flex Al mijn fooien in de regio, gaan naar die glasbak. Het is een kapitalistisch spelletje geworden. Het glazen hotel? Wat een gedoe allemaal. Ik wil best een goed doel steunen, maar moet dat dan op deze manier? Het is een mediahype en draagt niks bij aan de daadwerkelijke ontwikkelingshulp. Het gaat er niet om dat je geld steekt in een zinloos project in Zambia, Nigeria of waar dan ook. Je moet het geld op de juiste plaatsen investeren. Microkrediet bijvoorbeeld. Ik neem aan dat iemand met een groot hart als jij wel begrijpt wat dat inhoud.

  11. @jan: waar baseer je dat op, dat dit niets bijdraagt aan ontwikkelingshulp? En hoezo zinloos project??? Ik vind dit juist de sterkte van deze actie: aandacht en geld vragen voor stille ellende. M.a.w: problemen waar weinig aandacht voor is maar waar veel mensen (in dit geval kinderen) worden getroffen…

    Erg kortzichtig en jammer om er zo over te oordelen.

  12. Over kortzichtig gesproken: Voor 10,- helpen we een kind een maand aan voedsel, dus geen scholing of medicijnen maar alleen voedsel. Dus stel we halen 7 mlj op dit jaar. Dat betekend dat we 250.000 kinderen 3 maanden lang van voedsel kunnen voorzien. En na 3 maanden? Alles weg (zoals Gerda Smit zou zeggen). Steun dan stop aids now bijvoorbeeld waar kinderen met een vaccin zonder hiv geboren kunnen worden, daar hebben ze hun hele leven wat aan. Of steun onderzoek naar een vaccin voor aids om de hele bron van alle ellende maar uit de wereld te helpen, dat zet tenminste doden aan de zeik!

  13. @Bas wat Thomas zegt. Dit geld is na een maand weer verdwenen.

  14. Ik doe niet meer mee, sinds ik na één keer een plaatje aanvragen niet meer afkom van de Rode Kruis spam. Volgens mij hebben ze inmiddels meer geld uitgegeven aan het mij lastig vallen dan dat ik gedoneerd had voor dat verzoeknummer. Ik heb al talloze keren geprobeerd van hun mailinglijsten af te komen, maar dat schijnt niet te kunnen.

  15. Origineel geplaatst door Jan
    @Flex Al mijn fooien in de regio, gaan naar die glasbak. Het is een kapitalistisch spelletje geworden. Het glazen hotel? Wat een gedoe allemaal. Ik wil best een goed doel steunen, maar moet dat dan op deze manier? Het is een mediahype en draagt niks bij aan de daadwerkelijke ontwikkelingshulp. Het gaat er niet om dat je geld steekt in een zinloos project in Zambia, Nigeria of waar dan ook. Je moet het geld op de juiste plaatsen investeren. Microkrediet bijvoorbeeld. Ik neem aan dat iemand met een groot hart als jij wel begrijpt wat dat inhoud.

    Het idee van een mediahype is juist de bedoeling.
    Als het veel besproken wordt in de media, gaan mensen zelf ook over het onderwerp nadenken, en eventueel ook een bedrag storten.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.