Adobe en ARM gaan samenwerken aan Flash Player 10

Adobe en ARM hebben vandaag aangekondigd dat ze gaan samenwerken om Flash Player 10 te realiseren. Met deze nieuwe software zullen televisies, personal media players en gsm’s flash kunnen weergeven.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

arm-processorAdobe en ARM hebben vandaag aangekondigd dat ze gaan samenwerken om Flash Player 10 te realiseren. Met deze nieuwe software zullen televisies, personal media players en gsm’s flash kunnen weergeven. De twee bedrijven gaan samenwerken om mobiele grafische beelden te verbeteren en te versnellen. “Video voor Adobe Flash Player is vandaag de dag het meest gebruikte videoformaat op het www en de samenwerking met ARM is weer een grote stap richting het compleet kunnen gebruiken van het internet op de mobiel”, aldus Gary Kovacs, general manager en vice president Mobile and Devices bij Adobe.

“We zijn blij dat we kunnen samenwerken met ARM om het browsen op het mobiele internet net zo krachtig te maken als op de computer thuis.”

Ian Drew, vice president, Marketing, bij ARM voegt er nog meer marketingtaal aan toe:

“ARM gelooft dat uit deze samenwerking een krachtige, geoptimaliseerde versie van Flash komt dat op miljoenen mobiele platforms, digitale televisies en dergelijke geïnstalleerd zal worden. De Adobe Flash Player laat klanten genieten van games, films, animaties en interactiviteit op het internet.”

Maar wat heeft dit allemaal met de iPhone te maken? Als we afgaan op de vele nieuwstips die jullie over dit onderwerp hebben ingezonden, is het nieuws belangrijk genoeg omdat de iPhone momenteel is uitgerust met een ARM-chip. Dat schept nieuwe hoop dat er eindelijk ondersteuning voor Flash op de iPhone beschikbaar komt. Maar hoe lang gaat Apple nog ARM-chips gebruiken? Die kans is heel redelijk: Apple heeft een tijdje geleden PA Semi overgenomen, die volgens geruchten bezig gaat het het ontwikkelen van een ARM-chip voor de volgende generatie iPhone. Maar andere bronnen twijfelen eraan: volgens EETimes is het nog niet zeker of er daadwerkelijk ARM-chips van PA Semi in de maak zijn: zij denken dat het Apple bij de overname meer om de intellectuele eigendommen en het personeel ging.

In maart beweerde Steve Jobs nog dat de iPhone niet capabel was om Flash te kunnen ondersteunen. Jobs gaf aan dat we het voorlopig niet hoeven te verwachten, omdat volledige Flash-ondersteuning slecht presteert op de iPhone.

We moeten nog een tijdje wachten om erachter te komen of de iPhone Flash gaat ondersteunen: in de tweede helft van 2009 is het project van Adobe en ARM klaar.

Dit nieuwtje is geschreven door Peter Pastoor
De eerste drie tipgevers: Frekel, Michel, Joachim

Via: Macrumors en Adobe.

Reacties: 14 reacties

  1. Goed nieuws, laat maar komen!

  2. Toch blijf ik sceptisch wat betreft Flash op de iPhone.. Kijk maar eens wat voor een rijtje zoekresultaten jullie zoekmachine geeft (aan geruchten):
    Zoekresultataen

  3. Geduld is een schone zaak, zolang ik er voor beloond wordt!

  4. iPhone is snel genoeg voor basic flash op wesites. Zie weinig problemen daarin. Tot halverwege 2009 wachten dan maar…

  5. Wat een lariekoek van Jobs weer. Zowel Youtube als Google Maps hebben een Flash architectuur als basis en die draaien toch wel degelijk prima op de iPhone. Hij houdt Flash alleen maar tegen omdat ontwikkelaars dan en masse gaan kiezen voor Flash ipv voor XCode, domweg omdat er aanzienlijk meer ontwikkelaars met Flash overweg kunnen…

  6. Origineel geplaatst door alchemist
    Wat een lariekoek van Jobs weer.

    Inderdaad, zo zei jobs een aantal jaren terug ook nog dat de iPod niet voor video bedoelt is…. Bullcrap, het is gewoon marketing want op het moment dat er serieuze concurrentie begint op te komen droppen ze een update en tadaaaah: weh kenneh er wejer tekenaanh he!~

  7. @ alchemist

    YouTube op de iphone is GEEN flash maar QuickTime. Google maps opde iPhone is OOK geen flash!

  8. Precies, Jobs moet snel inbinden of inrukken wat Flash betreft, Geklets in de marge waar de concurrentie korte metten mee maakt.

  9. Als ARM dit project mag leiden komt het wel goed. ARM is een waanzinnig goede organisatie waar adobe nog wat van kan leren.

  10. Juist dames en heren, dit is de daadwerkelijke reden waarom Flash de weg naar uw iPhone nog niet gevonden heeft (of elk andere smartphone trouwens); die ARM houdt het gewoon nog niet bij. Het is tenslotte een RISC processor, oftewel: snel in waar ie voor gemaakt is, traag als stront voor de rest.

    En mensen, wat een onzin ik hier soms vind; de Youtube applicatie op de iPhone doet niets ander dan speciaal ge(her)encodeerde filmpjes streamen, met een leuke interface eromheen.

  11. Op windows mobile toestellen (met ARM processor) draait toch ook flash (lite)? Dus een beperkte versie is wel degelijk mogelijk op de iPhone.

  12. Origineel geplaatst door alchemist
    Wat een lariekoek van Jobs weer. Zowel Youtube als Google Maps hebben een Flash architectuur als basis en die draaien toch wel degelijk prima op de iPhone. Hij houdt Flash alleen maar tegen omdat ontwikkelaars dan en masse gaan kiezen voor Flash ipv voor XCode, domweg omdat er aanzienlijk meer ontwikkelaars met Flash overweg kunnen…

    Wat een lariekoek van jou weer.
    youtube en google maps werken niet op flash gebaseerde technologie op de iphone.

    Appl heeft met youtube gekozen voor H264 als drager voor video. Youtube heeft de afgelopen 2 jaar alle films omgezet naar H264 die er al waren en ze zetten alles om dat word toegevoegd. H264 vraagt minder energie van de apparaten die het gebruiken. Het is schaalbaar.

    1 en het zelfde filmpje kan zowel met trage verbinding worden ge dowload in iets mindere kwaliteit (3G) en in hoge kwaliteit wanneer hij meer bandbreedte heeft (wifi) prcies wat

    Bart zegt
    …..de Youtube applicatie op de iPhone doet niets ander dan speciaal ge(her)encodeerde filmpjes streamen, met een leuke interface eromheen.

    Alleen dan is de kwalieteit velen malen hoger dan flash nu is op de Pc versie van youtube.
    Ga maar is kijken op een mac op youtube of met een apple TV. EEn groot deel van de films heeft een High Quality versie beschikbaar. Dat is de versie die de Apple TV Apple computers en de iphone bij goede verbindingen standaard downloaden bij gebruik van youtube. Vanuit de browser kan het zijn dat je zelf moet kiezen voor de HQ versie.

    Apple heeft dat gedaan omdat er dan ook nog wat over blijft van de kwaliteit wanneer je het op TV afspelen gaat via de Apple TV H264 ondersteund namelijk ook upscaling. Het jammere is dat je afhankelijk bent van de bron van de inzender. als die crap is zal het nooit mooi geupscaled worden

    Hoe google maps werkt op de iphone weet ik niet maar dat is geen flash. dat kan ik je verzekeren.

  13. @Frits Freese – welke concurrentie???

  14. De reden dat er nog geen flash voor de iPhone is, is omdat de huidige werkwijze van flash het mogelijk maakt om van alles en nog wat buiten de app store om te kunnen doen op je iPhone, en dat wil Apple gewoon niet. Snap ze helemaal, maar er moet wel een oplossing komen.

    http://blog.wired.com/gadgets/2008/11/adobe-flash-on.html