Uit een onderzoek van Bernstein Research blijkt dat de iPhone een bruto winstmarge van 57,8 procent heeft. Dat is meer dan Apple’s concurrenten RIM (43%), Nokia (33%), Motorola (32%) en HTC (31,7%). Analisten verwachten dat Apple’s winstmarge de komende jaren omlaag gaat, maar analist Toni Sacconaghi denkt het tegenovergestelde. Hij heeft daarvoor een paar argumenten, onder andere dat de prijs van de iPhone omhoog gaat. In het derde kwartaal van 2009 was de gemiddelde groothandelsprijs $588 en in het eerste kwartaal van 2010 was dat gestegen naar $638. Mensen staan nog steeds in de rij om een iPhone te kopen en Apple blijft maar doorgaan met het sluiten van nieuwe overeenkomsten met operators. De afgelopen vier maanden kwamen er weer 15 nieuwe partners bij.
Toen Vodafone UK kortgeleden begon met de verkoop van de iPhone in Engeland leverde dat klinkende verkoopcijfers op, ook al was de iPhone al maandenlang via O2 beschikbaar. Sacconaghi verwacht dat de iPhone nog belangrijker wordt voor Apple’s financiële cijfers. In het fiscale jaar 2009 was de iPhone verantwoordelijk voor 30% van Apple’s totale omzet. In het fiscale jaar 2011 wordt dat 45 tot 50 procent. Apple is dan met recht een ‘mobile device company‘, zoals COO Tim Cook laatst al bevestigde.
Sacconaghi denkt dat de brutomarge bij de iPad tussen 30 en 32% ligt. iSuppli beweerde eerder dat het rond de 50% zou liggen (maar zij keken alleen naar de componenten).
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
zakken vullers!!!
En geeft ze eens ongelijk. want blijkbaar komen ze er mee weg. Als het waar is tenminste
Vraag en aanbod, ze maken een goed product en kunnen het vragen. Groot gelijk.
Nu komen er waarschijnlijk een hoop mensen die zeggen dat de telefoon te duur is, dan gewoon niet kopen, verkoopcijfers zijn prima en bewijzen het tegendeel.
Zolang ze top producten blijven maken betaal ik wel een paar tientjes meer. Moet er niet aan denken om over te moeten stappen op een N95 ofzo
Ik betaal ook graag wat meer voor kwaliteit. Vergeet ook niet dat dit alleen de winst is van de materialen van de iPhone, de materialen zijn zo zorgvuldig mogelijk uitgekozen, om de telefoon voor de consument zo goedkoop mogelijk te maken, maar ook om zoveel mogelijk winst te maken. Daarbij liggen de ontwikkelkosten van de iPhone waarschijnlijk veel hoger dan de rest, wat ook te merken is in het eindproduct 🙂
@ Marcoooo
Waarom zou je over moeten stappen naar een mobiel van een aantal jaren oud? Nokia heeft al opvolgers voor de N95 uitgebracht.
Ik kan me niet voorstellen dat de iPhone verder in prijs gaat stijgen. Als WM7 waarmaakt wat beloofd wordt krijgt Apple er weer een concurrent bij. Neem daarnaast Android wat telkens verbeterd wordt en Apple snijdt zichzelf in de vingers bij een prijsverhoging.
Producten van Apple zijn doorgaans duurder dat van de concurrentie. Daar staat tegenover dat ze bedrijfszekerder zijn, gebruikersvriendelijk en een prachtig design hebben. De concurrentie doet er alles aan om of mee te liften door look-Ã -likes te maken. Je ziet dat nu ook met de iPad, er is inmiddels een Nederlands bedrijf die komt met een nPad. Met het argument dat de iPad niet geschikt zou zijn voor zakelijk gebruik.
Datzelfde werd ook gezegt over de iPhone. Voor ons bedrijf blijkt de iPhone juist de uitkomst, en we weten nu al dat de iPad van meer dat toegevoegde waarde zal zijn voor ons bedrijf.
Voor lange lange tijd heeft Apple géén prijsverhogingen gedaan, alleen maar ‘betere’ produkten gemaakt met een nog weer lagere verkoop prijs
Hahaha
jullie lijden aan het stockholm syndroom
😛
Niets nieuws onder de zon. Wat iedereen al wist: Apple producten zijn duur maar de consument betaald er kennelijk graag voor.
Als je dit lukt als fabrikant dan kan ik maar één conclusie trekken: dan doe je het perfect als fabrikant en kijkt de hele industrie met grote jaloezie naar je.
En inderdaad, het is misschien een beetje overdreven dat stockholm syndroom maar ik herken er wel veel in als je sommige reacties over de iPhone en iPad naleest. Kritiek mag je niet hebben op de producten van Apple want dan begrijp je het niet.
Ik vind het weldegelijk gewoon diefstal. Ja ik heb het er voor over dankzij het concept van een twee-jarig abonnement, maar mijn beeld van Apple als bedrijf heeft weer een verdere deuk op gelopen. Als er een vergelijkbaar product komt van een ander bedrijf ben ik weg. Voor dit bedrijf voel ik geen enkele sympathie meer.
Oké, ik vind juist van niet.
Apple kan het maken om er zoveel voor te vragen. Als mensen het niet wilde aanschaffen. Deden de het niet.
Ze hebben iets over voor een degelijk product.
.
iPhone rules! Al verschillende mobieltjes gehad, maar niets kan tippen aan een iPhone! Ok, het is duur… Maar je krijgt veel in de plaats terug.
Het is jammer dat ik de verkoopprijs niet mocht bepalen; ik had hem meteen met een factor 4 duurder gemaakt. Ik heb de prijs van de iPhone altijd al veel te laag gevonden. Ik ben wel benieuwd wat Apple inmiddels verdiend heeft aan iTunes en App Store downloads.
Iphone 3GS is het beste wat me is overkomen in mijn mobiele carriere. Ik had eerder NOOIT van Apple iets willen hebben, maar Iphoneclub heeft me overhaald. En pats, moet niets meer van Nokia, HTC or what-so-ever. In mijn beleving overtreft niemand Apple nog en daar ben ik bereid voor te betalen. Strax als de 4G uitkomt, MOET ik hem meteen hebben. En geloof me, ik zal ‘vechten’ om in de eerste lichting te mogen zijn. Veel winst voor Apple of niet, deert me niet. Ik wil hem en klaar.
Of jij ziet niet in hoe goed de iPhone is.