Alex Ahlund, voormalig eigenaar van de website AppVee, vatte het plan op om eens wat verkoopcijfers van iPhone-applicaties te verzamelen. Hij legde de vraag neer bij 124 ontwikkelaars en het lukte zowaar om van 96 ontwikkelaars gedetailleerde cijfers te krijgen. Daardoor ontstaat een goed beeld hoe vaak een applicatie nu eigenlijk wordt gedownload en wat ermee valt te verdienen. Het interessante is dat Ahlund niet alleen naar de bestverkochte apps keek, maar ook naar een totaal onbekende applicatie zoals Xpong, die na 210 dagen in de App Store nog maar twintig keer is verkocht. Absolute koploper is Bejeweled 2, met 3 miljoen verkopen en een verkoopprijs van €2,39.
Over het algemeen zien ontwikkelaars hun ontwikkelkosten wel terug, al rekenen ze vaak niet mee hoeveel vrije tijd ze in een app hebben gestoken. Zouden ze een extern ontwikkelteam hebben ingehuurd, dan zou de balans veel ongunstiger uitslaan. Updates van apps blijken maar beperkt invloed te hebben op extra verkopen. Een prijsverlaging heeft een groter impact op de verkopen, maar ook daarvan neemt het effect gaandeweg af. Ook blijkt dat gerichte marketing en promotie in een korte periode meer effect heeft dan het uitsmeren van marketinginspanningen over de hele levensduur van een app. Ontwikkelaars gebruiken marketingtechnieken zoals Facebook en Twitter, persberichten, reviewsites, blogs, vrienden en wedstrijden. Maar je krijgt pas echt aandacht als Apple je applicatie selecteert.
De complete lijst met toelichting is te vinden bij Techcrunch.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties