Tachtig procent van mobiele video’s wordt bekeken op een iPhone, iPod touch of iPad. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de startup FreeWheel, dat zich onder meer bezighoudt met advertenties in (mobiele) video’s. De iPhone en iPod touch zijn beiden goed voor 30%, de iPad heeft een aandeel van 20% in mobiele videoweergaves. De resterende 20% komt voor rekening van Android. Andere apparaten behalen minder dan 1% en zijn daarom niet meegeteld. De dominante positie van Apple zou volgens het bedrijf te danken zijn aan de vroege koploperspositie in de mobiele videomarkt en de prioriteiten van videouitgevers en mobiele ontwikkelaars.
De mobiele videomarkt is volgens FreeWheel vergeleken met de “wired” online videomarkt nog zeer klein, slechts 1%, maar het bedrijf spreekt wel van een toename. In totaal analyseerde de startup in het eerste kwartaal van 2011 tien miljard videoweergaven. De markt wordt hoofdzakelijk gedreven door nieuws en live evenementen, aldus FreeWheel. Zo piekten mobiele videoweergaven bij de Japanse aardbeving en tsunami, omdat gebruikers als eerste naar hun mobiele apparaat grepen. Het bedrijf noemt het ook opvallend dat hoewel Apple wereldwijd slechts 20 miljoen iPads heeft verkocht — veel minder dan het aantal iPhones en iPod touches— het apparaat nu al goed is voor 20% van de mobiele videoweergaven.
Dit lijkt onder meer te danken aan de explosieve groei van HTML5-video, dat in combinatie met het H.264-formaat standaard op iOS-apparaten afgespeeld kan worden. Het H.264-formaat is vooralsnog nog steeds het meestgebruikte videoformaat voor HTML5-video, zo blijkt uit het meest recente rapport (februari 2011) van MeFeedia, dat video’s van 33.000 verschillende bronnen analyseert. In januari 2010 bedroeg het aantal video’s dat in HTML5 wordt aangeboden nog 10%. Iets meer dan een jaar later is dat percentage gestegen naar 63%.
Via: GigaOM
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties