iFixit: ‘Apple doet alles om onofficiële reparateurs tegen te werken’

Volgens iFixit doet Apple alles om het leven van onofficiële iPhone-reparateurs zuur te maken. iPhones repareren wordt steeds moeilijker.
Bastiaan Vroegop -

iPhone 5s iFixitVeel iPhone-reparateurs kunnen er over meepraten: met iedere nieuwe iPhone wordt het moeilijker om de hardware open te schroeven en defecte onderdelen te repareren of te vervangen. Volgens iFixit-CEO Kyle Wiens probeert Apple bewust de werkzaamheden van zulke reparatiediensten tegen te gaan. Dat blijkt volgens hem niet alleen uit hoe moeilijk de iPhone gerepareerd kan worden: het wordt ook steeds lastiger om officieel toestemming te krijgen om Apple-producten te repareren.


Wiens deed zijn uitspraken tijdens de MacWorld Expo in San Francisco, waar The Register ook aanwezig is:

[Apple] heeft er alles aan gedaan om te zorgen dat [reparateurs] falen.

Hij wijst er op dat het al enige tijd mogelijk is om door Apple te worden geautoriseerd als officiële reparateur, maar dat dit alleen kan als je Macs wil repareren. Dit zou op zijn beurt steeds lastiger worden om bij Apple geregeld te krijgen.

Apple probeert wellicht de reparatie van iPhones steeds meer naar Apple Stores toe te trekken door slecht samen te werken met onofficiële partijen. Door het werk van onofficiële reparateurs moeilijk te maken, is de kans immers groter dat iPhone-bezitters naar de Genius Bar in de Apple Store gaan.

Er kan uiteraard ook een praktischere reden schuilen achter hoe moeilijk de iPhone gerepareerd kan worden. De iPhone wordt met de jaren steeds dunner en krachtiger, wat betekent dat er ieder jaar gecompliceerdere hardware op een dunner oppervlak wordt gebruikt. iPhone-fabrikant Foxconn noemde om die reden de iPhone 5 in 2012 het meest gecompliceerde apparaat dat ze ooit maakten.

De verhouding tussen Apple en reparateurs doet denken aan de situatie tussen Apple en Nederlandse premium resellers. Deze winkels werken nauw samen met Apple om iPhones, iPads, Macs en andere producten te verkopen, maar staan verder in eigen beheer. Sinds de komst van Apple Stores in Nederland krijgen deze resellers alleen nauwelijks tot geen nieuwe iPhones als de verkoop van een nieuw model start. Hierdoor zijn kopers van het eerste uur gedwongen naar een Apple Store af te reizen en lopen de APR’s omzet mis.

De uitspraak van iFixit’s Kyle Wiens is hoe dan ook interessant. Het iPhone-reparatiebedrijf heeft inmiddels een reputatie als het gaat om Apple-producten. Zo vliegen er ieder jaar medewerkers van het bedrijf naar Australië om als eerste nieuwe iPhones uit elkaar te halen en de onderdelen in detail te fotograferen. Toch zijn er ondanks deze moeilijkheden nog genoeg reparateurs waar je terecht kan. Als voorbeeld alleen al onze eigen reparatieservice of bij andere partijen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
28 maart 2014 om 12:54
Onderwerp
Categorie
iDevices

Reacties: 14 reacties

  1. Ik wil gerust naar Apple toe om me iPhone iPad te laten repeteren maar ze zijn daar veel te duur mee er zijn veel goedkopere alternatieven die even goed zijn en veel goedkoper

  2. Ik kan apple geen ongelijk geven, bij een professioneel kwaliteitsproduct hoort een professionele service

    Of t apple gaat lukken? De autobranche probeert dit al 20 jaar, maar t lukt ze niet

  3. @lordbachus: uhm kijk eens maar de prijzen van een official en een universele reparateur scheelt je zo 300€ als het niet meer is, concurrentie noemen ze dat 😉
    Oplossing simpel: prijzen netjes houden, naar waarheid niet naar ik ben officiel…

  4. Dan mogen ze wat mij aangaat allereerst Dynafix eruit gaan knallen als officieel reparatiepunt. Stelletje oplichters werken daar.

  5. Ik laat ‘s-middags om kwart-voor-drie mijn iPhone uit mijn handen op de stenen kletteren.
    Om half-zes heb ik er een nieuwe scherm op, dankzij een ‘onofficiële reparateur.
    Bij Apple was ik hem waarschijnlijk minimaal twee weken kwijt.

  6. Het enige voordeel aan het repareren bij Apple is dat jij je garantie behoudt.

    Dat terzijde, een HTC One is pas moeilijk te repareren, dan is een iPhone 5(S) reparatie ineens een eitje vergeleken ermee.

  7. Gewoon zelf doen! youtube staat vol met filmpjes hoe je het moet doen. Op deze manier heb ik mn batterij en scherm vervangen. Easy as pie!

  8. @karel-willem: Heb ik ook laten doen, €100,- kwijt voor een scherm zonder lichtsensor, slecht uitgelijnd paneel en een neppe achterkant (compleet ander lettertype etc), leuk man als je daarna discussie probeert aan te gaan met de randdebielen die er werken.

  9. @Frankie: Dit heb ik inderdaad precies hetzelfde gehad bij zin gast die beweert telefoons te repareren. Ik heb ook zelden iemand over zo iemand gehoord waarvan het wel goed was.

  10. @karel-willem: Ik weet niet waar je die twee weken vandaan haalt maar in toen ik het liet vallen heeft de apple store me telefoon omgeruild, een refurbished.
    Backup terug zetten en was binnen een paar minuten weer op and running. Ze vonden het helemaal niet erg dat ik in de winkel met laptop de backup terug ging zetten.

  11. De “officiële” reparateur Dynafix repareert nauwelijks. In 99 van de 100 gevallen constateren ze “vochtschade” en kun je een dure refurbished aanschaffen.

  12. @rfjcjanssen: Bijna Dynafix moet je nooit wat brengen. Daar werkt de dixons mee samen maar je hebt er niks aan.

    Ik ben een laptop een keer 4 maanden kwijt geweest en dan nog kapot terug krijgen.

  13. @Kees: Heb ik ook mee gemaakt bij t-mobile dat er vochtschade was geconstateerd. Maar ik wist zeker dat dat niet zo kon zijn. Dus naar de Apple store gegaan om de telefoon te laten onderzoeken, officiële brief van Apple mee gehad dat er niks aan de hand was en daarna mee naar t-mobile gegaan om verhaal te halen. En wat denk je nieuwe iphone gehad en me reiskosten en parkeerkosten verhaald uiteraard. Tip voor iedereen zeg ik!

  14. Ook bij mij was vochtschade geconstateerd bij dynafix. Mijn toestel was Total loss verklaard. Hij doet het nog steeds overigens.. Heb de batterij laten vervangen door een onofficieel…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.