UPC test mobiel internet voor consumenten
Deze week kunnen 450 klanten van UPC beginnen met het testen van mobiel internet. Het gaat daarbij niet om een nieuwe techniek, want de dienst werkt gewoon via het netwerk van Vodafone. Maar de provider wil zeker weten dat de mobiele data-abonnementen technisch en administratief goed werken, voordat het grote publiek zich eraan gaat wagen. Sinds juni 2011 is het al mogelijk om zakelijke abonnementen voor mobiel internet af te sluiten. Binnenkort komen er soortgelijke abonnementen voor consumenten bij. En wellicht volgen daarna plannen om een eigen netwerk op te richten, dankzij een frequentieveiling die later dit jaar plaatsvindt. UPC heeft echter nog niet aangegeven, dat ze daaraan mee willen doen.
UPC kocht eerder samen met Ziggo al frequenties in de 2,6 GHz-band, bedoeld voor dongles. De frequentieband kan niet zomaar worden gebruikt voor telefoons en tablets. In Nederland zou ook een nieuwe telecomaanbieder onder leiding van Tele2 in de startblokken staan, schreven we eind 2011. Op de frequentieveiling, die in het najaar van 2012 plaatsvindt, zullen de bestaande frequenties van KPN, T-Mobile en Vodafone worden geveild maar er wordt ook extra ruimte beschikbaar gesteld. De overheid wil met de veiling minstens 478 miljoen euro ophalen en wil minimaal twee nieuwkomers aan een frequentie helpen. Dit moet de concurrentie op de mobiele markt vergroten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties