Net Applications brengt regelmatig een overzicht uit van marktaandelen van mobiele browsers. Zo ook deze keer, gemeten over de maand februari. Bijna tweederde van de zoekacties via een mobiele browser werden in die maand uitgevoerd vanaf een iPhone, blijkt uit de cijfers. Android is een opvallende nieuwkomer: met 6,15% marktaandeel staat het op de vierde plaats en is het inmiddels even groot als Symbian.
Wanneer concurrenten als BlackBerry en Android zo sterk groeien, kan het percentage van de iPhone (momenteel 66,61%) op termijn wel eens lager uitvallen. Maar, zegt Net Applications, “This does not mean that iPhone web browsing is shrinking, because the overall market is growing rapidly.”
Het gebruik van de BlackBerry-browser is nog zo laag, dat het in de categorie ‘overig’ is opgenomen. Eigenlijk vreemd, want er zijn toch heel wat BlackBerry’s in omloop? Het tegenvallende resultaat komt door de manier waarop Net Applications meet: “Our mobile share methodology measures share for browser capable mobile devices. This means the mobile device must be able to render HTML pages and javascript. Visits to WAP pages are not included.”
Een marktaandeel van 67%… reden genoeg voor website-eigenaren om hun website aan te passen voor de iPhone? Dat zou mooi zijn, maar het hoeft niet met bloedspoed te gebeuren. Als je alle besturingssystemen samen neemt heeft de iPhone niet meer dan 0,48 procent marktaandeel. De meeste mensen internetten nog steeds via de desktop. Alleen wanneer je een website hebt die specifiek voor mobiel gebruik bedoeld is (of over mobiele telefoons gaat) heeft het zin om haast te maken.
AdMob deed eerder een soortgelijk onderzoek, waaruit bleek dat de iPhone goed is voor de helft van het mobiele verkeer op smartphones in de VS. De cijfers van Net Applications hebben echter betrekking op alle mobiele telefoons (niet alleen smartphones) en niet alleen de VS, maar wereldwijd.
Aanvulling: pak je trouwens het marktaandeel van de iPod touch erbij, dan komt Mobile Safari zelfs op 77 procent, zoals Macfreak heeft berekend.
Via: Fortune Blogs
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Tja, het gaat niet om het aantal features wat een toestel heeft, maar het aantal features wat je daadwerkelijk gebruikt, dat blijkt hier maar weer uit.
De titel is wel een beetje scheef. De iPhone is immers geen browser. Safari wel. Dus dan wordt het of “Safari met 66,6% meestgebruikte mobiele browser” of ”
iPhone met 66,6% meestgebruikte internet smartphone” of iets dergelijks.
Lol! met dit percentage lijkt het om een steeksproef gaat bij drie mobieltjes. In twee gevallen bleek het om een iPhone te gaan 😉
Verbaas me hier niet zo over. Blackberry wordt vooral toch zakelijk gebruikt. De grote getallen voor de iPhone ontstaan omdat jij en ik en al die anderen de iPhone hebben gekocht en ook echt gebruiken (!), dat zet pas zoden aan de dijk met mobiel surfen. Zeg nou eens eerlijk, ken jij iemand met een Blackberry in je vriendenkring? In mijn kring is het Nokia, HTC en iPhone. En die laatste zie je steeds meer 😉
Wel grappig. Er zijn bijna meer dan 1,5 miljard Symbian gebruikers over de wereld. Ga je mij niet wijsmaken dat apple met een mini aantal iPhone’s meer gebruikt wordt op het web.
Toch wel dus; zoals ik al zei, het gaat er om of een feature gebruikt wordt.
Ik durf mezelf een redelijke ‘poweruser’ te noemen, en heb dus al veel apparaten (PDA’s, mobieltjes e.d.) versleten die allemaal de mogelijkheden hadden te internetten, toch gebruik ik het pas op m’n iPhone echt dagelijks en langdurig.
Al die miljarden Symbian-gebruikers gebruiken dus hun browser op hun toestellen niet of nauwelijks, zo simpel is het.