Vodafone is in Duitsland naar de rechter gestapt, omdat ze het ongeoorloofd vinden dat de iPhone in Duitsland alleen met een abonnement van T-Mobile verkrijgbaar is. Daardoor is Vodafone niet in staat om zelf de iPhone aan te bieden. De rechtszaak wordt behandeld door een regionale rechtbank in Hamburg.
Overigens is Vodafone niet principieel tegen het exclusieve contract dat T-Mobile met Apple heeft, maar wil de nieuwe verkooppraktijken wel eens door de rechter getoetst zien. Het gaat daarbij om het feit dat de iPhone alleen op het T-Mobile-netwerk te gebruiken is en dat kopers daarbij gedwongen zijn een speciaal iPhone-abonnement af te sluiten. Ze hebben niet de vrijheid om een ander T-Mobile-abonnement te kiezen. De juridische actie van Vodafone is overigens niet bedoeld om de verkoop stop te zetten.
Vodafone is benieuwd naar het standpunt van de rechter, omdat deze praktijken de markt ingrijpend kunnen veranderen. Andere toestelfabrikanten zoals Motorola en Nokia zouden op dezelfde wijze kunnen besluiten om voortaan met nog maar één partij zaken te doen.
Via: CNN Money.com
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Gelijk hebben ze!!!!
hoppa.. Alleen dan weer jammer dat ze het niet doen omdat hun de iphone ook willen verkopen. Dat had leuker geweest. Maar dit is een stap in de goede richting
Neeltje Smit Kroes: je hebt weer een nieuw klusje….?
Apple krijgt hopelijk zo wel in de gaten dat de Iphone (en hun marketing) niet goed werkt in europa.
Wij hebben toch echt 3G nodig bijvoorbeeld.
koppelverkoop is in Nederland verboden dus dat gaat nog wat woorden :):)
In een aantal gevallen is koppelverkoop in Nederland verboden op grond van de Mededingingswet (art. 24 ev.[1]). Daarvoor is, volgens de jurisprudentie, in het algemeen het volgende noodzakelijk:
1. Ten eerste moet het gaan om afzonderlijke producten die gekoppeld worden. Er moet, met andere woorden, een afzonderlijke markt bestaan voor de beide producten en die producten moeten voor consumenten ook gezien worden als onderscheidende producten.
2. Ten tweede moet er (vanzelfsprekend) sprake zijn van koppeling, het ene product moet direct of indirect vast zitten aan het andere product.
3. Ten derde moet er sprake zijn van een machtspositie van de leverancier, de leverancier van het koppelende product moet bijvoorbeeld een “aanzienlijke marktmacht” hebben.
4. De vierde eis is dat er een substantieel deel van de markt door de koppeling wordt aangetast.
In België (De Wet op de handelspraktijken, Afdeling 5 [2]) is de wetgeving op dit vlak veel strenger. Zo is het niet toegestaan om GSM’s uitsluitend samen met een bepaald telefonie-abonnement te verkopen, wat in Nederland wel kan. Zo zal het niet mogelijk zijn dat de Apple iPhone enkel met een (Proximus-) GSM-abonnement zal verkrijgbaar zijn.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop
Apple zal wss de koppelverkoop wet omzeilen met een ander artikel (typisch belgie)
Artikel 112 stelt dat Telefoondiensten die “aangeboden worden via een geïntegreerde technologie” wél samen verkocht mogen worden.
Afwachten dus…