Vandaag, op 3 december, gaat de rechter een uitspraak doen in het geschil tussen T-Mobile en Vodafone. De rechtbank van Hamburg luisterde op 29 november al naar de toelichting van Vodafone en T-Mobile op het huidige verkoopmodel van de Apple iPhone en heeft een paar dagen de tijd genomen om een oordeel te vormen. Zodra we meer erover weten laten we dat weten, al is het voor Nederlandse kopers op dit moment nog niet van belang. Pas wanneer de iPhone in Nederland te koop is, kunnen soortgelijke zaken ook in ons land gaan spelen. In het bijna twee uur durende gesprek op de 29e kwamen toch nog wat interessante details naar boven. Zo heeft T-Mobile eindelijk officieel bevestigt dat Apple meedeelt in de omzet van iPhone-abonnementen.
Iedereen dacht dat natuurlijk al op basis van speculaties, maar zeker weten deden we het nog steeds niet. De vergoeding geldt voor omzet in spraak en sms-berichten, dus niet in dataverkeer. T-Mobile stelt dat ze met deze overeenkomst akkoord zijn gegaan, omdat ze daarmee korting krijgen op de inkoopprijs van het apparaat. Als je dus nog steeds denkt dat €399 of $399 de werkelijke prijs van de iPhone is – en dat je dus wordt afgezet wanneer je ook maar een cent meer betaalt – heb je het dus blijkbaar bij het verkeerde eind. Daarbij komt, dat de fabricagekosten van de iPhone vast lager liggen dan €399, maar daarbij zijn nog niet de kosten van R&D, marketing en allerlei overhead in meegenomen.
Om een lang verhaal kort te maken: iedereen die voor $399 zijn toestel in de VS koopt trekt eigenlijk AT&T een poot uit, al zullen weinig mensen daar wakker van liggen.
Hoe hoog de werkelijke inkoopprijs van de iPhone nu eigenlijk is, wil T-Mobile nog steeds niet zeggen, maar het zou “enkele honderden euro’s” boven de prijs van 399 euro liggen. Op deze wijze wordt de verkoopprijs van de iPhone gesubsidieerd, beweert T-Mobile. De iPhone is dus een gewone gesubsidieerde telefoon met een verplicht abonnement, zoals in de handel gebruikelijk is. De advocaten van Vodafone zien de omzetdeling echter als een premie voor een exclusieve overeenkomst op de Duitse markt en daarmee belemmeren ze een eerlijke concurrentie. T-Mobile brengt de iPhone alleen met eigen abonnementen uit en voorziet de toestellen ook nog van een simlock.
Volgens de rechtbank in Hamburg is het belang dat hier op het spel is, als in waarde gestegen van 500.000 naar meer dan 2 miljoen euro. De reden van die stijging heeft er volgens de rechter mee te maken dat het verloop van de zaak internationale betekenis heeft. Ook de Europese Commissie schijnt de zaak al op de voet te volgen en zal de overeenkomsten die Apple in de andere Europese landen sluit met argusogen volgen. De zaak heeft zowel voor- als nadelen: als Apple geen exclusieve overeenkomsten met mobiele operators meer mag sluiten, zal de toestelprijs straks hoger zijn en wordt de iPhone daadwerkelijk een speeltje voor de elite.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik ben héél erg benieuwd wat de uitspraak zal zijn. Dit zal namelijk ook wel degelijk van belang zijn in de onderhandelingen die Apple nog voert voor de andere landen.
Dit klopt dus duidelijk niet…
In frankrijk verkopen ze de iphone simlockvrij voor 649,- dus zonder abbonement, ze gaan heus geen toestellen met verlies verkopen.
Dat klopt dus wel…. want tussen het franse toestel zonder abonnement en de DE iphone zit een prijsverschil van 250€
En dat is in principe honderden euro’s hoger dan 399€, dus het klopt volledig
als het ‘honderden’ euro’s zou schelen is het dus minimaal 200 euro, en ze maken dus veel meer winst dan 50 euro op 1 iphone…
“iedereen die voor $399 zijn toestel in de VS koopt trekt eigenlijk AT&T een poot uit”
Oh ja? Apple verkoopt de toestellen voor een bedrag dat lager is dan de kostprijs aan AT&T, die ze (voor dezelfde prijs of een klein beetje meer) doorverkoopt aan de klant. Apple vindt dat niet erg, omdat ze meedelen in de abonnementskosten zodra de klant de iPhone zoals bedoeld bij AT&T activeert.
Maar wie dat niet doet, naait juist Apple, AT&T niet. AT&T loopt inkomsten mis, maar alleen Apple draait verlies op elke met korting verkochte iPhone waarop ze geen centen terugverdienen via de AT&T-deal.
Zolang het niet bevestigd is geloof ik er niet veel van. In Amerika is de iPhone 399 dollar wat zo’n 250 euro is op het moment, ecl. btw.
@Robbert: Ja, plus dat je bij het Franse toestel nog 100 euro aan unlock-kosten aan Orange moet betalen om het verlies aan inkomsten in het eerste halfjaar te compenseren. Dus dan is het verschil nog iets hoger: geen €250 maar €350.
@Jaap: Hmm, wie zegt dat Apple de toestellen onder de kostprijs aan AT&T verkoopt? Stel nou eens dat het volgende het geval zou zijn (voor het gemak met afgeronde cijfers): productiekosten plus overhead $300, verkoopprijs voor consument $400, inkoopprijs van AT&T $500, werkelijke winkelprijs van toestel zonder abonnement $700. Apple heeft een marge van $200, AT&T legt er bij verkoop $100 op toe, maar krijgt wel het grootste deel van de omzet uit abonnementen. Ergo: je trekt AT&T inderdaad een poot uit. Als AT&T het toestel ooit ook los gaat aanbieden voor $700 hebben ze ook een marge van $200.
kan ik ‘m al in het buitenland aanschaffen? en doet ie het dan hier met mn simkaartje?
@iphoneclub: wie zegt dat Apple de toestellen niet onder de kostprijs aan AT&T verkopen, zoals jullie schrijven?
Hoewel niet helemaal vergelijkbaar het is bijvoorbeeld bij spelcomputers wel zeer gewoon dat de consoles beneden kostprijs worden verkocht omdat verdiend wordt op de spellen. Wie zegt dat Apple niet een soortgelijke deal heeft met AT&T?
In ieder geval lijkt het me niet logisch dat Apple de telefoon zelf – via de webstore – onder de kostprijs aanbiedt. Ondanks de simlock, hoe gaat Apple ooit aan die toestellen verdienen? Het lijkt me daarom ook niet logisch dat AT&T meer betaalt dan 399 dollar per telefoon zoals de consument bij Apple betaalt.
kan ik ‘m al in het buitenland aanschaffen? en doet ie het dan hier met mn simkaartje?
…hier ben ik ook benieuwd naar