Apple schikt in een Amerikaanse rechtszaak over garantierecht, voor 53 miljoen dollar. Dit blijkt uit gelekte documenten in handen van Wired. Apple was volgens de aanklagers niet bereid bepaalde iPhones en iPods te repareren terwijl er nog wel sprake was van garantie, omdat de indicatortape was geactiveerd. Deze tape laat zien of een iDevice in contact is gekomen met water.
De indicatortapes worden gemaakt door 3M, dat inmiddels heeft geconstateerd dat een hoge luchtvochtigheid ook al tot een reactie kan leiden. Een verkleurde tape betekent dus niet altijd dat bijvoorbeeld een iPhone in een bak water is gevallen.
De schikking zal worden gebruikt om iOS-bezitters die door Apple garantie werden geweigerd wegens de indicatortape te compenseren. Het betreft de originele iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS en alle modellen van de iPod touch tot en met de vierde generatie. Gerechtigden die een claim maken op het bedrag kunnen rekenen op ongeveer 200 dollar. Hoeveel er precies per persoon wordt betaald, zal afhangen van het aantal mensen dat zich op het recht beroept. Apple moet adverteren in USA Today en op Macworld om gerechtigden te informeren over de schikking.
Hoewel Apple wil schikken, betekent dit niet dat ze een gemaakte fout erkennen. In de gelekte documenten staat dat Apple enkel dit bedrag wil betalen om verdere kosten en tijdsverspilling te voorkomen. De papieren in handen van Wired zijn nog niet officieel goedgekeurd door de rechtbank.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik neem aan dat Apple dit weer gaat verhalen op 3M, wat eigenlijk gefaald heeft in het maken van goede stickers.
Hoe zit dit met de iPhone 5’s?
Op wintersport geweest, en sindsdien werkt de powerknop niet meer goed….
Zijn er nog meer mensen met dit zelfde probleem?
Het gaat dus over een iPhone 5
Ik neem aan dat enkel inwoners van de USA zich hierop kunnen beroepen?
Ik ga er vanuit dat alle amerikanen zich hierop beroepen.
Mijn iPhone 4 is 1 keer in bad gevallen en 1 keer in de plee. Na een paar dagen lekker in de rijst te hebben gezeten, doet ie het nog steeds. Toch redelijk bijzonder
Geldt dit ook in Nederland. Ik heb ook een naar mijn mening onterechte waterschade discussie gehad met Apple.
@Tomac: Ja, dat noem ik wel bijzonder, je iPhone niet 1x maar zelfs 2x zwemles geven.
Van alle mobieltjes die ik gehad heb zijn er om precies te zijn 1 te water gelaten geweest (Nokia 6310 die nog in m’n zak van m’n zwembroek zat)
Ik ben ook erg verbaasd.
De enige andere telefoon die nat werd omdat ik in de sloot viel (don’t ask…) was de Nokia 7250. Die was meteen overleden.
@Douwe: mijn power knop deed het ook niet meer, meer mensen hebben dit probleem. ik heb hem opgestuurd voor garantie, had binnen 3 dagen een nieuwe
Gelekte documenten. Ik moest glimlachen.
@Douwe:
Mijn broer had hetzelfde probleem met zijn iPhone 5. Had hem gewoon teruggebracht naar de winkel en kreeg gisteren een nieuwe!
@Douwe: Ik had hetzelfde, zonder directe aanleiding. Powerknop deed het geleidelijk slechter en slechter, tot deze het nog maar amper tot niet meer deed. Ik heb middels toetsellease smartcare van Hi gewoon een nieuwe gekregen. Viel onder de garantie.