Als het onderzoek van de Universiteit van Iowa klopt, zijn bezoekers van deze website minder gelukkig dan mensen die de iPhone zomaar hebben gekocht, zonder zich eerst te informeren. Volgens de onderzoekers in Iowa is er een verband tussen de hoeveelheid kennis van een product en de mate waarin mensen tevreden met het product zijn: hoe minder je weet, hoe beter het product bevalt. Wanneer mensen plannen maken om een bepaald product te kopen, begint een proces van ‘wishful thinking‘: ze hopen dat het product inderdaad zo goed is als ze zich hebben voorgesteld.
Hoe minder je weet over een product, hoe makkelijker het proces van wishful thinking gaat. Maar hoe meer informatie je hebt, hoe moeilijker het is om jezelf voor de gek te houden. Je weet niet alleen de sterke punten, maar ook de tekortkomingen en die kun je maar moeilijk uit je gedachten bannen. Het onderzoek laat zien dat mensen wanhopig proberen om tevreden te zijn met hun keuze. Desnoods vertekenen ze zaken om hun keuze te rechtvaardigen. Het onderzoek laat ook zien dat mensen een emotionele band met bepaalde merken voelen. Mac-fanaten kunnen daarover meepraten en het instandhouden van ‘customer ignorance’ schijnt ook een techniek te zijn die Apple zelf bewust toepast, zo beweert The Mac Observer. Zo lijkt de Time Capsule opeens een minder aantrekkelijke aankoop als je bedenkt dat de beloofde ‘server grade harddisk’ die erin zit, eigenlijk een redelijk eenvoudig model is. Apple heeft er een Hitachi Deskstar in gemonteerd, die ook wel de ‘Deathstar’ wordt genoemd.
Bron: University of Iowa: UI researcher: blissfully ignorant shoppers are happier with their choices
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Betreffende het stukje TimeMachine icm. TimeCapsule. Koop maar gewoon een échte servergrade NAS schijf en hack hem via de terminal of via het programma op Appletje.nl. Dan werkt alles veel beter en ben je goedkoper uit voor betere kwaltieit.
Nou, geloof me. Ik ben er echt heel blij mee, ook al heb ik me héél goed laten informeren.
Als ik dat niet had gedaan wist ik waarschijnlijk niet hoe ik hem simlock vrij moest maken, en had ik hem alleen als iPod Touch kunnen gebruiken, dan was ik er toch echt een stuk minder gelukkig mee.
Maar dit is niet iets nieuws ofzo…Dit is altijd zo, als je iets echt graag wilt (dus informatie erover zoekt bijvoorbeeld) en je het product uiteindelijk hebt, dan weet je al wat het allemaal kan, en is het al snel niet meer nieuw voor je (het wordt sneller ‘normaal’ dan als je er geen informatie over zou hebben gezocht) en dan vallen de mindere leuke dingen je juist op…Maar dat wist ik al, en ik denk de meeste mensen al…Niet echt een onderzoek voor nodig, maarja…
Ik zou waarschijnlijk ook blijer zijn als ik geen informatie had gezocht over mn iPhone, maar het punt is dat ik em dan niet had gekocht…Dus uiteindelijk ben ik wel blij dat ik info heb gezocht, want nu heb ik mn iPhone, als ik geen info had gezocht had ik wss ook geen iPhone gekocht;)
hoe minder je weet, hoe beter het product bevalt
Daar zit wel wat in…
Ben er ook wel heel erg happy mee :D:D:D
Iowa RULZzzz..
Wat ik, en vele anderen hier, vind is inderdaad enigszins voor kenners geschreven. Bijzonder accuraat en veelzijdig maar soms mij ook teveel. Echter de wiki is veel breder dan de iPhone. Al dat gedoe met yailbreaken enzo snapt de leek niet maar wat was ik blij met die iAno en mijn neefjes en mijn nichtjes. Die hele hype moet nog komen en dan is dit forum zeer gewild. Kan aan mij liggen hoor maar wordt de top 100 regelmatig bijgewerkt? Zet dan een link op de voorpagina, dat is namelijk populair, wat kun je er mee! Laat het publiek stemmen of zo. Via interne links gaat men dan wel naar kennis verder zoeken.