Als het onderzoek van de Universiteit van Iowa klopt, zijn bezoekers van deze website minder gelukkig dan mensen die de iPhone zomaar hebben gekocht, zonder zich eerst te informeren. Volgens de onderzoekers in Iowa is er een verband tussen de hoeveelheid kennis van een product en de mate waarin mensen tevreden met het product zijn: hoe minder je weet, hoe beter het product bevalt. Wanneer mensen plannen maken om een bepaald product te kopen, begint een proces van ‘wishful thinking‘: ze hopen dat het product inderdaad zo goed is als ze zich hebben voorgesteld.
Hoe minder je weet over een product, hoe makkelijker het proces van wishful thinking gaat. Maar hoe meer informatie je hebt, hoe moeilijker het is om jezelf voor de gek te houden. Je weet niet alleen de sterke punten, maar ook de tekortkomingen en die kun je maar moeilijk uit je gedachten bannen. Het onderzoek laat zien dat mensen wanhopig proberen om tevreden te zijn met hun keuze. Desnoods vertekenen ze zaken om hun keuze te rechtvaardigen. Het onderzoek laat ook zien dat mensen een emotionele band met bepaalde merken voelen. Mac-fanaten kunnen daarover meepraten en het instandhouden van ‘customer ignorance’ schijnt ook een techniek te zijn die Apple zelf bewust toepast, zo beweert The Mac Observer. Zo lijkt de Time Capsule opeens een minder aantrekkelijke aankoop als je bedenkt dat de beloofde ‘server grade harddisk’ die erin zit, eigenlijk een redelijk eenvoudig model is. Apple heeft er een Hitachi Deskstar in gemonteerd, die ook wel de ‘Deathstar’ wordt genoemd.
Bron: University of Iowa: UI researcher: blissfully ignorant shoppers are happier with their choices
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties