Als je de berichten van de afgelopen dagen mag geloven zijn adverteerders van iAds behoorlijk gefrustreerd of in totale hosanna-stemming. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Allereerst de mening van de gefrustreerden: volgens een artikel in de Wall Street Journal heeft iAd een wat ongelukkige start gemaakt. Oorzaak daarvan is de strakke controle die Apple over het creatieve proces behoudt. Daardoor duurt het langer voordat bepaalde advertenties in iAd zichtbaar zijn. Bovendien zijn de reclamemakers niet gewend dat een bedrijf zich met de creatieve aspecten bemoeit.
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat Apple geen platvloerse advertenties wil, maar interactieve ervaringen met video’s, geïntegreerde spelletjes en koppelingen naar lokale winkels. Het duurt zo’n 8 tot 10 weken om een iAd-campagne op te zetten, van de initiële brainstorm tot de afronding en dat is langer dan de reclamemakers gewend zijn. Vanaf 1 juli worden de advertenties in de applicaties getoond, op toestellen met iOS 4 en alleen in de VS. Dat laatste was voor ontwikkelaars soms ook een verrassing. De Nederlandse ontwikkelaar Koen Pijnenburg van Supportware vertelde dit weekend in een e-mailbericht aan ons: “Had Apple wel iets beter mogen communiceren dat iAds alleen in de US waren in het begin…” Koen gebruikt daarom AdMob-advertenties, in situaties waar iAd niet beschikbaar is.
Een van de redenen waarom het maken van de banners zo lang duurt, is dat Apple de iAds in HTML5 ontwerpt, maar geen ontwikkelaarskit beschikbaar stelt zodat de adverteerders een indruk krijgen van de mogelijkheden en beperkingen. Ook vertelt Apple niet in welke applicaties de iAds zullen verschijnen, waardoor de adverteerders zelf een speurtocht moeten doen.
Aan de andere kant van het spectrum zitten de blije adverteerders, zoals Nissan. Deze autofabrikant was vanaf het begin al betrokken bij de iAds en ziet positieve resultaten. Mensen keken gedurende 90 seconden naar de Nissan iAd-advertentie, tienmaal zo lang dan bij een traditionele banner. In een interview met de Los Angeles Times geeft Nissan aan dat mensen vijfmaal meer geneigd zijn om op de interactieve advertenties te klikken, in vergelijking met de traditionele display-advertentie.
Chad Jacoby, senior manager van Nissan’s media operations, zei tegen de krant:
We feel pretty strongly that this is the way to capitalize on where the mobile Web is heading. What iAd promises is the most aggressive thing I’ve seen to date.
Ook Unilever is tevreden: 20 procent van de gebruikers bekeken de advertentie meerdere keren. Dove wil nu een tweede advertentiecampagne beginnen, rond een ander product (Klondike). Ook uitgevers zijn enthousiast: Dictionary.com kan nu 177% meer rekenen voor een mobiele advertentie dan voorheen. CBS Mobile maakte bekend dat ze een CPM van $25 (cost per mille) hebben gerealiseerd in de applicaties CBS Sports, CNET en GameSpot. Campbell Soup, DirecTV, General Electric en Sears zijn bezig met het ontwikkelen van eigen iAds. Helaas, het zijn alleen Amerikaanse partijen.
Toch zal het werkelijke succes pas over een halfjaar tot een jaar blijken, als de nieuwigheid eraf is en mensen gewend zijn geraakt aan de iAds. Zouden ze dan nog net zoveel klikken? Tegenwoordig is het nog zo, dat een nieuwe iAd-reclamebanner van Citibank als nieuws wordt beschouwd en in 41 screenshots breeduit wordt uitgemeten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Vraag me af wie er 9 seconden naar een banner kijkt. Dat de banner 9 seconden op het scherm staat is tot daar aan toe. 9 seconden er naar kijken lijkt me vreselijk overdreven.
ik ben eigenlijk nog nooit een iAd tegen gekomen 😛
Ik wil ze ook nooit tegenkomen!
@hierboven.
Er staat toch ook dat het alleen in de states werkt?
@Nino: lees het artikel: “Vanaf 1 juli worden de advertenties in de applicaties getoond, op toestellen met iOS 4 en alleen in de VS”
@Olga2000: Nou, ik kom liever een iAd tegen dan een advertentie van AdMob… Blijf ik tenminste in mijn appmocht ik besluiten om erop te klikken…
In welke app staat er al een iAd? Iemand?
Ik ben laatst zo’n witte testbanner van iAD tegen gekomen, ik moet eerlijk zegen dat het mij niet stoorde!
@marcoooo: Alleen in de VS.. LEZEN! Zo moeilijk is dat toch niet?
Heb 1x een lege iAd banjer gezien
Liever een iAd dan AdMob, om de simpele reden dat ik niet weggetrokken wil worden uit m’n app, ook al ben ik met multitasking zo weer terug. En dat het voor de adverteerder wat lastig is, zal me compleet aan m’n reet roesten als gebruiker.
@marcoooo
Kwam er een tegen in iLevator, maar die was leeg want zoals al een paar keer gezegd: ALLEEN IN DE STATES! Doe dus geen moeite.
eeeeehmmmm is er al een jailbreak app die iAdds blokkeerd?….
waarom zou je dat willen? nogmaals, het werkt alleen in de US dus je hebt niet eens iAds.. lezen aub 🙂
mijn god, lezen blijft moeilijk he. Wat denk je, ik sla alles over en reageer gewoon maar??
In de app iLevator zitten al iads maar die zijn nog niet zichtbaar omdat het hier nog niet beschikbaar is. Als je zoekt op iads in de appstore kom je er al een aantal tegen, maar bij deze apps werkt het ook niet !
“Het duurt zo’n 8 tot 10 weken om een iAd-campagne op te zetten, van de initiële brainstorm tot de afronding en dat is langer dan de reclamemakers gewend zijn.”
Wat een lariekoek, dat is helemaal niet lang.
Zoals vaker wil Apple weer alles alleen doen.
Heel vaak roepen dat html5 beter is wil nog niet zeggen dat de hele creatieve wereld daar als een dolle achteraan rent, zeker als er de tools niet zijn.
Als designer heb je meestal een paar duizend euro gespendeerd in Adobe’s creative suite en daarbij Flash meegekregen.
Ga je dan met plezier html zitten kloppen ?
Apple moet de contentwereld van CS weg zien te krijgen met een html-editor van klasse en dat moet je met een Adobe-achtige partner doen (als je met de Adobe zelf ruzie hebt)
Zeer mooi dat het zo goed gaat. Nu maar hopen dat het in betere uitkomt. :). Ik denk dat Apple een beetje moet wennen, aangezien het niet zo vlot gaat volgens adverteerders met het maken van een iad, maar dat komt denk ik wel goed.
Wat ik goed oplet is dat niet al mijn informatie aan anderen wordt gegeven, maarik heb begrepen dat dat goed gaat. En zo niet dan doet de euer wel wat aan. Hopelijk.
En laat dat flash ook ajb ook aan de eu over. Dat geeft ook wat duidelijkheid in plaats van de hele tijd te schreeuwen dat het allemaal slecht is. But Thatcher just me. :p.
Betere producten, bedoel ik dus.
iAd alleen in VS… ja, maar hoelang nog !!!
Persoonlijk zit ik helemaal niet te wachten op Ads !!
Dan maar ietsje meer betalen voor een App.
Hopelijk komt er snel een patch voor om dit te onderdrukken.
En PUSH Ads… daar moet ik al HELEMAAL niks van hebben !!!! ik vrees weer met grote vrezen voor de toekomst. De TV is al gekaapt door de reclamemaffia… nu mijn telefoon ook nog?