Belgische treinplanner iRail voor iPhone is terug

Belgische treinplanner iRail voor iPhone is terug

iRail is terug online. De ontwikkelaar heeft besloten de iPhone-treinplanner iRail na raadpleging van een advocaat weer online te zetten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

irailDe ontwikkelaar van de Belgische iPhone-treinsite iRail heeft besloten om de mobiele treinplanner weer terug online te zetten. Hij deed dit na het raadplegen van zijn advocaat en na een aanmoediging van demissionair minister Vincent Van Quickenborne, die hem belooft te zullen verdedigen. De Belgische spoorwegen (NMBS/SNCB) sommeerde de ontwikkelaar eerder om de voor iPhone geoptimaliseerde website offline te halen, aangezien het volgens hen niet was toegestaan om gegevens uit het spoorboekje te publiceren. NMBS/SNCB levert ook geen publieke API, waardoor ontwikkelaars net als bij de Nederlandse NS zijn aangewezen op ‘scraping’.


Ontwikkelaar @Tuinslak heeft nog een paar wijzigingen aangebracht om de treinsite correct te laten werken met de nieuwe planner van de NMBS/SNCB. Ook zal hij doorgaan met het verder optimaliseren van de app. In de App Store staat ook een applicatie iRail, maar die heeft niets te maken met deze Belgische treinplanner.

iRail is te raadplegen via irail.be

Reacties: 11 reacties

  1. wat is het verschil tussen de applicatie en de nieuwe mobiele site van de NMBS?

  2. Belgen kunnen eventueel ook gebruik maken van de gratis app Railteam Mobile. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Hafas wat er voor zorgt dat je voor heel Europa (en dus ook België) kunt plannen.

  3. Daar sta ik dus 100% achter !!
    Go for it en (woordje) de NMBS

  4. Foutje onderaan in ’t artikel:

    ireal.be

    moet natuurlijk zijn:

    irail.be
    (Red.) Aangepast.

  5. Door ontwikkelaar Tuinslak, lol xD

  6. ben ik de enige bij wie het niet werkt?
    ik krijg volgende foutmelding

    An error occured because the NMBS/SNCB site did not provide the expected information.
    Make sure you gave the full station name (e.g. Brussels Central; including Central).

    You should also know that the NMBS/SNCB website only supoorts queries in the recent future or past.
    So make sure you picked a recent date.

  7. @frédéric: Hier werkt alles perfect…

  8. als ik het probeer staat er error

  9. Bij mij werkt het perfect op men ipod touch,
    weeral een praktische en nuttige app erbij
    want neem regelmatig de trein. 🙂

  10. stukke gemakkelijker en reeds 2 jaar eerder op de markt 😉 @Ben<

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.