Preview: Startpagina voor de iPhone

Preview: Startpagina voor de iPhone

Preview van Startpagina voor de iPhone. Deze applicatie geeft toegang tot een groot aantal links waarmee je kunt grasduinen op internet. Voor gericht informatie zoeken blijkt de applicatie wat minder interessant.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

startpagina in coverflowWe kondigden het al aan: er komt een iPhone-applicatie van Startpagina aan. iPhoneclub kreeg alvast een preview van de applicatie, waarmee je toegang krijgt tot allerlei informatie op internet. De meeste mensen kennen Startpagina als een collectie pagina’s met linkjes naar allerlei onderwerpen, de zogenaamde dochterpagina’s.


Bij het doorbladeren van de applicatie zie je die dochterpagina’s niet in één oogopslag terug. Er is wel een lijst A tot en met Z, die niet de bekende opsomming van dochterpagina-onderwerpen bevat, maar eigenlijk uit een bonte verzameling van onderwerpen bestaat. Om een indruk te geven van die variatie aan onderwerpen: de letter A begint met ‘ad’ (de krant), ‘alle kranten’, ‘autonavigatie’, ‘anti-spam’, ‘allerhande recepten’, ‘amateurvoetbal’ en ‘apple.com’. Sommige onderwerpen sturen je dus door naar een startpaginadochter (alle kranten, anti-spam), terwijl andere linkjes je meteen doorsturen naar een externe website (Apple, Allerhande). Eigenlijk zou je Startpagina wel een beetje kunnen vergelijken met iStart, een applicatie die inmiddels weer uit de App Store is verdwenen. Het verschil is alleen dat iStart allerlei activiteiten en taken centraal stelde (vertrektijden zoeken, telefoonnummer bellen, fileinfo opvragen, etc.) en toegang bood tot informatie die voor mobiel gebruik was geoptimaliseerd. Bij Startpagina is dat meestal niet het geval: bij het doorverwijzen naar startpaginadochters kom je helaas vaak terecht op de desktopversies van de webpagina’s. Eigenlijk is dat een aparte keuze, want Startpagina heeft wel degelijk geoptimaliseerde pagina’s voor mobiele gebruikers: te vinden via startpagina.mobi.

Indeling

De applicatie bevat onderin het scherm de bekende indeling met vijf zwarte knoppen, zoals je ook bij de meeste nieuwsapplicaties ziet (en in dit geval niet zo vreemd, omdat ontwikkelaar Peperzaken eerder de NU-applicatie maakte). Onderin zie je de opties Startpagina, Favorieten, Weer, Verkeer en Meer. Tik je op Meer, dan heb je toegang tot Zakelijk, Winkelen, Instellingen en een About-pagina. Op de pagine Weer kun je doorklikken naar Weer in Nederland, Buitenland, Watersportweer, Weerlezers en dergelijke. Bij die laatste link gaat het om een lijstje met weermannen en -vrouwen, waarover je meer informatie zou kunnen vinden (Helga van Leur, Erwin Kroll en dergelijke). Klik je door, dan kom je op de about-pagina van de NOS terecht met algemene informatie over deze omroeporganisatie. Bij Piet Paulusma word je wel doorgestuurd naar de homepage van deze weerman, die jammer genoeg een Flash-banner bevat. Een deeplink naar de vervolgpagina zonder Flash was in dit geval handiger geweest.

Ga je naar Verkeer, dan kom je bij een soortgelijk lijstje met onderwerpen: files, wegwerkzaamheden, openbaar vervoer en dergelijke. Dat de variatie in linkjes nogal groot is, blijkt bijvoorbeeld als je meer wilt weten over navigatiesystemen: dit levert linkjes op naar de websites van TomTom, navigatiesystemen in de webwinkel van Neckermann, een linkje naar de (niet-mobiele) website van GPSDeal en linkjes naar de dochterpagina’s autonavigatie.startpagina.nl en route.startpagina.nl. Mijn oog viel gefascineerd op de link ‘Elk plaatsje ter wereld’ – die blijkt naar Google Maps te gaan (niet echt nuttig in dit geval, want er zit al een native applicatie op je iPhone).

Dezelfde soort subindeling vind je op de pagina’s Zakelijk en Winkelen: eerst een reeks subonderwerpen en daarna een aantal linkjes die naar fabrikanten, webwinkels, startpaginadochters of andere webpagina’s kunnen verwijzen. Roteer je de iPhone 90 graden, dan kun je de linkjes ook in een soort coverflow-weergave bekijken, zoals bovenaan de preview te zien is. Wat nog ontbreekt zijn icoontjes waardoor het coverflow-bladeren er ook nog leuk uit ziet. Nu zie je alleen tekstlijstjes of ‘albumhoezen’ met een grijs s-vormig logo van Startpagina erop. Het is te hopen dat die functie er nog iets vrolijker uit komt te zien.

Geïntegreerde browser

Startpagina maakt gebruik van een geïntegreerde browser, die niet sneller of langzamer is dan de Safari-browser op de iPhone, maar geen voortgangsbalk bevat. Je kunt pinchen om in te zoomen. Dubbeltappen om op een kolom in te zoomen is natuurlijk ook mogelijk. Het enige wat je niet hebt, is toegang tot je bookmarks, maar daar is een lokale oplossing voor bedacht: favorieten. Bij elke website die je vaker wilt bezoeken kun je op het blauwe pijltje achter het item tikken om een favoriet in te stellen.

Een andere mogelijkheid van de applicatie is de geïntegreerde zoekmachine. Klik je op het vergrootglas rechtsboven in de applicatie, dan verschijnt er een zoekvak waarmee je allerlei zoekdiensten en zoekmachines kunt gebruiken, van Google tot Ilse (uiteraard), Astalavista, Teletekstpagina’s, receptenzoeken, video’s zoeken op YouTube of producten zoeken op Bol.com. Je wordt in dat geval ook doorgestuurd naar de betreffende website. Het werkt prima, maar ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen om via de browser van de iPhone het bestelproces van Bol.com te doorlopen als ik een boek wil hebben.

Gebruikservaringen

Apple was bij de introductie van de iPhone van mening, dat de browser zo goed was dat je geen geoptimaliseerde webpagina’s nodig had. Daar bleken de gebruikers anders over te denken: er verschenen toch veel websites die geoptimaliseerd waren voor de iPhone. Bij de applicatie Startpagina voor de iPhone is dat hele idee weer over boord gezet: er wordt gewoon gelinkt naar webpagina’s die voor de desktop zijn bedoeld. Een klein deel daarvan is met behulp van een icoontje te herkennen als mobiele website. Wat ik persoonlijk wat jammer vind, is dat de collectie linkjes zo ongelijksoortig is: als je op een linkje klikt weet je nooit of je naar een intern trefwoordenlijstje wordt doorgestuurd (snel in beeld) of op een externe website terechtkomt (iets langer wachten).

De iPhone-applicatie Startpagina is wat mij betreft dan ook niet een applicatie die je installeert omdat je heel gericht bepaalde informatie zoekt, maar omdat je gewoon wat wilt bladeren door informatie die zoal op internet te vinden is. Wat Startpagina je voorschotelt is een soms wat subjectief overkomende selectie van mogelijke websites: wil je iets over de iPhone weten dan moet je bij Apple of bij iPhoneclub zijn en wil je iets over modewinkels weten dan word je naar Esprit, Bonprix, Dolcis Schoenen of Ulla Popken’s grote matenwinkel doorgestuurd. Er is natuurlijk nog veel meer keuze, maar Startpagina heeft alvast de selectie voor je gemaakt. Wat me verder opviel is dat lang niet alle dochterpagina’s van Startpagina in deze applicatie terug te vinden zijn. Ben je bijvoorbeeld vaste bezoeker van alicante.startpagina.nl of alkmaar.startpagina.nl, dan zul je best lang moeten zoek om deze pagina’s in de applicatie te vinden (ik vraag me af, of ze er überhaupt wel in staan).

Conclusie

Startpagina op de iPhone is meer een grasduin-applicatie om te kijken wat er zoal op internet te vinden is, dan een applicatie die je opstart omdat je heel specifieke informatie zoekt. Wie de inspiratie maar niet kan vinden en graag wat suggesties krijgt aangereikt, kan met deze applicatie lekker gaan bladeren. Ik had graag gezien dat er wat meer nadruk was gelegd op websites die voor mobiel gebruik zijn geoptimaliseerd. Een ander punt is dat ik graag aan de hand van kleuren of icoontjes zou willen zien wat voor type link er voor m’n neus staat: als ik op een linkje ‘amateurvoetbal’ klik, waar kom ik dan terecht? Bij een intern lijstje met amateurvoetbalclubs, een dochterpagina over amateurvoetbal of een website van een externe partij? Het laatste blijkt het geval, maar dat is aan de link niet direct te zien. Verder had de selectie van linkjes die je te zien krijgt nog wel wat gevarieerder mogen zijn (er zijn bijvoorbeeld veel meer modewinkels dan de 4 stuks die in de applicatie worden genoemd), maar dat heeft waarschijnlijk met commerciële afspraken te maken.
Al met al is Startpagina voor de iPhone vooral een applicatie voor internetsurfers: mensen die wat willen rondbladeren om te kijken wat er zoal op internet te beleven valt. Als iPhone-applicatie niet heel vernieuwend en in sommige gevallen ronduit onoverzichtelijk, dus een mager zesje als eindoordeel.

Info: Startpagina

  • Ontwikkelaar: Peperzaken
  • Applicatie: Startpagina
  • Te koop via: App Store (binnenkort)
  • Prijs: gratis
  • Geteste versie: preview
  • Bestandsgrootte: 440kB
  • Cijfer: 6

Reacties: 33 reacties

  1. Leuk, weer een applicatie van Peperzaken! Het ziet er allemaal wel goed uit, maar helaas niet helemaal geschikt voor de iPhone in verband met de dochtersites.

  2. Startpagina? Zijn er serieus nog mensen die daar gebruik van maken? Stamt uit de tijd dat het aantal websites per categorie nog beperkt was tot enkele tientallen en nog niemand van Google gehoord had.

  3. Origineel geplaatst door Job
    Startpagina? Zijn er serieus nog mensen die daar gebruik van maken? Stamt uit de tijd dat het aantal websites per categorie nog beperkt was tot enkele tientallen en nog niemand van Google gehoord had.

    Misschien is dit een oud principe, maar voor een iPhone uitermate makkelijk. Je hoeft namelijk niet al te veel te zoeken.

  4. Hier hebben we ‘Bookmarks’ al voor toch in je safari browser? Dan weet ik ook nog eens waar ik heen ga?

  5. Startpagina wordt bij mij in het zelfde hokje gegooid als Hyves. Allebei echt niet meer van deze tijd. Hyves heeft laatst dan eindelijk eens wat gladgestreken aan hun pagina, maar de structuur is wat mij betreft nog net zo bagger. Dat geldt dus ook voor Startpagina. Dit is voor mensen die net beginnen op het internet en makkelijk een lijstje websites voorgeschoteld krijgen.

    @Gregor Biljardt: Google Mobile App al eens geprobeerd. Dat werkt pas makkelijk! 😉

  6. Startpagina… dat stamt uit de tijd van de eerste WAP telefoon en dat zou ook daar moeten blijven. Deze applicatie lijkt ook echt op helemaal niks… Als we willen zoeken gebruiken we wel Google…

  7. Dit krijg je dus met bedrijven die tig maal overgenomen zijn door (uitgevers-) concerns. De kerntaak was het rubriceren van webpagina’s en sinds het woord content bestaat, kunnen ze dat niet meer. Dus moet een extern bureau ingehuurd worden om er een verflaagje omheen te smeuren want een index maken van .m en .mobi sites is teveel werk.
    Geef mij iStart maar…

  8. Beetje lullig als de ontwikkelaar ook meeleest. Het is misschien wel voor een klant maar dan nog..

  9. Als ik mn studie software-engineering moet geloven dan is er een belangrijk punt wat fout gaat: communicatie tussen ontwikkelaar en gebruikert.

  10. Hmm, goed voor de gebruikers dat dit eraan komt al zullen deze op één hand te tellen zijn, onder het iPhone publiek.

    Als ik iets wil zoeken wil ik niet afhankelijk zijn van hoeveel geld iemand Startpagina heeft betaald om bovenaan te staan. Ik zoek gewoon via Google en, als ik real-time zoekgegevens wil, via Twitter.

  11. Wat een hoop gezeur allemaal. Ik snap niet dat jullie zo;n handige linkapp waarvan 50% gesponsorde koppelingen zijn niet willen hebben!

  12. Startpagina en alle 500 klonen zijn zó 2002…

  13. Haha startpagina.nl

    ik had het er toevallig laatst nog over met iemand dat het zo onwijs achterhaald is. Volgens mij gebruiken alleen 60 ers startpagina.nl

    maargoed ze komen weer ff in het “nieuws” nu ze zo een (in mijn ogen) compleet onzinnige app maken. Waarschijnlijk gaat het niet om de startpagina app maar om de aandacht die het weer even genereerd.

    Iphone homescreen>safari>bookmarks lijkt me kort genoeg.

  14. Gregor Biljardt zei op 22 juli 2009 om 20:28
    Misschien is dit een oud principe, maar voor een iPhone uitermate makkelijk. Je hoeft namelijk niet al te veel te zoeken.

    ????? Je moet juist NOG MEER zoeken omdat je een CHAOS aan START-links te zien krijgt. Gebruik gewoon Google zodat je een gerichte keuze krijgt voorgeschoteld.
    BTW Fetdigitaal: ik ben een 60 plusser en kan jou -zo te lezen- nog wel wat bijbrengen.

  15. Startpagina is wel heel erg 1999……
    Vreselijk concept online, als het net zo beroerd is op de iPhone sla ik even over.

  16. Nog even ter aanvulling: ik heb de applicatie puur beoordeeld als applicatie. Of Startpagina nog van deze tijd is, speelt daar geen rol bij. De 6 die ik heb gegeven heeft voornamelijk te maken met (voor de ontwikkelaars onder ons) de taxonomie en gebruiksgemak.

  17. Origineel geplaatst door Pete
    Startpagina is wel heel erg 1999……
    Vreselijk concept online, als het net zo beroerd is op de iPhone sla ik even over.

    Vreselijk succesvol concept online 😉
    Stir.nl gegevens bezoekersaantallen:

    1 Hyves
    2 Startpagina
    3 NU.nl
    4 Marktplaats
    5 Telegraaf
    6 MSN

    @ Gonny: thanks voor de mooie review, alhoewel er nog wel wat verbeterpunten zijn 😉 Hopelijk komt er een binnenkort een mooie update 🙂

  18. @StilleW: En daar komen alleen die sites in voor? Waar is Google?

  19. Haha ik ben het totaal eens met de meesten hier, dat startpagina een verschrikkelijk verouderd concept is. Echter zijn jullie volgens mij niet op de hoogte van de gigantische populariteit van startpagina. Het wordt nog steeda ongelooflijk veel geraadpleegd. Hoewel ik dat totaal niet snap, is dit wel een feit! En de iphone app van startpagina kan natuurlijk wel weer een verademing zijn hè. Dat de normale versie wat saai is zegt niks over deze versie.

  20. Origineel geplaatst door Steven
    Startpagina en alle 500 klonen zijn zó 2002…

    volledig waar en niets aan toe te voegen!

  21. @StilleW:
    En zo zijn er ook te veel mensen die vreselijke politieke concepten aanhangen. Het zijn allemaal kuddedieren die maar een kunstje kennen/weten en hun horizon niet kunnen verbreden.

    Origineel geplaatst door Marleen
    Als ik mn studie software-engineering moet geloven dan is er een belangrijk punt wat fout gaat: communicatie tussen ontwikkelaar en gebruikert.

    Ik denk dat de schuld toch meer bij de opdrachtgever zit die een product probeert te slijten waar de sleet toch een beetje uit is. De app ziet er solide uit.

    *mompelt iets over een aap en een gouden ring*

  22. Damn, wat een uitgebreide review! Zo’n enorme lap tekst voor een app als dít?
    Béétje zonde van je tijd…

    Maar wel respect!

  23. Goede review Gonny alleen mag je het best wat harder afstraffen hoor.
    Wat een zinloze flutapplicatie is dit, zonder enige focus, brrr. Belediging voor de iPhone!

  24. Dat Startpagina veel gebruikt wordt verbaasd me niks: veel onwetenden die, als ze bijvoorbeeld een nieuwe camera willen kopen, dan naar ‘fotografie’ gaan. Snap je ook meteen waarom de eigenaren nog steeds goed boeren; bedrijven betalen graag om domme klanten binnen te halen, die leg je immers het makkelijkst het zwijgen op. Denk alleen niet dat er veel iPhone gebruikers zijn die doelgroep horen. Ah, het is ook een stukje PR om een iPhone app te hebben. Anders tel je niet meer mee.

  25. Origineel geplaatst door dries6951
    Gregor Biljardt zei op 22 juli 2009 om 20:28
    Misschien is dit een oud principe, maar voor een iPhone uitermate makkelijk. Je hoeft namelijk niet al te veel te zoeken.????? Je moet juist NOG MEER zoeken omdat je een CHAOS aan START-links te zien krijgt. Gebruik gewoon Google zodat je een gerichte keuze krijgt voorgeschoteld.
    BTW Fetdigitaal: ik ben een 60 plusser en kan jou -zo te lezen- nog wel wat bijbrengen.

    Daarbij komen ook al die startpagina – dochterlinks weer in Google en andere zoekmachines terecht (zelfs vaak in de top10). Maakt het ook niet overzichtelijk.

    Van die “domme” bezoekers moeten sommige hier het blijkbaar van hebben.

  26. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    STIR geeft alleen bereikcijfers van aangesloten advertentiebureaus over internetreclame (STichting Internet Reclame). Een iets beter (maar ook niet zaligmakend) lijstje is dat van Multiscope voor 2008: Top 20 sites van 2008. Daar staat Google(.nl) op #1 en Startpagina op #9 (2 plekken gezakt t.o.v. het jaar daarvoor) en nog onder Hyves, Marktplaats en Buienradar om een paar te noemen.

    Multiscope is onlangs onderuit gehaald op marketingfacts:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090708_twijfel_over_multiscope_cijfers_bij_buienradar_telegraaf_nu_anwb/

    Een echt betrouwbare meetmethode is er niet in Nederland om populariteit te meten. Echter hebben verscheidene sites wel allerlei methoden die een duidelijke trend aangeven.
    Stir meet niet de google aantallen (iets met code invoegen…)

  27. Volgens Google Trends gebruiken nog best een groot aantal google om bij startpagina.nl aan te komen…

  28. Origineel geplaatst door Harold
    Volgens Google Trends gebruiken nog best een groot aantal google om bij startpagina.nl aan te komen…

    Hahaha sommige mensen weten gewoon niet hoe het internet werkt en denken dat je alles vanuit Google moet starten

  29. Beste mensen,

    Veel comments lijken op comments die ook gegeven zijn bij de aankondiging van de app op deze site, dus zal ik hier en daar copy-pasten.

    @ Job: volgens de Stir-cijfers van Mei 2009 heeft Startpagina in die maand 102.142.000 bezoeken gehad. Ter vergelijking: Hyves had er 169.370.000, om maar eens wat te noemen. Da’s toch geen slechte score van Startpagina, toch?

    @ Frank: dus Startpagina en Hyves zijn alleen interessant voor mensen die net beginnen op internet? Grappig dat een groot deel van de Startpagina-gebruikers van o.a. de prikborden en de paginamarkt etc. al sinds de 1e jaren actief zijn op Startpagina. Overigens heb je deels gelijk: het grootste deel van de Nederlanders (en niet alleen internet-beginners) vindt het inderdaad prettiger om 300 in overzichtelijke blokjes geplaatste links voorgeschoteld te krijgen, dan zoveel-miljoen ongesorteerde Google suggesties.

    @ Marco: Startpagina wordt toch echt veel gebruikt om te zoeken. Dus dat ‘jullie’ (waarom gebruik je eigenlijk ‘we’) liever zoeken in Google, is een persoonlijke voorkeur en volledig je recht. Maar Startpagina is meer dan zoeken, namelijk ook community: mee kunnen doen op het prikbord, de paginamarkt, de kalender etc. Community, dus.

    @ Joostmans: Wat heeft ‘overgenomen’ worden te maken met gebruiksfuncties en/of het inhuren van derde partijen? Of denk jij dat alle bedrijven in Nederland alles in eigen huis doen?

    @ Erp: krijg ik een euro van je voor elke iPhone-gebruiker die de Startpagina-app op zijn iPhone zet boven het aantal van 5 (één hand)?

    Wat betreft de commerciële links: op onderwerp-Startpagina’s staan maximaal 30 commerciële links, waaronder de 15 helemaal onderaan op een totaal van maximaal 315 links. Dat is dus minder dan 10% In Google is de Top 10 van welke zoekopdracht dan ook ALTIJD beïnvloed door SEO-bedrijven die (stevig) betaald worden om de link hoger in Google te krijgen.

    @ Steven: Startpagina is van 1999 en Google van 1998. Vind je Google dan ook uit de tijd?

    @ Fetdigitaal: Startpagina bereikt 34,9% van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 13 tot 34 jaar. Dat is dus meer dan 1 op 3. Daarmee neemt Startpagina een top-10 positie in in bereik in deze doelgroep.

    @ Pete: is Google dan ook ‘zo vreselijk 1998′?

    @ Frank: Stir heeft als doelstelling om cijfers zo objectief mogelijk weer te geven, zoals bijvoorbeeld NOM dat doet voor de bladen en SKO voor TV. Dat schept duidelijkheid voor alle partijen (waaronder adverteerders) die met deze site’s te maken hebben. Google heeft om (mij) onduidelijke redenen nooit willen meedoen met het STIR-onderzoek. Daarom staan hun gegevens er niet in.

    @ Jean-Paul Horn: STIR geeft geen cijfers van aangesloten advertentie-bureau’s, maar van bezoekersaantallen van website’s. Meten is altijd discusieeërbaar, maar STIR geeft wel de meest geloofwaardige cijfers.
    Multiscope hanteert een methode die momenteel inderdaad veel vragen oproept, maar los daarvan is #9 nog steeds een plek in de Top 10 van Nederlands best bezochte site’s.

    @ Joid: hier komt dus de aap uit de mouw (om maar in jouw beeldspraak te blijven): jij vindt iedereen die geen iPhone heeft of die Startpagina gebruikt achtergebleven en achterlijk. Alleen jij doet het goed, begrijp ik? Dan heb ik een andere overweging voor je: waarom mogen mensen niet zelf bepalen welke site’s ze gebruiken op internet? Waarom moet jij dat voor ze bepalen? Als veel mensen (nogmaals: 102 miljoen bezoeken in mei 2009) zich comfortabel en prettig voelen op Startpagina, waarom moet dat door jou veroordeeld worden? Kun je die mensen niet gewoon respecteren?

    Je vergelijking met politieke ideeën is echt ridicuul: je probeert Startpagina-gebruikers nu weg te zetten als hersenloze nietskunners. Dat zegt meer over jou dan over die mensen. Misschien is de wereld wel breder dan jij denkt en zien die mensen iets dat jij niet ziet.

    @ Akai: wat een beledigingen. Maar helaas voor jou ook volstrekt onjuist: Startpagina bereikt 37,5% in de welstandsklasses AB1 (hoger opgeleid), volgens de STIR-cijfers. Je stelling is dus nergens op gebaseerd.

    @ Mikaaaaaaaaaa: dat is inderdaad waar. En vanuit Google komen veel mensen op een Startpagina terecht en vinden daar wat ze zoeken. Want het is al jaren een feit: Google gebruik je om te zoeken, Startpagina gebruik je om te vinden!

  30. @Arjen B en dat is wat we in de klassieke game, Unreal Tournament, (ook 1999 overigens) een monsterkill noemden.

    Als startpagina _iets_ heeft is het een imago probleempje onder de wat jongere gebruikers.. Met zo’n app kun je daar juist verandering in brengen.

    Voor de rest ben ik het volledig eens met elke, maar dan ook echt elke reactie die je schrijft. (en dat is niet omdat wij het ontwikkelt hebben).

    Aangaande de opmerking, waarom geen webapp, voorkeur van de klant. Sinds wanneer maakt een gebruiker zich druk om het verschil tussen een native of web app?

  31. @ Dirk-Jan: daar heb je een puntje: de naamsbekendheid van Startpagina is uitstekend, de productbekendheid een stuk minder. Maar toevallig weet ik dat daar hard aan gewerkt wordt, en dat de iPhone-app daar een onderdeel van is: jonge bezoekers laten kennis maken met de mogelijkheden van Startpagina. Daarna kan iedereen ermee doen wat hij wil.

    @ Jean-Paul Horn: dank voor je reactie. STIR is zeker niet zaligmakend en inderdaad zijn kleinere site’s vaak aangesloten via hun mediabureau, omdat het in dat geval voor het mediabureau interessanter is dan voor de site zelf. Neemt niet weg dat de doelstelling van de STIR duidelijk is: de onderlinge verhoudingen tussen de aangesloten site’s (en dat zijn er best veel uit de Top 50) zo nauwkeurig mogelijk weer te geven door de bezoekersaantallen van de website’s zo nauwkeurig mogelijk te meten. En Startpagina scoort in STIR nog steeds uitstekend.
    Ik noem dit punt omdat ik wil benadrukken dat de cijfers niet worden aangeleverd door mediabureau’s, maar juist op de site’s zelf (onafhankelijk) worden gemeten. En je hoeft dus absoluut niet aangesloten te zijn bij een media-bureau om gemeten te worden door de STIR. Maar dan zijn de kosten misschien wat aan de hoge kant, dat is de beslissing van de site zelf.
    Ik ben blij dat je met me eens bent dat een Top 10 positie in Multiscope ook nog steeds een goede score is. Als de discussie rondom die meetmethode is gaan liggen, weet ik zeker dat we ook daar weer zullen stijgen.

    Ik denk namelijk dat Startpagina voor veel mobiele internet-gebruikers (waaronder iPhone’s) juist WEL interessant is: de pagina’s zijn relatief simpel opgebouwd, zijn licht te laden en hebben weinig toestanden op de site. De links zijn overzichtelijk in blokjes ingedeeld, dus juist op een mobiele telefoon (relatief) makkelijk te bekijken. Ook het prikbord, de paginablog, en de kalender zijn erg goed via de meeste mobiele telefoons te bekijken, veel gemakkelijker dan de meeste site’s die je via Google krijgt. Dat zou de gebruikservaring van Startpagina via de mobiele telefoon best goed moeten maken. Ik zeg er meteen bij: ik heb de Startpagina-app zelf nog niet echt bekeken en in elk geval nog niet gebruikt. Ik kan inhoudelijk dus geen reactie geven op Gonny’s beoordeling.

    Dat neemt niet weg dat ik inmiddels wel erg benieuwd ben naar wat iPhone-gebruikers zouden willen dat ‘we’ (lees: Startpagina en de 1.700 beheerders van onderwerp-pagina’s, waar ik er 1 van ben) moeten doen, veranderen of toevoegen om interessant te zijn voor iPhone-gebruikers. We staan bijzonder open voor suggesties! Ik beloof bij deze een ieder die een constructieve, haalbare suggestie heeft, dat ik die suggestie persoonlijk op de burelen van Startpagina zal afleveren.

    Arjen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.