Hospitality App voor iPhone helpt ouderen in het ziekenhuis

Hospitality App voor iPhone helpt ouderen in het ziekenhuis

Met de Hospitality App kunnen ouderen hun afspraken in het ziekenhuis bekijken, een taxi bestellen en begeleiding in het ziekenhuis krijgen.
Lisa van der Velden - · Laatst bijgewerkt:

hospitality 2Voor jonge mensen lijken veel ziekenhuizen al op doolhoven met verschillende vleugels, verdiepingen, afdelingen en poli’s. Voor oudere mensen kan dat nog lastiger zijn. Ouderen die geen familie bij zich hebben moeten soms uren reizen naar het ziekenhuis, om vervolgens in het ziekenhuis ook nog eens te verdwalen. Het resultaat: veel mensen komen gestrest op hun afspraak aan, zegt Chirurg Marlies Schijven van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. Terwijl ze hun concentratie en energie goed kunnen gebruiken voor het belangrijke gesprek wat hen te wachten staat, waarin ze een heleboel informatie voor de kiezen krijgen.


Om dit soort problemen te voorkomen ontwikkelde Schijven de Hospitality App, waarmee ouderen een taxi van en naar hun afspraak in het ziekenhuis kunnen plannen en een student Geneeskunde kunnen vragen om hen van de taxi naar de juiste afdeling te brengen en eventueel het gesprek bij te wonen.

Ook handig: in de app kunnen gebruikers geplande afspraken in het ziekenhuis bekijken in een kalender. De app ‘schakelt’ automatisch met de kalender in het ziekenhuis, zodat de taxichauffeurs patiënten altijd op tijd ophalen, ook als een afspraak wordt verzet. De Hospitality App is het resultaat van de Mobiles for Good wedstrijd, een initiatief van de Vodafone Foundation en de Waag Society om de ontwikkeling van mobiele toepassingen voor de zorg te stimuleren. Chirurg Schijven won de wedstrijd in 2012 en ontving vervolgens €40.000,- prijzengeld, een kantoorruimte en professionele begeleiding om de app versneld op de markt te brengen.

overzicht

Anderhalf jaar later is de app dan ook daadwerkelijk daar. Het resultaat ziet er overzichtelijk uit, met vier duidelijke tabbladen die zich simpel laten bedienen. Op dit moment is de Hospitality App al beschikbaar voor patiënten van de polikliniek GIOCA (Gastro-Intestinaal Oncologisch Centrum Amsterdam) van het AMC, maar het systeem zal snel naar de rest van het ziekenhuis worden uitgerold. En volgens de ontwikkelaars tonen ook andere ziekenhuizen interesse voor de Hospitality App, dus wie weet verspreidt het systeem zich snel. Wij helpen het alvast hopen, want eigenlijk is het van de gekke dat ‘hospitality’ nu vooral een term uit de horeca-wereld is, terwijl er in de hospitalen zelf nog zoveel te verbeteren valt. Voor meer informatie over de app kun je terecht op de website.

Downloaden: Hospitality (gratis, iPhone, iOS 5.1+)

Informatie

Laatst bijgewerkt
20 februari 2014 om 18:06
Onderwerp
Categorie
Diensten

Reacties: 3 reacties

  1. Wat een positieve recentie, dank jullie wel!

    Op dit moment kan de app alleen nog gebruikt worden door patiënten op de polikliniek ‘GIOCA’ in het AMC, maar naar verwachting snel ook voor de patiënten van de andere poliklinieken / functieafdelingen.

    Mochten er zorginstellingen geïnteresseerd zijn: we bieden de app gratis aan – dus ook voor patiënten buiten het AMC. Mail dan even naar contact@ehospitality.nl of bezoek onze website
    Het zou immers fantastisch zijn om zoveel mogelijk patiënten te ‘ontzorgen’. !

  2. Het is een goede zaak dat ziekenhuizen voorzieningen, zoals wifi, apps en navigatie aanbieden aan tablet-/ en smartphone gebruikers. Maar de belangrijkste voorziening ontbreekt: waar in het ziekenhuis kun je je device veilig achterlaten tijdens een behandeling of operatie? Want wat heb je aan de geboden voorzieningen als ziekenhuizen blijven adviseren om waardevolle spullen thuis te laten en benadrukken niet aansprakelijk te zijn bij verlies of diefstal. In bijna geen enkel ziekenhuis kun je je device veilig opbergen. Het wordt hoog tijd dat ziekenhuizen ook op dit laatste punt meer hospitality zouden laten zien!

  3. @Marlies Schijven: Hoi Marlies, ik zou graag contact met je willen zoeken. Wij hebben een app ontwikkeld die we als aanvulling op die van jullie kunnen toevoegen. Misschien contact…..ik hoor je graag

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.