De afgelopen dagen is er veel te doen rond iPhone-applicaties die toegang geven tot je ING-bankrekeninggegevens. Dinsdag was op Webwereld te lezen dat ING de applicatie ‘Blauwe Leenw’ uit de App Store wil laten halen. Deze applicatie laat gebruikers inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, zoals ook op de desktop het geval is. Sinds afgelopen week waren we vanuit iPhoneclub bezig met de review van een andere app, die ook op basis van gebruikersnaam en wachtwoord werkt: BankINGsaldo. ING’s eigen iPhone-applicatie werkt met een Windows Live ID en vandaag werd duidelijk dat die werkwijze helemaal niet zo veilig is. Wij vroegen de ontwikkelaar en ING om een reactie.
Sinds ING een IPhone-app heeft uitgebracht is er veel kritiek op de methode die ze hebben gekozen om in te loggen. Je hebt een Windows Live ID en ING Buddy nodig om jezelf te kunnen identificeren, terwijl gebruikers op de desktop gewend zijn geraakt om een gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Twee externe ontwikkelaars hebben nu onafhankelijk van elkaar een app gemaakt, die rechtstreeks bij mijn.ing.nl inlogt.
‘Blauwe Leenw’ is in het artikel op Webwereld al uitvoerig aan bod geweest. Deze apps is gemaakt door ontwikkelaar Leen van Dalen, die op zijn site plechtig belooft dat hij de ingevoerde gebruikersnamen en wachtwoorden niet met derden deelt of vastlegt. Maar de ING sluit niet uit dat Van Dalen de app heeft ontwikkeld om door middel van phishing gebruikersgegevens te verzamelen. ING wil de applicatie uit de App Store halen, omdat het in strijd is met de algemene voorwaarden en het veiligheidsbeleid van de bank. Daarnaast maakt de ontwikkelaar inbreuk op het merkenrecht.
ING is overigens niet de enige bank die actief optreedt tegen bank-apps van derden. Eerder liet de Rabobank ook al de app Banksaldo uit de App Store verwijderen.
De app die wij vanuit iPhoneclub aan het testen waren, heet BankINGsaldo. Het was de bedoeling dat de applicatie binnenkort in de App Store zou verschijnen voor een prijs van €0,79, maar ontwikkelaar Dick van den Burg heeft twijfels gekregen. In een reactie aan iPhoneclub zegt hij:
Ik denk dat mijn app nogal kansloos is. Behalve het feit dat ik geen trammelant met de ING wil hebben is de andere app gratis en ik wilde er geld voor vragen. Ik wacht nog even af om te zien of de app inderdaad weggehaald wordt en zo niet, dan ga ik het misschien toch nog proberen als gratis app. Ik denk niet dat dit een review waard is. (En ik was er nogal trots op als 67-jarige ontwikkelaar).
Met de app BankINGsaldo kun je je saldo en de laatste transacties bij de ING Bank opvragen, als je een particuliere rekening hebt. De app logt rechtstreeks in op mijn.ing.nl en is volgens de ontwikkelaar vele malen sneller dan via de ING Buddy. Dat argument gaf de ontwikkelaar van ‘Blauwe Leenw’ overigens ook: door te kiezen voor het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord kan de applicatie veel sneller de gewenste gegevens opvragen.
Woordvoerder Daan Heijbroek van ING Nederland was bereid een aantal vragen hierover te beantwoorden. Wij waren benieuwd of ING wacht tot de applicatie BankINGsaldo in de App Store is verschenen, of bij voorbaat al stappen gaat ondernemen. Heijbroek:
Dat laatste is goed mogelijk. Het is nog niet duidelijk wat deze app precies zal doen, dus we onderzoeken het momenteel.
Ontwikkelaars die plannen hebben om alsnog een soortgelijke app te maken, kunnen maar beter nog eens goed nadenken. We vroegen de ING-woordvoerder op welke manier en op welke gronden de bank wil voorkomen dat dergelijke applicaties in de App Store verschijnen. Omdat Heijbroek over de nieuwe applicatie BankINGsaldo nog niets kan zeggen, maar geeft wel aan dat er kans is dat het dezelfde kant opgaat als ‘Blauwe Leenw’, die inmiddels is verwijderd door de maker:
Deze app vroeg klanten om een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat is in strijd met onze Algemene Voorwaarden. In onze Algemene Voorwaarden Mijn ING staat dat de klant zijn gebruikersnaam, wachtwoord en TAN-codes altijd veilig moet bewaren en voor zichzelf moet houden. Deze gegevens zijn alleen bedoeld voor gebruik in de beveiligde omgeving van Mijn ING.
[…]
De app vraagt aan onze klanten om deze gegevens aan een derde te verstrekken. Dit is jegens ING een onrechtmatige daad.
Verder maakte de app inbreuk op het merkenrecht door in de naam van de app te refereren naar de leeuw van de Postbank. Daarnaast is ook dezelfde blauwe kleur als de Postbank gebruikt. Ook staat in de app de letters: Grrrr en dit is ook nauw verbonden met het merk Postbank. Als laatste werd het woord ING gebruikt in de omschrijving van de app. ING gaat het bedrijf of persoon die deze app in de App Store heeft gezet direct bellen en een brief sturen waarin ING dit bedrijf of persoon sommeert hiermee te stoppen.
Wij gaan in gesprek met Apple om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen.
Toch blijft bij de iPhone-gebruikende ING-klanten de behoefte aan een betere app. In de reviews bij de App Store en op iPhoneclub wordt regelmatig geklaagd over de beperkte functionaliteit van de ING-app. Komt daar verbetering in?
We zijn momenteel druk bezig met nieuwe diensten op het gebied van mobiel bankieren. Ik kan geen termijn noemen waarop we iets gaan lanceren. Overigens maken nog steeds veel mensen gebruik van onze huidige app.
Maar er is niet alleen kritiek op de beperkte functionaliteit; vandaag is er op Webwereld te lezen dat de veiligheid van Windows Live ID als inlogsysteem ook tekortschiet. Een securitydeskundige meldt dat er het afgelopen jaar diverse beveiligingsproblemen zijn geweest, van phishing-pogingen tot hijacking exploits. Volgens ING is er gekozen voor de bestaande MSN Buddy, omdat het een snelle manier was om een iPhone-app te maken. Over de veiligheid maakt ING zich geen zorgen: “Het is verder gewoon een prima systeem dat goed werkt”, aldus de woordvoerder. “Het bestond, het was veilig en het was makkelijk te implementeren.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
pffff wanneer leren die banken ooit iets.
ze mogen eerst hun eigen app een retina update geven, en nog veel meer dingen, daarna klagen over andere apps.
wordt het niet tijd dat de ING zelf met een goede app komt?? en dan met iets meer functies; betalen e.d…
zou leuk zijn als zij als bank eens voor op lopen met zo’n app…
Gewoon op de website inloggen is net zo snel, dus waarom een app gebruiken..
Kabinet of Neelie Kroes: voer alsjeblieft in dat ik van bank kan wisselen met behoud van rekeningnummer. Dan kan ik deze nare zuurpruimen achter me laten en op zoek gaan naar een bank die wel oog heeft voor de klant.
Ik zeg, open een rekening bij de Rabobank, die app is echt fantastisch. Hulde voor Rabobank en Service2Media voor de implementatie.
Nou nou nou.. K denk dat ik maar eens naar een andere bank ga ! Zo arrogant!!
ING zegt ‘Deze app vroeg klanten om een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat is in strijd met onze Algemene Voorwaarden. ‘ Eigenlijk zouden ze dus hun klanten die vrijwillig hun ww/inlog aan derden verstrekken aan moeten spreken in plaats van de ontwikkelaar van de app…
Na al dit heen en weer gemail is mijn vraag of ik veilig deze app kan installeren en gebruiken, ben namelijk ING klant in Belgie en dat nog maar juist
Is het niet mogelijk voor de ING om in ieder geval een mobiele website te maken van MijnING?
Sinds het een groot ING is, wordt er niet meer naar de klanten geluisterd.
Externe apps weren beter en sneller dan de ING-app.
Kunnen ze bij de ING nu eens een snelle gebruikersvriendelijke app ontwikkelen en het hoeft niet zolang te duren, dat deze ook weer is achterhaald.
Laat ze eerst zelf maar eens met een fatsoenlijk programma komen ipv het huidige met een MSN inlog account. Dit gaat helemaal nergens over !
(Tip voor de ING: Kijk even hoe de buren het doen zoals de Rabobank)
@Paul van Dijk: jammer dat die dan weer alleen een maandelijks papieren afschrift voor hun creditcard hebben… 🙁
Het is een giga bagger applicatie.
Traag als dikke stront door een trechter.
#fail
Ja, dûh… Er is niet echt veel keus, hé? Je hoopt dat de ING iets doet met de feedback die ze krijgen, maar we zijn nu zo’n 3 jaar verder en er is nog niets veranderd. Nog steeds geen retina-display ondersteuning, geen direct inloggen en transacties of overboekingen doen. Het is allemaal niet mobiel mogelijk bij ING…
In plaats daarvan steekt ING veel tijd in het kapot maken van alternatieve apps. Als gebruiker is het daarom niet echt aantrekkelijk om een alternatieve app te kopen, omdat die allemaal weer uit de App Store worden verwijderd.
Ik hoop dat ING een keertje gaat inzien dat ze zich beter kunnen richten op het ontwikkelen van een goede officiële ING app. Dan zal je zien dat er geen alternatieven meer worden aangeboden, want die zijn dan niet interessant meer. Ik had persoonlijk veel meer intelligentie en inzet van de ING verwacht wbt klant-vriendelijkheid.
Zoals hier al eerder gezegd. Gewoon inloggen via de website. Werkt prima.
Lekker doen alsof je neus bloeft ING, mooi zo. Zo kennen we jullie weer.
Zolang ze gebruik maken van een Windows Live id, weiger ik pertinent hun app te gebruiken.
Meer dan absurd dat ik gedwongen zo’n bagger id zou aan moeten maken om MIJN geld te beheren via hun app.
Ze vergeten even wie die stink app uiteindelijk betaald geloof ik, wij dus, als klant.
KLANT.
Typisch voorbeeld van waar een grote bank klein in kan zijn.
Met een eigen app die de gevraagde functionaliteit kan bieden met vanzelfsprekende performance kan je deze ontwikkelingen voorkomen.
Het is nu ‘de pot die de ketel verwijt zwart te zijn’.
Beschamende onvolwassen reactie van de ING.
Waarom verkoopt die 67 jarige ontwikkelaar zijn app BankINGsaldo niet aan ING en zorgt dat hij samenwerkt om die app zo veilig mogelijk te maken. 2 vliegen in een klap: ING heeft een betere app dus klanten tevredener en de ontwikkelaar heeft zijn app niet voor niets gemaakt…
Logisch, toch?
Waar volgens mij het probleem inzit, maar ING schijnbaar niemand op wil wijzen is dit: In tegenstelling tot veel andere banken waar transacties etc bevestigd dienen te worden via een reader (zo’n rekenmachine ding) loopt de beveiliging bij de ING via SMS. Per transactie krijgt de rekeninghouder dus een SMS met een bevestigingcode.
Zeker nu er in Amsterdam (puur als voorbeeld) een smartphone diefstal golf lijkt te zijn, begrijp ik wel een beetje waar het probleem voor ING ligt. Bij diefstal van de telefoon heeft een dief immers het apparaat in handen waar zowel de inlog gegevens, als de bevestigings codes op binnen komen. Natuurlijk zou je dit weer kunnen beveiligen (bijv: bank app onthoud geen inlog gegevens) maar eerlijk is eerlijk: het risico is wel groter..
Neemt overigens niet weg dat het MSN / Buddy verhaal zuigt, en er op z’n minst een redelijke saldo app vanuit de ING zou mogen komen..
ikzelf zou nooit een bankapp installeren waar je je inloggegevens aan moet verstrekken als de app van derden is. vindt het wel goed dat banken hiertegen optreden om de veligheid te kunnen waarborgen, daarnaast vindt ik wel dat de banken moeten zorgen dat ze zelf een goede app moeten ontwikkelen om aan de vraag te voldoen.
@Barend gezien de reactie van ING zijn ze van mening dat ze al een zeer goede app hebben.
De enige reden waarom de app veel wordt gebruikt (zelfs dat betwijfel ik) is dat er geen andere is. Maar je vraagt je dan toch af dat als dit zo is dat ING alles op alles zou zetten om kwaliteit te leveren.
Het is duidelijk dat mobiel absoluut geen prioriteit heeft voor ING. Maar goed, gelukkig is mobiel maar tijdelijk, dus…Dan snapt de concurrentie het toch wat beter.
Niet alleen de Rabobank heeft een goede app, die van de ABN ziet er ook strak uit 🙂
Toch vraag ik me af hoe ze weten of de ING app veel gebruikt wordt. Of je nu via MSN of met ING app tegen de buddy aanpraat is toch niet te zien?
Waarom koopt ING gewoon niet de rechten de App over van Van Dalen of v/d Burg? Slaan ze 2 vliegen in klap. ING mag dan tevreden zijn over hun App, het is natuurlijk een zielige vertoning als een v/d grootste banken van Nederland met zo’n Mickey Mouse applicatie komt. Als je vervolgens alle kritiek wegwuift, dan snap je je gebruikers niet. Termen als “we zijn ermee bezig” is een pseudoniem (geworden) voor “we doen er (nog) niks aan”. Schande!
Tja, je zit niet voor niets bij de goedkoopste bank van NL 🙂
ABN AMRO (en blijkbaar Rabobank ook) heeft een prima snelle retina app waar je je laatste activiteiten en saldi kunt zien. Betalen / overschrijven wordt binnenkort ook mogelijk….
Ik vraag me af waarom mensen niet gewoon Safari gebruiken om in te loggen. Op de echte website dus. Kan je ook gelijk overboekingen doen!
Dat gaat niet gebeuren, want de banken hebben de vorige keer dat dit geprobeerd werd, volgens mij inderdaad op aandringen van de club van Neelie Kroes, aangegeven dat dit te lastig was. In plaats daarvan bieden ze nu een overstapservice aan. Dit houdt in dat een jaar lang alle afschrijvingen van je oude rekening van je nieuwe rekening worden afgeschreven. Niet helemaal ideaal, maar goed genoeg als je echt naar een andere bank wil. Ik was jarenlang Postbankklant, maar toen dat merk vervangen werd door het in mijn ogen onsympathieke ING, ben ik vertrokken. Inmiddels ken ik mijn nieuwe rekeningnummer en PIN-code uit mijn hoofd, en ik ben tevreden. Wel jammer, trouwens, dat de ASN überhaupt geen app heeft. Lezen jullie toevallig mee? 😉
Gaan ze nu ook nog Safari aanklagen? Apple kan de wachtwoorden die ingevoerd moeten worden zo onderscheppen…
Ik ben het er mee eens, de app van ING zelf is echt slecht!
Nou dan heeft men het in Duitsland een stuk beter geregeld. Daar zijn diverse door derden ontwikkelde apps beschikbaar. Één daarvan, iOutbank Pro, steekt er met kop en schouders bovenuit. En ja je moet met dezelfde inloggegevens die je ook op de website van je bank nodig hebt, via de app inloggen. De app is voor vrijwel ALLE Duitse banken te gebruiken. TOP Blijkbaar is het qua veiligheid daar geen probleem. Wellicht heeft dat te maken met het TÃœV-certificaat dat de ontwikkelaar heeft. Een tip voor de gezamenlijke Nederlandse banken: neem een gezamenlijke licentie op deze app, pas de app aan voor de Nederlandse situatie en we zijn klaar.
Typisch staaltje arrogantie en hufterigheid van deze bank.
Deze hufters verdienen erg goed geld en dus bonussen van de consument.
Deze consument wilt daar iets voor terug en dat is een simpele App die doet wat wij willen. De Rabo lukt het wel.
Ze doen geen ene ruk met alle recensies op die enorm trage en achterhaalde App.
Gewoon concreet aangeven wanneer wij enige service mogen verwachten van de bank die dankzij onze steun nog bestaat.
Rabo Mobiel Bankieren “Nuff said”
Ik snap ING volledig dat ze deze Apps gewoon niet willen hebben. De ontwikkelaar kan ondertussen gegevens verzamelen en het enige wat er dan nog mist is een lijst met TAN-codes. Als er ook maar 1 app word toegestaan is het wachten totdat er een keer een smartass tientallen bankrekeningen plundert.
Neemt niet weg dat ING op dit moment geen goede app aanbied. Dus of werken met een slechte app of gewoon Safari gebruiken, want aan het eind is het belangrijkste toch dat je geld veilig is.
Tja als je zelf een waardeloze app hebt, is het niet vreemd als anderen iets maken wat wel werkt. ING mag zijn hand in eigen boezem steken met die rommel van hen.
ING heeft boter op haar hoofd. Zie de talloze negatieve recensies in de appstore. Het is werkelijk een zeer slechte app. Heb daarover ook geklaagd bij ING zelf en kreeg daar hetzelfde antwoord dat Heijbroek hier geeft. Standaardzin dus. Arrogantie van een instelling die niet weet hoe met nieuwe media om te gaan.
Ralph, beste oplossing, ook ik en een aantal kennissen zijn overgestapt naar deze sympathieke bank…als er genoeg zijn leren ze bij de ING misschien iets van de ASN en klantvriendelijkheid!
Ik snap alle kritiek niet. Ben ING klant en gebruik op mijn iphone en ipad de ING app. Deze werkt uitstekend. Geeft saldo aan en de laatste mutaties, wat wil je nog meer. Verder is mijn ING in de browser ook prima te gebruiken.
Kom op zeg!, een prima systeem dat goed werkt……zo verschrikkelijk traag of helemaal niet!, dan maar via Safari!
Maar van een bank als ING verwacht je toch een app die het gewoon doet!!
Waarom denk je dat die andere ontwikkelaars aan de slag zijn gegaan, om al die ontevreden klanten tevreden te stellen natuurlijk!
Ik zie het probleem ook niet. Soms duurt het iets langer om je saldo te laden, maar over het algemeen niets te klagen over de ING App. In de toekomst zou ik natuurlijk ook een betaal methode geimplementeerd willen zien, maar tot dan gebruik ik wel gewoon de website.
Waarom verschijnen dit soort app’s??? Omdat ING zelf weigert een fatsoenlijke app om saldo te raadplegen en bedragen over te kunnen maken.
Deze klantonvriendelijke bank moet daarvoor maar eens op de blaren zitten. Leren ze er van? Nee dus; laten Apple de app’s verwijderen en zeggen dat hun eigen app toch wel oke is. Wat een arrogantie!. Ik stap over naar een andere bank. Bij deze.
Niets ten nadele van de ING, maar het stormt natuurlijk wel in beveiligingsland.
Is de OV-chipknip saldo updater al ingediend in de Appstore (icm. de saldo terugboeker, om de ING-klantjes een beetje te helpen î—)
ING is hoofdschuldige aan het ontstaan van concurrerende applicaties. Het is niet meer dan logisch dat anderen proberen een betere (snellere) applicatie te maken voor het opvragen van je banksaldo.
In plaats van te schermen met algemene voorwaarden en merkenrecht (impliciet met dure advocaten die je op je nek krijgt) zou staatsbedrijf ING er beter aan doen om eens met een deugdelijke applicatie te komen want de huidige werkt vaker niet dan wel.
Ook de functionaliteit van de huidige ING applicatie is waardeloos. Waar je met de Rabo app al kan betalen, kun je bij staatsbedrijven ABN en ING als je mazzel hebt nog slechts je saldo opvragen. Deze 2 clubs lopen hopeloos achter en kunnen tot heden niets anders bedenken dan (impliciet) dreigen met advocaten, lekker innovatief ING! Mijn complimenten hoor!
Kijk, mede hierom hadden ING en ABN-AMRO nooit met staatssteun overeind gehouden moeten worden. Ten eerste omdat de heiligverklaarde vrije-markt gewoon zijn werk deed (survival of the fittest) en dat nu eens temeer blijkt dat ABN-AMRO en ING weer niet mee kunnen komen en hun achterstand niet moeten proberen in te lopen met de inzet van advocaten (want die hebben nog nooooiiiiiiiit iets uitgevonden) maar gewoon hun huiswerk goed moeten doen of externe ontwikkelingen in moeten kopen of gewoon het onderspit delven in de vrije markt, want we moesten toch zo nodig een vrije markt? Nou dan! Hier heb je hem, veel plezier ermee!
Daarom, wat mij betreft nooit meer 1 cent staatssteun voor commerciële bedrijven die falen.
Wat een arrogantie weer! Typisch ING! Ik wordt er echt woest van! Wat denken ze wel niet! Zorg voor een goede app, niemand gebruikt jullie app! Hoe kom je erbij? Ik ga naar de Rabobank. Bankrun?
Het geeft niet alleen de starheid van ING aan maar ook de weinig innovatieve kant van deze bankier. Dat de mobiele applicatie van hen slecht wordt beoordeeld door de klant weten ze al lang. Intern zijn er div memo’s over geweest. De starheid zit in het gegeven dat ING mobiele communicatie nog steeds niet ziet als serieus middel. Dit soort bedrijven zullen genadeloos klanten verliezen en achter blijven op de concurrent. De generatie die ‘eraan’ komt kent vnl dit soort communicatie middelen en sociale media.
Volledig mee eens! Ik vind die ING gasten zo vreselijk suf!
Ze hadden allang een veel betere app moeten maken.
Serieus overwogen om een andere bank te kiezen, maar nu wacht nog even.
Aan het werk, INGeers!
De Nederlandsche Bank heeft ernstige bezwaren ten aanzien van ‘overlay betaaldiensten’. Het betreft niet de betaaldiensten waarbij een bankcliënt rechtstreeks toegang krijgt tot zijn bank, maar zogenoemde ‘overlay betaaldiensten’ waarbij een andere partij dan alleen de bankcliënt de beschikking krijgt over geheime gegevens. Deze gegevens, die gebruikt moeten worden voor internetbankieren, zijn uitsluitend in het bezit van de bankcliënt en het is van groot belang dat de cliënt deze gegevens geheim houdt en niet aan derden verstrekt. Toelichting
De reden dat ik nog steeds geen officiele ING iphone app gebruik is juist het gebruik van de buddy. Ik blijf daar altijd een gevoel van onveiligheid bij houden. Totdat ING met een betere en veiligere app kom zal ik deze dus nooit gebruiken. ING, blijf maar op jouw high horse. Jullie snappen er alleen niets van!
Aan de ene kant begrijp ik de kritiek op de traagheid en de beperkingen van de ING app, ik gebruik hem zelf ook. Aan de andere kant gaan we natuurlijk met z’n allen heel hard huilen als de ING een app op de markt zou brengen waar we veel meer mee zouden kunnen, maar vervolgens het risico lopen dat je rekening leeggeplunderd wordt.
Neemt niet weg dat ze op dit gebied wat meer aan hun klanten zouden denken en er wat efford in zouden steken. En als ze die efford al aan het plegen zijn dan toch op zijn minst communiceren naar de klant.
Dat zou een stuk minder arrogant overkomen naar de mensen waaraan je uiteindelijk je bestaansrecht dankt.
ABN AMRO heeft ook een goede app. Inloggen met een msn naam klinkt ook niet veilig.
@Wessel Meijer: Ik ben wel blij dat ING en ABN AMRO gered is, anders had ik naar mijn geld kunnen fluiten…..
Daarnaast on-topic: heb jij zelf de app van ABN AMRO geprobeerd? Die werkt hardstikke goed, snel en gebruiksvriendelijk. De app van ING heb ik niet eens gedownload omdat ik het waardeloos vind dat je met MSN Buddy moet aanloggen. Hoezo jaren 80 techniek?
Ik hoor hele goede verhalen over de Rabo app. Misschien moet ik mijn ING rekening opheffen en naar Rabo gaan.
@Peabz21: omdat inloggen via safari op de iphone gewoon niet gebruiksvriendelijk is. je hebt immers een iPhone voor het gebruiksgemak. waarom moeilijk doen als het makkelijk zou kunnen?
De beste maatregel is:
Zelf een goede app maken.
Gelukkig kun je met msn inlog gegevens geen overboekingen doen. De meeste mensen die hier reageren zijn zeer naïef door te denken dat deze bank applicaties veilig zijn. Er hoeft er maar 1 een manier te vinden om de data tussen de applicatie en de banksite te lezen. Een maandje dit te doen en hij is miljonair! En dan heeft iedereen spijt van dat hij de applicatie geïnstalleerd heeft. De ING app zoals deze nu is, mag van mij blijven. Ojaa, je gsm signaal is ook te hacken, dus via safari is leuk. Maar je kunt net de pech hebben. Het enige wat een beetje werkt is zo weinig mogelijk op je rekening laten staan.
Pfff ik moet gewoon even reageren… als trouwe ING klant (zowel prive als zakelijk) geloof ik mijn ogen niet. Hoe kan zo’n grote bank zo achterlopen op ‘digitaal’ gebied en zijn klanten niet geven waar ze om vragen, terwijl de concurrentie al een jaar apps heeft?
Ik ben erg tevreden dat ik geen aparte calculator oid nodig heb om overschrijvingen te doen, maar een goede app mist echt bij de ING.
Een goede mobiele website kost ook niet heel veel werk (zelfde als huidige site, maar zodra er iemand met zijn mobiel komt een andere stijl aan de website geven). Het ergste vind ik nog dat je een MSN (= microsoft = grootste concurrent van Apple) account nodig hebt om je saldo te bekijken. Verder is het uiteraard bizar dat ze niet begrijpen dat deze ‘illegale’ apps ontstaan doordat hun prioriteit niet bij een goede eigen app ligt.
Ik zou trouwens best eens de statistieken van die app willen zien om te bekijken hoeveel mensen die app nou (dagelijks) gebruiken. Volgens mij valt dat vies tegen!
@Erwin: subliem verwoord. helemaal mee eens.
@Erwin: ben ik het ook mee eens!
En mochten hier fanatieke mensen zijn die dit kunnen: maak gewoon een website waarmee dit kan! Moet vast wel lukken met PHP. Dan kunnen iPhonegebruikers die weer toevoegen aan hun homescreen en Apple en ING kunnen er niks aan doen.
We gaan gewoon allemaal naar de Rabobank
Innovatie is blijkbaar doodzonde bij de ING.
Ben zeer tevreden met mijn Rabobank 🙂
Als ze nu nog iets invoerden waardoor je met stemverificatie of zo kon inloggen, heb je nooit meer externe zaken zoals je bankpas bij de hand nodig..
Hèhè.. Je kunt niet anders dan de ing app veel gebruiken, je moet honderd keer refreshen voordat je je info bij elkaar hebt… En dat duurt vaak langer dan 10 minuten.. Als hij eens wél goed werkt, ben ik gewoon blij verrast.. Ze moeten snel met een betere app op de proppen komen, anders vlieg ik naar de Rabo!
Ik gebruik al tijden SaldoCheck wat perfect werkt. ING faalt in het bieden van een fatsoenlijke oplossing. Overigens deel je je gegevens niet met derden omdat je er rechtstreeks mee in logt bij de ING. Zo kun je Firefox ook als derde zien. Daarbij checkt Apple de code ook tegen fishing.
De app van ING is natuurlijk erbarmelijk slecht. Toch valt het me wel op hoe naief sommige reacties hier zijn…
De grootste vorm van fraude die tegenwoordig plaatsvind is enerzijds skimming, anderzijds phishing. Als je in deze tijd je inlog gegevens aan derden gaat geven ben je wat mij betreft niet handig bezig. Natuurlijk is de ING app écht heel slecht, maar je kapitaal daarvoor op het spel zetten lijkt me niet waard. Gebruik inderdaad gewoon safari voor jouw Mijn ING.
Daarnaast staan in de reacties écht heel veel onwaarheden. Duidelijk merkbaar dat het vertrouwen in de financiële instellingen nog lang niet zo goed is als voor de crisis…
@jajaohnee: Dus iedereen die phishing mails sturen moet ING ook maar hun gang laten gaan? Het voor mensen heel lastig om te onderscheiden of degene waaraan ze hun inlogcode’s geven daadwerkelijk ING is of niet. In dit geval is dat ook zo.
@Pete: Uh..de app is gratis. Net als een Live account. Het enige waar je voor betaald is je kosten voor de rekening: die je sowieso al betaald…Als je hem dus niet wilt dan gebruik je hem niet…kost je niets en je bespaard ook niets.
@KillerBeeNLD: Denk je echt dat De Nederlandse Bank zulk soort authenticatie zou toestaan als het niet veilig zou zijn? Is gewoon een veilige manier van bankieren. Als je telefoon gestolen wordt kan de dief nog steeds niets met je rekening, want hij heeft je inlog code’s niet. Daarnaast kun je de boel direct laten blokkeren.
@Joas: Je bankiert ook met Safari in een beveiligde omgeving. Je gegevens worden dus niet opgeslagen of doorgestuurd.
Nogmaals, die ING app is gewoon crap en het is belachelijk dat er met die tonnen aan slechte recensies niets gebeurd. Schijnbaar heeft ING om dit moment ‘wel iets beters te doen’ en heel raar is het ook niet dat een iPhone app geen eerste prioriteit heeft. Heeft iemand hierover wel eens een klacht oid ingediend? Dan ben ik nl. wel benieuwd naar het antwoord…
Algemeen verzoek om de ontevredenheid in ieder geval in normaal beschaafd taalgebruik te verwoorden. Het is hier geen Fok of GeenStijl. Dank.