TomTom Taxi: taxi bestellen met nieuwe Nederlandse iPhone-app

TomTom Taxi: taxi bestellen met nieuwe Nederlandse iPhone-app

TomTom Taxi is een nieuwe taxi-app voor de iPhone. Via de app bestel je een taxi, bekijk je waarderingen van taxichauffeurs en volg je de route. Het moet de taximarkt betrouwbaarder maken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

tomtom-taxi-handTomTom heeft vandaag een iPhone-app uitgebracht waarmee je makkelijker taxi’s kunt bestellen. Afgelopen najaar ging TomTom Taxi al voorzichtig van start, met een taxibestelkastje voor hotels en horecagelegenheden. Vanaf nu is er een app voor consumenten, waarmee je ritten kan aanvragen in Amsterdam en Rotterdam, de geplande route en eventuele files onderweg kunt zien. De app is ontstaan uit de eerder door ons besproken taxi-app TXXI. Op termijn kun je met de TomTom Taxi-app ook afrekenen door je creditcardgegevens eraan te koppelen. iPhoneclub kreeg een preview van de app TomTom Taxi en maakte alvast een ritje.


TomTom Taxi richt zich op een ander segment dan taxidienst Uber, die met een groep aangesloten chauffeurs werkt. TomTom Taxi werkt samen met de bestaande taxicentrales, bijvoorbeeld TCA in Amsterdam en RTC in Rotterdam. Er komt dus een gewone taxi met taxibord op het dak voorrijden, geen black car met iPads en frisdrank op de achterbank. TomTom Taxi is daarom waarschijnlijk beter te vergelijken met Cabster, de taxidienst van Connexxion.

Taxichauffeurs die willen meedoen moeten een TomTom Taxi Assistent (€149 excl. BTW) kopen, een soort navigatiesysteem voor aan de voorruit waarmee ze ritten kunnen accepteren. De Taxi Assistent berekent ook meteen de beste route, rekening houdend met files en andere vertragingen. De chauffeur hoeft de route niet meer handmatig in te voeren, want de klant heeft in de app al aangegeven waar hij naartoe wil. Wie frequent in de taxi zit kan favoriete chauffeurs een ‘diamantje’ geven, zodat de kans groter is dat je bij een toekomstige rit weer dezelfde chauffeur krijgt. Het werkt twee kanten op: omdat je een account moet aanmaken om een taxi te bestellen, kun je niet voor de grap allerlei taxi’s bestellen. “Populaire chauffeurs krijgen meer ritten toegewezen”, zegt Steven Blom, medeoprichter van TomTom Taxi. “Als het ze zo’n twee tot drie extra ritten per dag oplevert is dat mooi meegenomen.” Het stimuleert de taxichauffeur ook om klantvriendelijker te zijn. Met name bij klanten met een app, want bij hen kunnen ze een diamantje verdienen.

Taxirit bestellen

Voordat je kunt beginnen met het bestellen van een taxi moet je een account aanmaken. Dit is binnen een minuut gelukt. Daarna geef je op het tabblad Start aan dat je een taxi wilt hebben. Je kunt eventueel ook aangeven hoeveel mensen en hoeveel koffers je wilt meenemen, zodat de taxi er rekening mee kan houden bij het accepteren van de rit. Er wordt rekening gehouden met meerdere factoren bij het toewijzen van een chauffeur, bijvoorbeeld de afstand tussen klant en taxi, de populariteit van de chauffeur en de hoeveelheid koffers die je wilt meenemen. De wachttijd is momenteel nog wat langer dan eigenlijk nodig is, omdat het systeem meerdere chauffeurs langsgaat, die per persoon een paar seconden de tijd hebben om een rit te accepteren. Is er uiteindelijk geen taxichauffeur met TomTom Taxi-systeem voorhanden, dan wordt de rit via de centrale doorgespeeld naar een normale taxi.

Bij de rit die we maakten duurde het een paar minuten voordat er een taxichauffeur ’toehapte’. Bij concurrent Uber kun je zelf zien welke taxi’s er in de buurt zijn, een taxi uitkiezen, kijken hoeveel het kost, of de auto je bevalt en hoeveel minuten het duurt voordat ‘ie bij jou voor de deur staat. Bij TomTom Taxi is het wat meer een black box. Omdat er gebruik wordt gemaakt van de taxicentrales die héél veel taxi’s op de weg hebben, was het niet haalbaar om alle taxi’s op een kaart te tonen. Dat zou voor de klant ook niet prettig zijn: het kost veel dataverkeer om de realtime locatie van al die taxi’s op te vragen en je app verslikt zich in de enorme hoeveelheid data.

Bij onze test kregen we na een paar minuten een melding in beeld dat een chauffeur had geaccepteerd. Hij zou binnen 4 minuten op de stoep staan. Vanaf het moment dat de chauffeur accepteert kun je als klant zijn actuele locatie op de kaart zien, zodat je op tijd je jas kunt aantrekken en naar buiten lopen. Je ziet ook de naam van de chauffeur, ziet zijn nummerbord en het type auto en kan hem/haar bellen of een sms’je sturen. Zoals op de screenshots hieronder te zien is, rijdt chauffeur Yalcin in de BMW 5 Serie en heeft hij al een diamantje van één andere passagier gekregen. In de toekomst kun je dit ook koppelen met je vrienden, zodat de aanbeveling van bekenden komt en nog sterker is.

Voor de chauffeurs is het de bedoeling dat ze een netwerk van vaste klanten kunnen opbouwen. Het doel is om de taximarkt persoonlijker en betrouwbaarder te maken. Een Android-app komt er binnenkort aan en aan een uitbreiding naar andere steden in Nederland, zoals Utrecht en Hilversum, is ook al gepland.

Downloaden: TomTom Taxi (gratis, iPhone)

Reacties: 12 reacties

  1. Ik had liever willen wachten op de NL versie van MyTaxi. Deze Duitse app gebruik ik vaak in Duitsland en werkt geweldig, heeft ook een zeer grote gebruikersgroep. Had het liever gezien dat deze jongens de stap naar NL zouden hebben gezet. Maar wellicht even proberen.

  2. Een hoop nieuwe UI elementen en het zou mooi zijn als ze die ook in hun andere apps doorvoeren.

  3. Vraag: heeft de app of dienst ook iets met TomTom te maken? Hoe is men op die naam gekomen?

  4. Aha. Hèhè het heeft ALLES met TomTom te maken. Duidelijk 😉

  5. Origineel geplaatst door Peter
    Vraag: heeft de app of dienst ook iets met TomTom te maken? Hoe is men op die naam gekomen?

    Sjonge… heb je niets gelezen over navigeren???

    Goed idee… maar wedden dat het nog jaaaaaren zal duren voordat het overal kan? Alijd hetzelfde… da’s wel een flink nadeel eraan.

  6. Origineel geplaatst door Peter
    Vraag: heeft de app of dienst ook iets met TomTom te maken? Hoe is men op die naam gekomen?

    In dit filmpje word uitgelegd hoe de TomTom navigatie kastjes en de Taxi app samenwerken.

  7. Deze app gaat het grootste probleem in Amsterdam niet oplossen, namelijk dat chauffeurs korte ritten weigeren. Als je in de binnenstad woont, zoals ik, is een taxi op Centraal Station krijgen vrijwel onmogelijk. Is niet genoeg aan te verdienen voor de heren.

  8. Het is slimmer om met zo’n app óók samen te werken met leidende taxi-bedrijven in bepaalde regio’s. Nu heb je een ongebruikt infrastructuur en is het ten eerste wachten op aanbieders (taxi’s) die er €150 of waarschijnlijker €180 (niet door bedrijf vergoed) voor moeten neerleggen en ten tweede moeten daarna de klanten aantrekken. Klanten gaan niet maandenlang wachten tot 1 app werkt.

    Dus goede app-opzet, minder goede strategie.

  9. @Bubbly: Ik kan bevestigen dat er reeds een complete infrastructuur is (up-and-running sinds sept. 2012) door samenwerking met bestaande taxibedrijven en individuele chauffeurs.

    (ter openheid: ik werk bij TomTom Taxi).

  10. Volgens mij zijn ze ergens in September al begonnen. Ik hoorde van mn oom (taxichauffeur in Amsterdam) dat ze toen al zijn begonnen met het uitrollen van de systemen waar ze mee werken.

    Wat Bubbly zegt over incl en excl BTW is niet correct, taxichauffeurs werken allemaal voor een bedrijf of eigen bedrijf (anders krijg je geen chauffeurspas) dus zij hoeven nooit de BTW te betalen!

  11. Nog steeds afrekenen bij de chauffeur en betalen voor tijd én afstand. Altijd vaag qua prijs, zeker in Amserdam. Bij Cabster betaal je minder en weet je vooraf de prijs. App ziet er prima uit.

  12. @Peter: We gaan komende tijd aan de slag met nieuwe functionaliteit, en zowel prijs voorspellingen en in-app betaling zijn natuurlijk interessante toevoegingen. Hou de app in de gaten voor toekomstige updates!

  13. TomTom heeft de app, de dienst en de mensen erachter overgenomen en brengt het nu onder eigen naam uit. Maar het kwam op mij wel over als een apart team binnen TomTom.

  14. @Karlo: Klopt, zie tekst in artikel: “Afgelopen najaar ging TomTom Taxi al voorzichtig van start”. Maar dat was dus met die navigatiesystemen in de taxi’s en dat oproepkastje voor hotels en andere horeca.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.