
Path introduceert betaald abonnement tegen reclame
Path wordt vandaag voorzien van een grote update die de toekomst van het sociale netwerk betaalbaar moet maken. Vanaf nu is het mogelijk om een abonnement te nemen op de dienst die moet helpen Path vrij te houden van reclame. Je betaalt 4,49 euro per kwartaal of 13,99 euro per jaar om daarnaast ook toegang te krijgen tot alle stickers, meer fotofilters en vroege toegang tot nieuwe items in de shop. Tegelijk komt Path met de functie ‘Inner circle’: een functie die zorgt dat je contacten op het netwerk als favoriet kan bestempelen, zodat je meer van hun berichten ziet en Path weer echt intiem wordt.
Dat was vanaf begin af aan al de insteek van Path: een hecht sociaal netwerk opbouwen met mensen die je echt kent. Bij de introductie van de app kon je maximaal 49 vrienden aan je binden, inmiddels mag je in een netwerk van 150 contacten verkeren. Maar tegelijk introduceerde Path in vorige updates wel allerlei mogelijkheden om iedereen die je kent toe te voegen in de app. Nieuwe gebruikers kunnen met één druk al hun contacten van elders toevoegen op Path. Nu wil Path dus terugkeren naar het intieme.
Het uit zich op twee manieren. Net als op Google+ en Facebook kan je nu berichten direct richten aan andere vrienden op het netwerk, zonder dat personen daarbuiten kunnen meelezen. Daarnaast is er de functie Inner Circle. Die functioneert als een soort vergaarbak voor je favoriete contacten waarmee je alleen je meest persoonlijke berichten mee wil delen. Je Inner Circle kan bestaan uit maximaal 150 contacten, maar het is vooral de bedoeling dat je een selectie maakt uit personen die je echt op de hoogte wil brengen. Daarnaast kan je ook je timeline ‘focussen’ op de laatste berichten van die hechte vrienden. Het lijkt erop dat Path daardoor intiemer wordt, maar tegelijk wordt de deur wel opengezet naar een veel grootschaliger netwerk. Want als je toch een kring van hechte vrienden hebt, wat maakt de contactenlimiet daarbuiten dan nog uit?
De geïntroduceerde abonnementsvorm zal toch het meeste opzien baren onder de 20 miljoen gebruikers die Path zegt te hebben. Vooral omdat er een vraag open staat. In het pop-up venster waarin de voordelen van het abonnement worden uitgelegd, staat te lezen ‘Support an ad-free network‘. Wat gebeurt er als te weinig gebruikers bereid zijn een abonnement te nemen? Loopt Path dan over een tijd alsnog vol met reclame?
Downloaden: Path (gratis, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Path mag dus inmiddels geschaard worden onder de categorie “gefaalde start-ups”
Niet overgenomen, geen uniek business model gevonden en nu waarschijlijk morrende investeerders die geld willen zien.
Jammer.
Je neemt me de woorden uit me mond.
Zo is het volgens mij precies gegaan ja haha
Het was eerst reclame vrij, en dan gaan ze nu promoten dat je de reclame mag wegkopen die er eerst niet was?
Bijzonder business model!
Path was een maandje leuk maar dat was het.
Eh, het abonnement geeft je ook onbeperkt nieuwe filters en stickers he.
Ik kan me er wel in vinden (maar dan mogen er wel meer dingen bij komen, stickers boeit me niks, en qua filters ben je ook wel snel klaar), maar ik heb toch wel mijn twijfels over het succes hiervan.
Ik heb Path een jaar lang heel erg leuk gevonden, hoewel het erg buggie was. Met dit nieuws word het tijd iets anders te vinden.
Weet iemand een andere app dat lijkt op Path?
Best vreemd, Google wilde Path overnemen voor 100 miljoen.
De waarde van Path word nu geschat op 500 miljoen.
Uiteraard zit er veel investeringsgeld in, ik wens ze veel succes.
Jammer genoeg zitten er (bijna) geen vrienden op. Laat ze er nu ook nog eens voor betalen voor die reclame…