Path introduceert betaald abonnement tegen reclame
Path wordt vandaag voorzien van een grote update die de toekomst van het sociale netwerk betaalbaar moet maken. Vanaf nu is het mogelijk om een abonnement te nemen op de dienst die moet helpen Path vrij te houden van reclame. Je betaalt 4,49 euro per kwartaal of 13,99 euro per jaar om daarnaast ook toegang te krijgen tot alle stickers, meer fotofilters en vroege toegang tot nieuwe items in de shop. Tegelijk komt Path met de functie ‘Inner circle’: een functie die zorgt dat je contacten op het netwerk als favoriet kan bestempelen, zodat je meer van hun berichten ziet en Path weer echt intiem wordt.
Dat was vanaf begin af aan al de insteek van Path: een hecht sociaal netwerk opbouwen met mensen die je echt kent. Bij de introductie van de app kon je maximaal 49 vrienden aan je binden, inmiddels mag je in een netwerk van 150 contacten verkeren. Maar tegelijk introduceerde Path in vorige updates wel allerlei mogelijkheden om iedereen die je kent toe te voegen in de app. Nieuwe gebruikers kunnen met één druk al hun contacten van elders toevoegen op Path. Nu wil Path dus terugkeren naar het intieme.
Het uit zich op twee manieren. Net als op Google+ en Facebook kan je nu berichten direct richten aan andere vrienden op het netwerk, zonder dat personen daarbuiten kunnen meelezen. Daarnaast is er de functie Inner Circle. Die functioneert als een soort vergaarbak voor je favoriete contacten waarmee je alleen je meest persoonlijke berichten mee wil delen. Je Inner Circle kan bestaan uit maximaal 150 contacten, maar het is vooral de bedoeling dat je een selectie maakt uit personen die je echt op de hoogte wil brengen. Daarnaast kan je ook je timeline ‘focussen’ op de laatste berichten van die hechte vrienden. Het lijkt erop dat Path daardoor intiemer wordt, maar tegelijk wordt de deur wel opengezet naar een veel grootschaliger netwerk. Want als je toch een kring van hechte vrienden hebt, wat maakt de contactenlimiet daarbuiten dan nog uit?
De geïntroduceerde abonnementsvorm zal toch het meeste opzien baren onder de 20 miljoen gebruikers die Path zegt te hebben. Vooral omdat er een vraag open staat. In het pop-up venster waarin de voordelen van het abonnement worden uitgelegd, staat te lezen ‘Support an ad-free network‘. Wat gebeurt er als te weinig gebruikers bereid zijn een abonnement te nemen? Loopt Path dan over een tijd alsnog vol met reclame?
Downloaden: Path (gratis, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties