Mogelijk zullen we nog even moeten wachten op iTunes-abonnementen voor kranten en tijdschriften. All Things Digital meldt vanavond op basis van bronnen binnen uitgevers dat Apple en de printmedia het niet met elkaar eens kunnen worden over de voorwaarden van dergelijke abonnementen. Uitgevers willen de mogelijkheid om zelf abonnementen te verkopen of op z’n minst toegang tot de persoonlijke gegevens van abonnees. Maar Apple-topman Steve Jobs wil hier niet in meegaan. Niet volledig althans.
Volgens de bronnen biedt Apple uitgevers de mogelijkheid om app-abonnementen via iTunes te verkopen, waarbij zeventig procent van elke transactie naar de uitgever gaat en Apple dertig procent inhoudt, zoals ook het geval is bij de App Store. Om enigszins tegemoet te komen aan de wens van uitgevers voor toegang tot persoonlijke gegevens, heeft Apple een tussenweg verzonnen waarbij gebruikers zelf een formulier in moeten vullen. Hierbij wordt echter alleen om naam, adres en e-mailadres gevraagd.
Dit aanbod van Apple zou al ‘enkele maanden’ op tafel liggen, maar tot nu toe is geen van de grote uitgevers akkoord gegaan met de voorwaarden. Ze zijn het naar verluidt allereerst niet eens met de dertig procent die Apple wil hebben, maar zijn met name ontevreden dat ze niet over credit card-informatie van de abonnee kunnen beschikken. Voor marketingdoeleinden is deze informatie zeer belangrijk en zonder kan ook geen combinatie van digitaal en print worden aangeboden, zoals veel lezers graag willen.
Veel uitgevers zagen Apple’s iPad als dé mogelijkheid om een ommekeer in de dalende verkoop van kranten en tijdschriften teweeg te kunnen brengen. Maar nu Apple de kont tegen de krib gooit, stellen ze hun hoop op Google en Android-tablets waarvan er vanaf volgend jaar een groot aantal gelanceerd worden. Ze denken dat Apple dan uiteindelijk toch wel water bij de wijn gaat doen.
Er komen overigens wel applicaties met abonnementen beschikbaar. Zo hoopt de Britse krant The Guardian nog voor de kerst een nieuwe nieuwsapp te lanceren met ondersteuning voor abonnementen. Newsweek gaat zijn iPad-magazine met een los abonnement lanceren, zonder data van gebruikers te verzamelen. Time Warner gaat People’s Magazine gratis weggeven aan mensen die al een abonnement op de gedrukte versie van het blad hebben.
Voor uitgevers die alleen digitale producten lanceren, zoals de nu al beruchte “The Daily” van News Corp, zijn de beperkingen van Apple volgens All Things Digital een stuk minder problematisch. Omdat ze geen printabonnees hebben hoeven ze zich daar ook niet druk over te maken. Jon Miller, hoofd ‘digitaal’ van News Corp stelde dat de digitale tabletkrant niet eerder gelanceerd zal worden dan het eerste kwartaal van 2011. Officieel zei Miller dat het om ‘geruchten’ gaat, maar alle informatie die er tot nu toe bekend is zegt wel iets anders. De uitgever verwacht dat Apple tegen die tijd een pushfunctie actief heeft, die nieuwe edities automatisch naar abonnees stuurt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Laat ze het maar lekker uitvechten maar, als Apple 30% opstrijkt zal een tijschrift vast niet betaalbaarder worden dan de winkel editie. Met als gevolg een wildgroei van apps ie alleen haar eigen tijdschriften aanbiedt en dus ook geen centraal betaalsysteem. 🙁
Erg jammer dit.
Het is natuurlijk allemaal politiek maar Steve is wat te hebberig hierin…
Als je 25% voor Apple houdt en alles wel via Apple laat lopen maar de info wel verstrekt aan de publishers ben je er ook en hou je de voorsprong op de concurrentie
Ik denk dat Apple dit uiteindelijk wel voor elkaar krijgt. Ditzelfde gedoe was er volgens mij toen Steve via iTunes muziek wilde gaan verkopen. Platenlabels waren het toen ook niet eens om liedjes voor $1 per stuk te verkopen. Maar Steve heeft het voor elkaar gekregen en nu is iedereen blij. Die 30% vragen voor tijdschrift abonnementen is in dit geval ook meer dan redelijk. Ik vermoed ook dat een uitgever ook zoveel (of misschien meer) moet betalen om een tijdschrift in een gewone winkel te kunnen verkopen. Het feit dat de uitgevers veel persoonlijk info willen hebben is dan ook weer hebberig van de uitgevers-kant gezien.
Ik hoop echt dat ze eruit komen! Steve kennende gaat dat wel lukken.
dit is toch simpel op te lossen door abonnees zich op de normale manier te laten inschrijven en dan een optie digitaal en/of papier aan te bieden. Geef daarna een wachttwoord en username voor een app die gratis wordt aangeboden in de appstore. Apple zal dit misschien dwarsbomen maar anders lijkt het zo voor de hand liggend
“…en zonder kan ook geen combinatie van digitaal en print worden aangeboden, zoals veel lezers graag willen.”
Wat een verschrikkelijk BS argument zeg! Wat moet een uitgever met mijn creditcard gegevens? Hoeveel mensen met mijn naam en mijn e-mail adres wonen er op mijn adres? Die gegevens moeten meer dan genoeg zijn om een link te leggen. Zelfs postcode+huisnummer zou voldoende moeten zijn.
hoe lang denkt Apple dit vol te houden. op deze wijze kiezen steeds meer partijen voor webbasedapps en kan iTunes wel ophouden. ik zou zeggen kom elkaar tegemoet dat is goed voor iedereen ook voor applefans
Percentage mogen ze over redetwisten, maar voor wat betreft credit card info, deel ik de opstelling van Apple.
En naam + emailadres is toch voldoende voor de uitgevers om de klanten ook rechtstreeks te kunnen benaderen…
Creditcard info? Fuck ‘em !! (sorry voor de term, maar we leven hier in een vrij Nederland)
Ik vul mijn iTunes saldo altijd aan met US giftcards. Anders ben ik gelimiteerd tot de content in de NL store.
Marketing & commercie hebben al veel te lang privacy gevoelige informatie verzameld. Tijd om daar paal & perk aan te stellen. Blij dat Apple hier tussen wil gaan zitten.
@Anonymous: Volgens mij heb je het nog niet helemaal door. Apple gaat helemaal nergens tussen zitten maar gebruikt jouw credit card gegegens liever zelf voor marketing doeleinden.