AutoWeek en Veronica Magazine stoppen met verrijkte iPad-bladen

AutoWeek en Veronica Magazine stoppen met verrijkte iPad-bladen

AutoWeek en Veronica Magazine gaan voorlopig geen verrijkte bladen meer uitbrengen op de iPad. Er wordt te weinig aan verdiend om de tijd die werd besteed aan het aanvullen van de tijdschriften met media te rechtvaardigen. Digitale edities van de tijdschriften blijven nog wel gewoon te downloaden.
Bert van Doorn -

AutoWeek en Veronica Magazine stoppen met verrijkte iPad-bladenTijdschriften op de iPad die zijn verrijkt met media blijken nog geen groot succes te zijn op de iPad. AutoWeek en Veronica Magazine waren er in 2010 als de kippen bij om speciale iPad-versies van hun tijdschriften aan te bieden, maar stoppen hier nu mee omdat er te weinig verdiend aan zou worden. Zo werd de digitale iPad-versie van AutoWeeek wekelijks zo’n tweeduizend keer gedownload en die van Veronica Magazine drieduizend keer. Daarmee wordt te weinig verdiend om de tijd die erin wordt gestoken te rechtvaardigen. In plaats van de verrijkte versies wordt nu een digitale kopie van het papieren tijdschrift aangeboden via de iPad.


Volgens de hoofdredacteur van Veronica Magazine, Rens Muller, was de strategie dat men het tijdschrift eerst gratis wilde aanbieden om vervolgens de overstap naar betaald te maken. “Maar wereldwijd is de trend op dit moment dat men niet wil betalen voor digitaal”, laat Muller aan Villamedia weten. Zijn collega van AutoWeek, Robert van den Ham, is het hier mee eens. “We zijn voor de muziek uitgelopen, en op het moment dat het niet aanslaat moet je zo groot durven zijn om de stekker eruit te trekken.”

AutoWeek en Veronica Magazine gaan nu meer aandacht besteden aan apps. Zo komt AutoWeek binnenkort met een nieuwe app waar video, Twitter en continu updates een belangrijke rol gaan spelen. Veronica Magazine lanceert 1 juni een nieuwe website en komt ook met een vernieuwde digitale gids (onder andere voor iPhone en iPad) die meer afgestemd gaat worden op de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker. Zo kan de gebruiker een notificatie ontvangen als zijn favoriete serie wordt uitgezonden.

Reacties: 15 reacties

  1. Zal ook wel voor een deel met de marketing te maken hebben, jammer want ik had Autoweek graag gelezen op de iPad.

  2. 2000 * 2,99, dus 5980 euro is niet genoeg om een paar filmpjes en links in het blad te stoppen :s

  3. Zonde wel.
    Gelukkig is er nog het ipad magazine Filmtab voor film en entertainment.

  4. @dylan: Het is wel iets meer werk dan dat hoor!

  5. Omdat een vriend van mij een keer in de autoweek stond een exemplaar van die week gekocht. Bleek dat de weeknummering van de digitale versie af te wijken van de papieren versie. Ik was er meteen klaar mee…

  6. Gewoon de papieren versie idd digitaal maken.
    Stuk minder arbeidsintensief.

    Gebruikers zitten helemaal niet te wachten op veel poespas. En eigenlijk moet er softwarematig iets veranderd worden aan het iOS van de Apple iPad 3 dat ook minder hoge resolutie toch netjes wordt weergegeven. Ik laat de iPad 3 nu links liggen omdat websites er niet mooi uitzien.

    En ik zie webmasters ook hun websites niet massaal aanpassen. Dat kost echt klauwen met geld aan dataverkeer om die hoge resolutie aan te houden. Trouwens ook idioot want met een 3G abonnementje kom je er dan ook niet meer. Vaak maar weinig GB per maand.

  7. @Erwin: pdf versie van Autoweek nog gewoon verkrijgbaar via tijdschrift.nl app.

    @dylan: berekening is iets anders. Van €2,99 gaat namelijk eerst 15% BTW af, en dan nog 30% fee aan Apple, blijft dus maar iets van €1,80 over per download.

  8. Als ze autoweek nu ook eens via Tablisto zouden verspreiden werd het helemaal mooi en naar verluidt stuk goedkoper voor ze 😉

  9. Nee, men wil inderdaad niet betalen voor digitaal, als men al een papieren abonnement heeft. Dat schijnen veel publishers nog niet te begrijpen.

  10. @Jurren: 15% btw? ik dacht er in NL maar 3 tarieven zijn voor de btw..

  11. NLse iTunes store is gevestigd in Luxemburg, dus de in Luxemburg geldende BTW wordt berekend en dat is 15%. Overigens probeert Neelie Kroes overheden er van te overtuigen dat voor digitale tijdschriften ook het lage BTW tarief (6%) gehanteerd moet gaan worden.

  12. Origineel geplaatst door SK
    Ik laat de iPad 3 nu links liggen omdat websites er niet mooi uitzien.

    Heb je een paar voorbeelden?
    Want dat was me nog niet opgevallen.

  13. @SK: Ik heb mijn 27″ Cinema Display ook weggedaan omdat de meeste websites ontworpen zijn op een breedte van 1024 pixels. M’n oude 14″ CRT voldoet prima en dat beige is ook best tijdloos :-/

  14. leon: Ja: 0%, 6% en 19%. Ik denk dat Jurren 19% bedoelt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.