Autoweek, Veronica Magazine en VIVA waren in Nederland de voorlopers als het om iPad-tijdschriften ging. Vooral Autoweek en VIVA kregen van de uitgever de ruimte ‘lekker te gaan experimenteren’. Maar nadat Autoweek en Veronica Magazine al aankondigden dat ze hun app-activiteiten gaan beperken, laat ook VIVA weten dat ze stoppen met het verrijkte iPad-tijdschrift. VIVA HD op de iPad maakt plaats voor VIVA LIVE, een webgebaseerd platform dat je op veel meer apparaten kunt gebruiken.
VIVA won vorig jaar nog een prijs voor de beste uitgeefapp tijdens het Nationaal Uitgeverscongres van Mediafacts. De VIVA HD-app stond ook hoog in de wereldwijde ranking van uitgeefapps, iMonitor. Maar toch blijken de kosten te hoog om te worden terugverdiend.
VIVA maakte met VIVA HD een app die op allerlei punten was verrijkt met video’s, muziek, animaties, geluiden en diashows. Het maken van zo’n verrijkt magazine bleek nogal kostbaar en vereiste andere vaardigheden. Hoofdredacteur Jossine Modderman ziet nog steeds een sterke toekomst in uitgeven op de iPad, geeft ze aan in een reactie op Mediafacts. Omdat alles met dezelfde redactiemensen moest worden gedaan, legde dat een behoorlijke druk op het team. De frequentie is daarom teruggebracht van tweewekelijks naar maandelijks. Adverteerders bleken ook moeite te hebben met het adverteren binnen een app.
De nieuwe strategie vanuit Sanoma heet MAGAZINE 2.0 VIVA LIVE en behelst een webgebaseerde app met liveberichten van de redactie, het forum of sociale media. Nieuwsfeeds van NU.nl en bekende namen als Perez Hilton en Vogue en een VIVA KIOSK met betaalde content. Dit zou op termijn weer een verrijkte editie kunnen opleveren, maar voorlopig concentreert de redactie zich op themanummers en specials met een langere levensduur. Gesponsorde specials zijn ook mogelijk, net zoals VIVA al bij print doet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Perez Hilton ken ik niet.
Jammer voor ze…
Ik ga echt geen webapp draaien.
Dat voelt als terug in de tijd gaan.
Het is een bekend verhaal: de grote kostenpost voor een gedrukt magazine: drukkosten. De grote kostenposten voor een app: ontwikkelkosten en 30% van Apple, zeker als de app met animaties etc. verrijkt moet worden. Al met al kan men zo niet meer verdienen aan een magazine app dan aan een gedrukt magazine. Als je bedenkt dat een consument liever €7 uitgeeft aan een gedrukt magazine dan €7 aan een app, ook al biedt die app animaties, video’s en wat al niet meer, dan is het voor veel uitgevers uiteindelijk toch winstgevender om papieren magazines te verspreiden.
Volgens mij de domste zet die je als mediabedrijf kunt doen…..
Ik zie dit niet als een domme zet. De 30% ten eerste is al reden genoeg. Daarnaast heeft apple nog meer beperkignen mbt commerciele activiteiten…
HTML5 biedt prima mogelijkheden.
Maar het papieren magazine krijgt van mij ook de voorkeur. En zeker als je alle digitale extras ook aan papier kunt toevoegen met interactieve print (connectie naar mobiel)