iPad-concurrent PlayBook en eigenaar RIM hebben het moeilijk

De iPad-concurrent PlayBook van BlackBerry-producent RIM is lauw onthaald en met de mobiele telefoons gaat het ook al niet goed. De introductie van Apple's iMessage zou de doodsteek betekeken voor de fabrikant.

Playbook van RIMRIM, de fabrikant van de BlackBerry-telefoons en de iPad-concurrent PlayBook, verkeert in zwaar weer. Het Canadese bedrijf is in een vrije val beland en met de introductie van de gratis berichtendienst iMessage afgelopen week is de noodparachute van het Canadese bedrijf doorgeknipt. Dat oppert de website CultofMac. De waarde van RIM op de beurs is met maar liefst 37 procent gedaald sinds het begin van dit jaar. Analisten op Wall Street halen steeds meer uit naar de fabrikant van de lauw onthaalde PlayBook.


“iMessage is weer een extra reden voor gebruikers om in 2012 van hun BlackBerry-product af te stappen”, denkt Wedge Partners-analist Brian Blair. Met Apple’s berichtendienst die in iOS 5 wordt geïntroduceerd, kun je gratis berichten, foto’s en video’s naar andere iMessage-gebruikers sturen. Verder heeft het ongeveer hetzelfde functionaliteit als BlackBerry Messenger. Na de introductie van iMessage zakte de beurswaarde van RIM verder in.

Het probleem van RIM gaat verder dan de dreiging van iMessage, stelt CultofMac. De verwachtingen voor BlackBerry’s iPad-rivaal de PlayBook, liggen namelijk heel erg laag. Simona Jankowski van de investeerder Goldman Sachs gelooft dat de tablet slechts twee miljoen PlayBooks zal verkopen in 2011. Weinig directeuren van grote bedrijven staan te springen om RIM’s tablet, er zijn slechts een aantal apps verkrijgbaar en ook de telecomproviders lopen er niet warm voor om het apparaat aan te bieden. Het helpt ook niet dat de tech-recensent van CNN haar PlayBook meteen aan RIM wilde teruggeven. Zij noemt het gadget ‘de herpes onder de tablets’.

Dit weekeinde riep een grote Canadese investeerdersfirma RIM op om van leiding te veranderen. Momenteel vormen Jim Balsillie en Mike Lazaridis de top van het bedrijf aan als directeur en voorzitter.

Informatie

Laatst bijgewerkt
14 juni 2011 om 13:46
Categorieën
Apple, iDevices

Reacties: 6 reacties

  1. Wel een erg suggestief artikel. Uiteraard kan de Playbook niet op tegen de iPad. Maar indien men inderdaad 2 miljoen stuks weet te verkopen in een half jaar, dan is de Playbook na de iPad direct de best verkochte tablet van 2011.

    Het versturen van gratis berichten is bij elk besturingssysteem al lange tijd mogelijk m.b.v. applicaties.

    Nogmaals, niks tegen Apple. Dankzij Apple is de smartphone groot geworden en zal de tablet groot worden. Maar dit artikel is onnodig suggestief.

  2. Het komt dan ook niet voor niets van de “CultOfMac” website.

  3. Rim = RIP

  4. Heb je ook het artikel en het bijbehorende commentaar gelezen, om dit stuk in de juiste context te plaatsen?
    Het gaat nameljk nergens over, slechts de orale diarree van een slechte journaliste.

  5. Tóch maken jullie hier een denkfout. Dit is een internationaal gepubliceerd artikel op vele websites over de hele wereld.
    .
    Door het publiceren van dit artikel worden een hoop mensen bang om er 1 te gaan kopen en zo ontstaat de “self fulfilling prophecy” waardoor straks niemand ze nog koopt. Zo zullen aandeelhouders ook gauw hun shares weg willen doen.
    .
    Maar dat die Playbook niets werd was allang duidelijk. Zonder een BB heb je er niet veel aan, dus mensen die geen BB hebben kopen hem NOOIT. Dan blijft er nog een groep jonge BB-gebruikers die niet meer dan 159 euro voor een BB-telefoon over hebben.
    Die kopen dus NOOIT een Playbook voor 400-500 euro!
    .
    Vandaag op 14 juni is de Playbook dus officieel dood verklaard, evenals de Motorola ZOOM vorige week.
    .
    Who’s Next? 🙂

  6. Gebruik al jaren een bb telefoon, tot volle tevredenheid. Voor business doeleinden werkt het gewoon prima. Echter wordt bb ingehaald op business niveau door Apple en htc. Het alleen recht op de zakelijke markt raakt rim een beetje kwijt. iPhone is op particuliere markt onverslagen en wint aan business doeleinden ook punten.
    Het lukte rim om met de bb bij de jeugd een betaalbaar alternatief te zijn en in de US zelfs ook op AppStore niveau. Echter hier worden ze ook al ingehaald door de android telefoons.

    Ipv vernieuwend te zijn haakt rim aan achteraan een hype aan, te laat. Ze zullen daarmee het niet redden. Ze moeten vernieuwend zijn anders wordt rim nokia2

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.