Bijna een maand geleden was het ontwikkelaar Jakub Dvorský die ons vertelde dat zijn award-winnende spel Machinarium “volgende maand” voor de iPad uit zou komen. Augustus loopt echter alweer bijna op zijn eind, reden voor de ontwikkelstudio om met precieze details te komen. Het spel is doorgeschoven naar de volgende maand, maar heeft nu wel een releasedatum: vanaf 7 september is hij te downloaden. Het spel werkt echter niet op de eerste generatie iPad.
Het spel zou teveel geheugen gebruiken en daarom ook een snelle CPU nodig hebben. Die van de iPad 2 voldoet, maar het spel kan niet op de vorige generatie van de tablet draaien zonder serieus in het spel te gaan snijden. Iets waar ontwikkelstudio Amanita Design zijn handen liever niet aan vuil maakt.
De iPad-uitgave van Machinarium is een port van het origineel, dat in 2009 voor de pc uitkwam. Je speelt een robotje dat op de vuilnisbelt belandt en besluit om op weg naar de stad te gaan. Door je armen, benen en romp in grootte aan te passen los je onderweg simpele puzzels op waarin je met je omgeving moet spelen. Het spel werd door verschillende media geprezen en wist vooral de aandacht te grijpen dankzij zijn unieke prentenboekstijl.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Jammer dat hij niet voor de iPad 1 is, vind het een toffe game, maar heb hem al op de Mac, dus als hij min of meer het zelfde is mis ik toch niets ^^
Op de PC gespeeld. Briljante game! Draait daar overigens in de FlashPlayer… Vandaar dat het wel ff kost om dit iPad friendly te maken.
Beetje sneu dat er niet meer moeite genomen wordt om de game te tunen. Dit is een beetje de Microsoft-way-of-doing-things.. als het linksom of rechtsom maar draait, niet zeuren dat het traag is; dan ben je zelf gewoon te zuinig om je hardware te upgraden..
Alleen gaat hardware upgraden met IOS producten van Apple nou net niet..
Volgens mij ben ik dit in de jaren ’80 ook tegen gekomen, deze mentaliteit dus. Toen had EA ook games die niet voor de C64 waren te gebruiken alleen voor de Amiga. Liep naar mijn weten met de betreffende games niet goed af.
Als ik de game zo zie, zie ik niet veel meer gebeuren dan dat er in zware spelen zoals the Setlers, Caveman, Cleopatra etc aanwezig is. Dit loopt prima op de iPad1.
De ontwikkelaar kan natuurlijk ook kiezen om voor de iPad1 een gestripte versie te leveren, door dit duidelijk aan te geven in de store wat de verschillen zijn snij je niet zomaar miljoenen gebruikers af. (stukje commecieel denken). Gebeurt nu eigenlijk ook al bij apps waarvan er een speciale versie voor iPhone en iPad is.
You might think again Mr. Jakub Dvorsky.
Nou je gaat dus dezelfde taferelen krijgen als voor Android, op het éne device werkt het wel op de andere niet!
Ben blij met mijn iPad 1 en iPad 2, maar op deze manier is het eind gauw in zicht 😉
Ja gemakzucht gaat daar duidelijk boven alles… alleen daarom download ik hem al niet, al was hij gratis 😉
@Lauw: Juist niet, veel van de problemen met MS software komen door het blijven vasthouden aan allerlei legacy rommel.
@Larss: wat jij zegt klopt precies met mijn stelling: ze willen met minimale inspanning zo’n game porten en leunen dus op hun oude (en voor IOS blijkbaar) logge code.
Wat een stelletje azijnzeikerds zijn jullie!
Ik koop hem wel en ik kijk er nu al naar uit!
Jammer… ik heb hier wel eens een demo van gespeeld, maar gamen op de PC vind ik niet zoveel aan, dus ik had me hier al een beetje op verheugd. Helaas heb ik nog geen iPad 2, en om die nu aan te schaffen alleen voor een spel, neen.