Apple dominante speler: 95 van de 100 verkochte tablets is een iPad

Apple heeft een marktaandeel van 95 procent, blijkt uit cijfers van Strategy Analytics. Ook is 80% van de nieuwe tabletkopers van plan om een iPad te kopen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad electricApple heeft een behoorlijke voorsprong genomen op de andere aanbieders van tabletcomputers. Het bedrijf heeft maar liefst een marktaandeel van 95%, zo blijkt uit data van marktonderzoeksbureau Strategy Analytics. Maar de concurrentie ligt op de loer, vooral in de vorm van 7-inch tablets zoals de Samsung Galaxy Tab. De verkoop van tabletcomputers is het afgelopen kwartaal met 26% gestegen naar 4,4 miljoen stuks. Daarvan neemt Apple met 4,19 miljoen het grootste deel voor z’n rekening. De concurrentie komt van Android- en Blackberry-tablets.


Met die Android-tablets is iets vreemds aan de hand in de cijfers van Strategy Analytics. Het marktaandeel daalde afgelopen kwartaal van 2,9 naar 2,3 procent. Maar daaruit moet je niet concluderen dat het nu al een teruglopende zaak is, want in absolute verkoopaantallen groeiden de Android-tablets sterk. Ze konden alleen niet de veel sterkere groei van de iPad bijbenen. Fabrikanten zoals Samsung, HTC, Motorola en Dell zijn bezig om komende maanden Android-tablets op de markt te brengen. Apple is ondertussen bezig met het uitbreiden van de distributieketen naar meer operators en winkelketens. Een ander pluspunt van Apple is dat het met de marketing veel beter is geregeld dan bij Google, die zelf nauwelijks reclame maakt voor Android-producten.

Een ander onderzoeksbureau keek naar het beoogde koopgedrag van mensen. ChangeWave ondervroeg 3.108 consumenten in de maand oktober en ontdekte dat één op de vier (26%) in de toekomst een tablet wil kopen. Vier van de vijf hebben daarbij een voorkeur voor de iPad. Op nummer twee stond RIM’s Blackberry Playbook (8%) en de Samsung Galaxy Tab volgde met 3%. Consumenten lijken meer geïnteresseerd in tablets dan in netbooks. Slechts 14% van de mensen die de komende 90 dagen een laptop willen kopen, kiezen voor een netbook. Vorige zomer lag dat percentage nog 10 procentpunten hoger. De gebruikers van een iPad blijken zeer tevreden: 72% geeft de kwalificatie ‘very satisfied’.

Reacties: 10 reacties

  1. Schattig dat ze in die polls veelal nog niet verschenen tablets opnemen. Alsof de concurrentie het op moet nemen tegen de huidige iPad. Is niet zo. Die playbook en dat tab ding gaan het eigenlijk pas opnemen tegen de opvolger van de huidige iPad. En ik denk dat ze het daar erg zwaar mee gaan krijgen.

    Apple heeft met de iPhone laten zien hoe ze terrein kunnen winnen in een bestaande markt. Kun je nagaan hoe groot de winst bij een compleet nieuwe markt zal zijn. Ik denk dat Apple nog jaren koning tablet blijft.

  2. Origineel geplaatst door Jan Reet
    Schattig dat ze in die polls veelal nog niet verschenen tablets opnemen. Alsof de concurrentie het op moet nemen tegen de huidige iPad. Is niet zo. Die playbook en dat tab ding gaan het eigenlijk pas opnemen tegen de opvolger van de huidige iPad. En ik denk dat ze het daar erg zwaar mee gaan krijgen. Apple heeft met de iPhone laten zien hoe ze terrein kunnen winnen in een bestaande markt. Kun je nagaan hoe groot de winst bij een compleet nieuwe markt zal zijn. Ik denk dat Apple nog jaren koning tablet blijft.

    Helemaal mee eens, Ik ben nu al aan het wachten op de volgende Ipad en Iphone 5!

  3. Apple zal binnen 2 jaar zijn koppositie verliezen. Je ziet nu al dat er een flink aantal Androidtoestellen op de markt verschijnen en een overkill aan toestellen levert waarschijnlijk ook een koppositie op.
    Als iOS op meerdere apparaten van meerdere fabrikanten zouden verschijnen, dan verwacht ik een enorme explosie van het aandeel iOS. Apple doet zichzelf uiteindelijk tekort door te blijven gokken op 1 toestel per jaar.

    Kijk maar naar de iPhone, een geweldig product, maar komt nu te kort tegen zo n 100+ toestellen met Android erop.

  4. Die knullige surrogaat zal de Ipad nooit meer inhalen. In de volksmond wordt het woord “Ipad” reeds gebruikt voor alle tablets, dus de kans is groot dat al die andere tablets toch een beetje als nepproducten worden ervaren.

    Uiteindelijk wil iedereen toch graag the originals

  5. Origineel geplaatst door marcooo
    Als iOS op meerdere apparaten van meerdere fabrikanten zouden verschijnen, dan verwacht ik een enorme explosie van het aandeel IOS. Dit kan niet van andere fabrikanten komen, omdat alleen apple IOS heeft.

  6. @ Marcooo

    Apple gaat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

  7. De iPad van Apple met het iOS is nog steeds het beste. Lees de ervaringen met de CherryPad Android tablet op http://www.mytablet.nl. Steeds als ik CherryPad afsluit krijg ik de melding dat de telefoon uit gaat….

  8. Kom nu, het is een beetje vroeg voor een gelijkenis te maken. Android moet nog komen met zijn tablet os. Android 2.2 is geen concurrentie. De vraag is hoe snel beent android bij als honeycomb released word

  9. Volgens mij komt er bij de android tablets ook heel veel bagger los. Iedereen maakt, omdat er een markt is om te kunnen verdienen, niet om de mensen een totaal concept te kunnen geven. Het zal dan waarschijnlijk voor google heel moeilijk gaan worden om iedereen tevreden te kunnen houden.
    De verkochte aantallen zullen die van de iPad waarschijnlijk wel overstijgen, want niet iedereen heeft zoveel geld op de plank liggen en zullen de goedkopere tablet kopen en na een tijdje in de kast flikkeren.

    Android wordt of is volgens mij de Windows 95 voor het mobiele gedeelte. Teveel verschillende modellen, hardware en kwaliteit.

  10. @marcooo:

    Je vergeet 1 ding, Apple verdient met zijn paar toestellen en alles eromheen meer dan de top 4 aan Android toestelmakers bij elkaar. Dus geef 1 goede reden om daarvan af te wijken?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.