Uitgeverij Malmberg beweert “als eerste uitgever in Nederland” te experimenteren met een volwaardige lesmethode voor het basisonderwijs op de iPad. Of het ‘volwaardiger’ is dan de lesmethode die concurrent ThiemeMeulenhoff op de iPad-school in Utrecht aan het ontwikkelen is, zal een punt zijn van discussie. In ieder geval gaat Malmberg samen met schoolleverancier Heutink op 5 basisscholen aan de slag. Gedurende 5 weken zullen de leerlingen met lesstof op de iPad gaan werken.

Malmberg heeft met behulp van iBooks Author van Apple de iPad-lesmethodes ontwikkeld. Deze bieden lesstof voor circa vijf weken en omvatten de vakken aardrijkskunde (lesmethode Meander) en natuur en techniek (lesmethode Argus Clou). Het doel van het experiment is om inzicht te krijgen in de voor- en nadelen bij het onderwijs geven op tablets. De wensen en behoeften van het onderwijs staan daarbij centraal, zowel wat de leerkrachten als de leerlingen betreft. Scholen die niet direct betrokken zijn bij het experiment kunnen toch meedoen via malmberg.nl/ibooks. De applicaties zijn meteen te downloaden. Positief punt is dat Malmberg na afloop alle ervaringen van de leerkrachten en leerlingen belooft te publiceren op de website.
Lees ook het opiniestuk op ons iCulture-blog: iPad in het onderwijs: hoeveel experimenten zijn er nog nodig?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Beetje droge introductiefilmjes als je ze vergelijkt met de gemiddelde amerikaanse promo, maar wel volledig toegespitst op alle mogelijkheden van de methode. Indrukwekkend wat ze tot nu toe gedaan hebben, als ze er ook nog de mogelijkheid van door de leerkracht in te stoppen toetsen/testen aan toe voegen met een koppeling naar het leerlingvolgsysteem heb je al snel een hoogwaardige lesmethode.