App-prijs heeft volgens ontwikkelaar weinig effect op omzet

App-prijs heeft volgens ontwikkelaar weinig effect op omzet

De ontwikkelaar van iPad-tekstverwerker iA Writer zegt niks te merken van veranderende omzet na het veranderen van de prijs in de App Store.
Bastiaan Vroegop -

iA Writer iPadiPad-ontwikkelaar Oliver Reichenstein maakte eerder de bekende tekstverwerker-app iA Writer, die hij aanvankelijk probeerde te verkopen voor €3,99. Toen hij de prijs verlaagde naar €0,79 zag hij iets opmerkelijks: opeens verkocht hij vijf keer zoveel apps. De totale omzet veranderde hierdoor nauwelijks. Hij zag precies dezelfde schommelingen wanneer hij de prijs van de Mac-versie van iA Writer veranderde. Reichenstein wijdt er uitgebreid over uit in een blogposting op Google+.


Door de prijs van zijn apps te veranderen, rekende Reichenstein erop dat hij positieve of negatieve effecten zou zien in zijn verkoopcijfers. Hij zag echter alleen een tijdelijke verkoopstijging, veroorzaakt door de aankondiging van de verandering, gevolgd door dezelfde aantallen van voor de prijsverandering. Hij verkocht wel meer exemplaren van de app, maar het leidde niet tot meer of minder omzet.

Wat de precieze oorzaak van de gelijkblijvende cijfers is, durft Reichenstein niet te zeggen. In zijn blogpost zinspeelt hij op de mogelijkheid dat de markt vooraf bepaalt hoeveel geld er aan een app besteed zal worden. De extra omzet die een ontwikkelaar verdient na een prijsverandering is fijn, maar volgens Reichenstein gaat dit gepaard met een groeiend aantal mogelijke problemen. Zo stijgen de kosten om je gebruikers te ondersteunen, komen zeldzame bugs sneller voor en stijgt het aantal negatieve opmerkingen over je app.

iA Writer is nu tijdelijk goedkoop, in afwachting op een update die ondersteuning voor iCloud zal toevoegen. De ontwikkelaar merkt hier misschien weinig van, maar voor ons is dat natuurlijk niet erg.

Downloaden: iA Writer (€0,79)

iA Writer Price and Volume

Reacties: 10 reacties

  1. Interessant inderdaad!

    Ik heb ook iets soortgelijks ervaren met mijn app. Ik zag een verdubbeling aan omzet toen ik besloot de app voor €1,59 aan te bieden in plaats van €3,99.

  2. Je moet de app gewoon hoog beginnen en dan langzaam laten zakken en elke keer publiciteit zoeken. Dit is wat kpn met haar ADSL snelheden deed.

  3. Eigenlijk best logisch , de prijs gaat omlaag en de mensen die de app wilden uitproberen ,maar het te duur vonden nemen dan hun kans.
    En dan stagneert het weer .

  4. Als je deze strategie uitvoert is de kans dat je in de lijst met populaire apps terecht komt ook veel groter.

  5. Ik zie datzelfde met de Wii: de spellen zijn te duur om uit te proberen, alleen als je al 100% zeker bent dat een spel leuk is koop je m. Alleen tweedehand voor een derde van de prijs wil ik wel een gokje wagen.

  6. Origineel geplaatst door Tom van ZummerenInteressant inderdaad!Ik heb ook iets soortgelijks ervaren met mijn app. Ik zag een verdubbeling aan omzet toen ik besloot de app voor €1,59 aan te bieden in plaats van €3,99.

    Met een omzetverdubbeling bewijs je het tegendeel. Prijs heeft veel invloed op omzet.

  7. @Tom: Daar heb je gelijk in, ik bewijs hiermee het tegendeel. Ik wil alleen maar zeggen dat waarschijnlijk hoe duurder je je app maakt, hoe minder omzet je maakt. Het tegenovergestelde van wat je zou verwachten toch?

    Eigenlijk zou elk platform een soort AppStore moeten hebben, dat maakt alles een stuk goedkoper en de ontwikkelaars verdienen dan meer! Playstation bijvoorbeeld heeft de Playstation Store. Helaas stoppen ze daar zelden volledige games in die je normaal in de winkel voor €60 koopt. Ik geloof er heilig in dat als ze geen PS3 games meer in de winkel zouden verkopen, en enkel nog in de Playstation Store voor €5 ipv €60 dat ze echt zouden binnenlopen!

  8. Dit is niet nieuw. Zoiets noemt men de prijselasticiteit van een product. Het is de kunst om de perfecte prijs te vinden.

  9. Hartstikke logisch dit… Ik koop zelden apps voor meer dan een euro, hoe lager de prijs hoe lager de drempel en hoe meer apps ik koop. Ze moeten de prijs als een symbolische waarde zien, dus je moet er wel wat voor over hebben, maar teveel is ook niet goed.

  10. @Tom van Zummeren

    Ik hoop dat je ontwikkelingsvaardigheden beter zijn dan je economische kennis, want wat je op economisch gebied te melden hebt, is de grootste onzin.

    On-topic: Dit is gewoon prijselasticiteit, en voor deze app geld een prijselasticiteit van -1. Daalt de prijs met 10%, stijgt de vraag met 10%. Die meneer zijn onderzoek zit op onderbouw VWO niveau.

    Groetjes

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.