Ontwikkelaars van Google Voice-applicaties moeten zelf geld terugbetalen

Ontwikkelaars van Google Voice-applicaties moeten zelf geld terugbetalen

Ontwikkelaars van Google Voice-applicaties moeten uit eigen zak geld terugbetalen, als klanten een refund vragen. Ondertussen is de FCC een onderzoek begonnen naar de gang van zaken. Dat gaat over Google Voice, maar ook over het bredere probleem van exclusieve deals tussen telecomoperators en toestelfabrikanten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

google voice mobileApple heeft alle onofficiële Google Voice-applicaties uit de App Store gehaald. Eén van de ontwikkelaars meldt nu echter, dat de ontwikkelaars zelf moeten opdraaien voor refunds. De ontwikkelaar ontdekte na een e-mailtje van een potentiële koper, dat zijn applicatie was verdwenen uit de App Store. Tijdens een telefoontje met Apple-medewerker Richard (Chipman) kreeg hij het bekende verhaal te horen: “I can only say that yours duplicates features of the iPhone and was causing confusion in the user community. It’s against our policy.” Volgens een interview op Maclife moeten de ontwikkelaars uit eigen zak geld betalen als kopers hun aankoopbedrag terug willen hebben. De FCC is inmiddels bezig met een onderzoek naar de zaak. Ze kijken niet alleen naar de afwijzing van Google’s eigen Google Voice-applicatie en het verwijderen van alle applicaties van derden, maar het onderzoek gaat nog veel verder.


De FCC gaat onderzoeken wat de rol van mobiele operator AT&T in het verhaal is geweest. De FCC wil ook weten in welke opzichten Google Voice anders is dan eerdere VoIP-applicaties, die wel zijn goedgekeurd. Voor de Google Voice-applicaties van derden geldt bovendien, dat ze al maandenlang in de App Store aanwezig waren, totdat Apple opeens het beleid aanpaste (het telefoongesprek met Richard Chipman maakt pijnlijk duidelijk hoe weinig zin het heeft voor ontwikkelaars, om een discussie daarover aan te gaan.

Het onderzoek van de FCC is onderdeel van een groter onderzoek naar exclusieve deals tussen mobiele operators en toestelmakers. Ze kijken daarbij onder andere naar regio’s waar de iPhone nog niet te koop is, domweg omdat AT&T er geen dekking heeft en lokale operators geen recht hebben om de iPhone en andere gewilde telefoontoestellen aan te bieden. De FCC is het onderzoek op eigen initiatief gestart. Topman Genachowski zegt dat ze op een missie zijn… “to foster a competitive wireless marketplace, protect and empower consumers, and promote innovation and investment.”

De verbannen applicatie GV Mobile blijkt het ondertussen in de Cydia Store uitstekend te doen: sinds de ontwikkelaar de gedwongen overstap van de App Store naar Cydia maakte is de applicatie al 45.000 keer gedownload.

Informatie

Laatst bijgewerkt
26 februari 2012 om 20:07
Onderwerpen
,
Categorie
Diensten

Reacties: 14 reacties

  1. …and was causing confusion in the user community.

    Wat een crap zeg! Ik vraag me sterk af of er -ooit- ook maar één gebruiker melding heeft gemaakt van het feit dat hij/zij in de war raakte van een Voice app in de App Store. Ik hoop echt dat die FCC Apple (en wellicht AT&T) gigantisch aan het kruis gaat nagelen.

  2. Everyone blames at&t but iam sure t-mobile , o2 ect have also been complaing , even though it does not work here yet , it would cause them problems in the future , one wierd turn of events is orange uk look like they will soon own t-mobile uk if the anti competition does not stop the sale , wonder if we will see an orange back in nl soon??

  3. Goeie zaak dat de fcc zich er nu tegen aan gaat bemoeien. Tegen de tijd dat GV hier beschikbaar is staat de app wel weer in de AppStore 🙂

  4. Hmm, tijdje terug ben ik ook door diezelfde Richard Chipman gebeld.

  5. @Gregor Biljardt:
    Waarvoor dan wel?

  6. Das tenminste handig: Als de kopers hun geld terug willen hebben moeten de ontwikkelaars dat uit eigen zak betalen. Maar zij krijgen maar een deel van het aankoopbedrag. Moeten ze dan wel de volle 100% terugbetalen? Dan is het nog mogelijk om verlies op een app te maken ook..
    Wat een armoe zeg! En Apple lacht zich in dat geval blauw.

  7. Goed dat de FCC zich er mee gaat bemoeien Wat de FCC ook is!

  8. @subzer0
    Je moet de winst die je hebt gemaakt terug betalen..
    Ik heb zelf ook 1 refund moeten geven op een app van €0.79, dat koste me 59 cent..

  9. Aso Apple!

    Ik snap dat hele proces van Apple toch al niet. Apps die er door komen worden dan direct weer verwijderd. Wat test je dan?
    Het toestaan van alternatieven is juist goed. Je pushed elkaar om een betere app te maken, of juist een focus op een bepaald onderdelen te leggen wat gebruikers prettig vinden (kijk naar twitter).

  10. apple moet stoppen met de apps te controleren… het enige wat ze mogen nakijken is of de app doet wat ervan verwacht wordt en niet crashed ofzo…

    voor de rest moeten ze alles toelaten… op de mac laten ze ook alles toe he?

  11. Origineel geplaatst door Calvin
    apple moet stoppen met de apps te controleren… het enige wat ze mogen nakijken is of de app doet wat ervan verwacht wordt en niet crashed ofzo…voor de rest moeten ze alles toelaten… op de mac laten ze ook alles toe he?

    Een systeem met capabilities zou e.e.a. verduidelijken. Je kunt applicaties dan ook beter sorteren, en diverse applicaties toelaten.

    Waardoor wordt die lag toch veroorzaakt? Wat betreft reviewing is het typisch Amerikaans: oorlog en geweld is prima, maar de mint of geringste tepel is een probleem (dit is in Duitsland vice versa). Terwijl je een dergelijke tepel als baby als eerste zag, en je deze met MobileSafari wel gewoon kunt downloaden, terwijl een frontend voor MobileSafari verboten is. Tesamen met het feit dat het onmogelijk is om eenvoudig een 3rd party repository toe te voegen (dwz zonder jailbreak) maakt dat het nogal autoritaire opdringing van Amerikaanse wormen en maden. Dit alles terwijl je 18+ moet zijn om een contract af te sluiten bij T-Mobile.

  12. Goed dat hier eens naar gekeken wordt het begon een luchtje te krijgen.

    Hebzucht moet niet boven innovatie en voortgang staan

  13. Origineel geplaatst door Glenn
    @subzer0
    Je moet de winst die je hebt gemaakt terug betalen..
    Ik heb zelf ook 1 refund moeten geven op een app van €0.79, dat koste me 59 cent..

    Vreemd bedrag, of reken ik zo raar?

    79ct is 68,7ct excl omzetbelasting (Luxemburg, 15%), Apple houdt daar 30% van in, dus wordt er als het goed is 48ct naar jou overgemaakt, en dat is jouw omzet (nog niet eens winst, want je hebt zelf ook nog ontwikkelkosten gemaakt, maar het lijkt me niet logisch dat daarmee rekening wordt gehouden ;)).

    Ah, wacht, je moet het natuurlijk weer ínclusief omzetbelasting aan de klant terugbetalen, zijnde 48ct + 15% = 55.3ct (of gewoon 79 – 30% = 55.3ct).

  14. Origineel geplaatst door Gregor Biljardt
    Hmm, tijdje terug ben ik ook door diezelfde Richard Chipman gebeld.

    Deze post heeft voor de iphoneclub lezers ongeveer dezelfde waarde als dat ik vanmorgen ham op mijn brood heb gegeten. Bedankt!

    OT: Het is best loisch dat ontwikkelaars zelf geld terug moeten betalen wanneer een app niet naar behoren werkt. Maar in dit geval kunnen mense die GV Mobile al gedownload hebben toch gewoon blijven gebruiken? Ze zullen alleen geen updates meer kunnen ontvangen…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.