Jarenlang waren Starbucks en Apple partners. Je kon tijdens het genieten van zoete koffiedrankjes luisteren naar iTunes-nummers en via de Starbucks-app kijken welke muziek er werd gespeeld. De nummers kon je meteen aanschaffen bij iTunes. En bij de kassa stonden kartonnen kaartjes waarmee je een gratis nummer kon downloaden. Maar de wereld verandert: we kopen geen losse nummers meer in iTunes, maar nemen een abonnement bij Spotify. Die ontwikkeling is te merken aan de aankondiging van vandaag: Starbucks gaat voortaan samenwerken met Spotify.
Starbucks-barista wordt dj
De barista’s van Starbucks krijgen een Spotify Premium-abonnement, waarmee ze DJ kunnen spelen. Het gaat in eerste instantie om 150.000 Amerikaanse medewerkers, maar daarna zullen andere landen zoals Canada en het Verenigd Koninkrijk volgen. De samenwerking tussen Spotify en Starbucks is ook leuk voor klanten: Spotify Premium-abonnees kunnen ‘Stars as Currency’ sparen, die in te wisselen zijn voor gratis drankjes.
Ben je tevens lid van het ‘Starbucks Rewards’-programma, dan mag je meebeslissen welke muziek wordt gedraaid. Spotify gaat software ontwikkelen, waarmee barista’s en klanten gezamenlijk een afspeellijst kunnen maken. Via de mobiele app kunnen klanten zien welk nummer draait en wat er op de afspeellijst staat, net zoals eerder het geval was met de iTunes-samenwerking. Om de Starbucks-vestigingen met dubieuze muzieksmaak op weg te helpen gaat de koffieketen afspeellijsten maken die de afgelopen twintig jaar populair waren.
Starbucks en Apple Pay
Opmerkelijk is trouwens ook, dat Starbucks niet werd genoemd bij de eerste groep partners van Apple Pay, terwijl er toch een jarenlange samenwerking met Apple liep. Inmiddels kreeg de mobiele app van Starbucks in februari 2015 ondersteuning voor Apple Pay, maar koos daarbij wel voor een eigen insteek. Als je Starbucks-rewards en -deals wilt ontvangen, moet je betalen via de Starbucks-app. Dat houdt in dat je een QR-code op het scherm bij een leesapparaat moet houden. Daarmee houdt de koffieketen alle controle over betalingen en aankopen, terwijl bij Apple Pay juist de bedoeling is dat winkeliers geen privacygevoelige informatie krijgen. De Starbucks-app heeft 12 miljoen gebruikers, die per week 6 miljoen transacties uitvoeren en daarmee zijn ze de meest succesvolle mobiele betaalapp in de VS. Starbucks heeft dus genoeg reden om de controle niet uit handen te geven.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Spotify
Spotify is 's werelds grootste muziekstreamingdienst. Met Spotify kun je gratis of tegen betaling muziek streamen vanaf je iPhone, iPad, Mac of ander device. De gratis versie heeft reclame en laat je niet on-demand elk nummer afspelen, terwijl je met de betaalde Spotify Premium onbeperkt muziek naar keuze kunt luisteren. Er zijn op maat gemaakte afspeellijsten, je kunt gebruikmaken van Spotify Connect of AirPlay en nog veel meer. Behalve muziek vind je op Spotify ook veel populaire podcasts, zowel Nederlandse als vanuit het buitenland.

- Alles over Spotify
- De beste Spotify tips
- Wat is Spotify Connect?
- Handige Spotify-apps
- 10 dingen die je ook met Spotify kan doen
- Spotify offline luisteren
- Data besparen met Spotify
- Spotify-data downloaden en bekijken
- Spotify op Apple Watch
- Spotify op de HomePod
- Spotify met Siri
- Shazam koppelen aan Spotify
- Spotify podcasts luisteren
- Overstappen van Spotify naar Apple Music (of andersom)
- Spotify opzeggen
WTF is een ‘barista’?
Starbucks… weer zo’n koffieverkrachter uit de USA waardoor de simpelen van geest hun bruine water met zoete toevoegingen tot de standaard van perfecte koffie hebben verheven. Plastic fantastic!
Vind het gebruik van het woord barista wel heel ver gezocht. Beetje zoals iemand die bij Ikea de rekken vult, een meubelmaker noemen.
Maar wel zware klap voor Apple. Ze verliezen hun greep op muziek helemaal. De overname van Beats was duidelijk een wanhoopspoging, eentje die misschien wel te laat kwam. iTunes is volledig passé vergeleken met Spotify of Deezer.
Dat is in dit geval zoiets als de Maître Sommelier bij de afhaalchinees.
Nederland heeft nog geen Starbucks-app toch?
Het is overigens tegenwoordig ook ‘hip’ om Starbucks af te kraken en naar hipster koffietentjes te gaan.
@Tom: De vergelijking gaat volgens mij niet helemaal op. De mensen die koffie klaarmaken bij Starbucks zijn technisch gezien gewoon barista’s. Dat het niet de barista’s zijn die meedoen aan het wereldkampioenschap moge duidelijk zijn.
Iemand die vakken vult bij Ikea, bouwt niks. Misschien een schap, maar geen meubels.
@bas: Het is ook hip om hipsters af te kraken.
slim starbucks ziet veel android toestels dus universal spotify is beter dan itunes
Heb soms wel eens zitten nadenken, maar waarom heeft Apple Spotify niet overgenomen?
Ik ben best wel Apple minded maar op de een of andere manier ik echt genieten hoe Spotify nog steeds een lange neus trekt naar dat oh zo machtige maar logge iTunes apparaat. Vrees voor Spotify echter dat het wel eens een hete zomer kan worden als Apple echt zijn eigen dienst begint te pushen die ze waarschijnlijk met WWDC lanceren. Maar het moet wel heel veel beter zijn dan Spotify wil ik over stappen. Ik hoop alleen niet dat Apple het voor elkaar krijgt artiesten tegen Spotify op te zetten want dat lijkt Apple’s techniek te worden.