Olio Model One: een waardig alternatief voor de Apple Watch?
De eerste pre-orders voor de Olio Model One smartwatch waren in no time uitverkocht. Waardoor onderscheidt dit horloge zich van de rest, en is het een geduchte concurrent voor de Apple Watch en Pebble Time?
Steve Jacobs, CEO van Olio Devices, is zeker geen onbekende van de techindustrie. Zo werkte hij onder meer bij Apple, Google en Beats als product designer. Al deze ervaring stopte hij vervolgens in de Olio Model One: een smartwatch die eruit ziet als een klassiek horloge, met een eigen interface en assistent die notificaties voor je filtert.
Waar zijn de knoppen en apps?
Opvallend genoeg zijn er geen knoppen op het horloge te vinden en ondersteunt Olio ook geen apps. Behoorlijk minimalistisch dus en dat is ook het voornaamste wapenfeit van de Olio om zich van de rest (lees: iOS en Android Wear) te onderscheiden. Die knoppen heb je overigens ook niet nodig, daar is Olio Assist voor in het leven geroepen.
https://www.youtube.com/watch?v=IDGRrJEVsMw
Olio Assist, de persoonlijke assistent in de cloud, doet zijn best om alleen de notificaties en berichten te tonen die voor jou op dat moment relevant zijn. Door in te spelen op jouw voorkeuren en favoriete contacten zullen op verschillende momenten van de dag verschillende soorten berichten getoond worden.
Het doel is om hierdoor tijd te besparen en het scherm van je smartwatch niet over te laten lopen met een oneindige stroom aan berichten. Een zakenman krijgt op die manier nieuwe werkmails te zien, terwijl een Facebookfanaat juist op de hoogte wordt gehouden van nieuwe likes en berichten.
Door over het scherm te swipen kun je berichten bekijken die je gemist hebt, of aankomende afspraken inzien. Met een swipe naar boven bestuur je apps vanaf je iPhone, zodat je bijvoorbeeld je muziek kunt pauzeren.
Twee versies, meerdere polsbandjes
Er zijn twee verschillende versies van de Olio Model One beschikbaar: Steel en Black, die respectievelijk vanaf 595 en 745 dollar beschikbaar zijn. Het verschil zit hierbij in de kleur, het materiaal en het polsbandje dat gebruikt wordt. Bepaald geen koopje dus, al moet de levensduur dit prijskaartje verantwoorden.
Beide versies beschikken over een display van Ion-Exchange glas en stevige behuizing. De Olio moet het twee dagen volhouden op een batterijlading en is door de speciale Charge Coil weer snel op te laden. Het doel van Jacobs is dan ook om een smartwatch te ontwikkelen die lang meegaat en niet jaarlijks vervangen wordt door een nieuw model.
De nadruk op de cloud en de eigen UI zorgen er immers voor dat de Olio niet snel hoeft te verouderen, mits hij op een goede ondersteuning kan rekenen door de jaren heen. Wanneer de smartwatch weer te bestellen is, is nog niet bekend. Houd er wel rekening mee dat je minimaal iOS 8.0 nodig hebt om je iPhone met de Olio Model One te verbinden.
Meer info op oliodevices.com.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Wow..stoer ding!
gedurfd……
Een merk wat zich eerst nog moet bewijzen, een concept (minimalistisch) waarvan het de vraag is of men er op zit te wachten, en dan een behoorlijk hoge drempel neerleggen van ruim 5 cq 7honderd euri…..
In het filmpje ziet ie er nog redelijk dik uit.
Dit ding is wat ik verwacht had dat de apple watch zou zijn. Niet dat complexe nerdige gedrocht van Apple.
Apple watch ‘nerdig’?? Je bedoelt denk ik net zo ‘nerdig’ als jouw smartphone.
Ik proef hier een overduidelijke frustratie…..
‘Complex’? tja….. it’s in the eye of the beholder, zullen we maar denken….
En vwb ‘gedrocht’: smaken verschillen nu eenmaal
Heb je al gezien hie dik dit gedrocht is?
Hij heeft wel beetje gelijk. Vergeleken met de Apple Watch , vind ik die toch een meer een “gadget” gehalte hebben. Als zakenman zou ik eerder voor de Olio kiezen. Maar dan heb ik t alleen over t uiterlijk.
Hoe ‘complex’ kan de Apple watch trouwens zijn?…
Indien je met een smartphone overweg kan zal t met de watch ook vast lukken.
Zo niet, dan zegt t eerder iets over jou dan over de watch.
Ik vind eerlijk gezegd de Apple watch ook zwaar tegenvaller. Qua uiterlijk. Dit is vele malen meer stijlvol.
En jij denkt dat een ‘collega-zakenman’ aan deze Olio direct ziet dat het geen ‘gadget’ is…. en daar vervolgens iets van vindt wat vervolgens op jou reflecteert?
Waar je je als zakenmens al niet druk om ‘moet’ maken.
Als jezelf “zakenman” noemt dan ben je een proleet.
Zeg dan gewoon ondernemer of ( wanneer in loondienst) professional.
Haha @Teebee. Je reageert alsof het op jou persoonlijk is. Relax
Hij is om te beginne alvast een stukkie mooier dan dat ding van Apple maar of hij mijn Sub gaat vervangen …
@patrick: Allesbehalve, de beantwoordde reactie gaf reden tot repliek 🙂
Ik ben ondernemer en doe veel eigen persoonlijk klanten contact, ik houd enorm van mij iPhone, Mac etc en de Apple Watch lijk mij gaaf, maar ik moet er niet aan denken dat dat ding telkens mij stoort in een gesprek. Ook in privé tijd leiden die dingen gewoon af, van werk, van kinderen en van een goed gesprek met je vrouw ed, telefoon gaat ook op stil op de kast en 1 keer in ’t uur kijk ik wel ff… Gaat prima.
De uitstraling van deze Olio is wel “klasse” net als een “echt” horloge dat mis ik wel in de Apple Watch.
Ik houd het wel bij mijn Seiko Omega 😉
Een mooi alternatief voor de Pebble Steel. Deze mag van mij binnenkort in de schappen liggen.
De Apple Watch vind ik PERSOONLIJK kwa uitstraling op zo’n kermis horloge of zo’n Polar hartslaghorloge lijken. Maar idd smaken verschillen.
Dit is mooi en functioneel. Ik hoop dat de grote merknamen dit als standaard gaan zien. Overname door Tag Heuer zou fijn zijn.
Op het eerste gezicht vind ook ik hem er fraaier en subtieler uitzien dan de Apple Watch. Maar als je beter kijkt zie je dat hij lijdt aan hetzelfde euvel als de Moto360 – maar dan erger.
De ronde display is niet echt rond, want er is een grote ‘hap’ uit. Doet veel afbreuk aan de verder (imho) mooie klassieke (maar niet retro-kitsch) uitstraling, en dat wordt nog eens versterkt door de grotere dooie rand (bezel) en de nog storender plek bovenaan de wijzerplaat/display van die dooie hoek tussen 10 en 2 uur.
Kijk maar eens naar de zwarte uitvoering op de 2e foto hoe raar laag middenop de 12 staat. Jammer, net als de prijs trouwens, want verder is het wel (mi) één van de fraaiste smartwatches op dit moment.
De vivoactive is ook wel super
@Ferryman: Eens! Was ook eerste wat mij opviel de ‘hap’ bovenin. Doet inderdaad veel afbreuk aan de rest. Zou voor mij de reden zijn om dit horloge niet te kopen ongeacht zijn specs en overige functionaliteit.
Een concept waarvan de eerste batch al uitverkocht is? Eerst even goed kijken hè.
So what? Hij heeft nog streeds gelijk. Een eerste batch zegt nog niks voor de grote massa. En het merk moet zich nog steeds eerst bewijzen. Klopt gewoon wat hij zegt.
@kotter: Ik mankeer niks aan de ogen hoor.
Die eerste batch zegt niets; dat zijn de absolute gadget-fans die dit soort dingen sowieso aanschaffen ondanks de prijs.
Het gaat er om of het ‘grote publiek’ deze prijs er voor over gaat hebben icm de genoemde aspecten.
Eerst even doordenken hè 😉
Zo storend is die “tap” op je arm niet hoor. En qua uiterlijk vind ik mijn sport space grey er absoluut top uitzien.