Apple wordt voor de Amerikaanse rechter gedaagd, omdat iMessage ervoor zorgde dat sms-berichten niet meer binnenkwamen op andere smartphones. Dit is ook het probleem van aanklager Adrianne Moore, die was overgestapt van een iPhone 4 naar een Samsung Galaxy S5. Omdat ze iMessage had geactiveerd op de iPhone, stuurden vrienden met een iPhone haar nog steeds iMessages. Maar die kan ze op haar nieuwe smartphone niet ontvangen. Volgens Moore heeft Apple hiermee de voorwaarden in haar contract met telecomprovider Verizon Wireless geschonden. Er werden namelijk sms-berichten door Apple geblokkeerd die bedoeld waren voor Moore.
Moore beschrijft een bekend probleem: er waren al langer klachten van voormalige iPhone-bezitters, die geen sms-berichten meer ontvingen van iPhones met iMessage. Apple heeft onlangs een speciale website geïntroduceerd waarop je iMessage kunt deactiveren als je last hebt van dit probleem. Maar deze website bestond nog niet toen Moore besloot Apple aan te klagen. De Amerikaanse rechter Lucy Koh heeft bepaald dat Moore haar zaak mag voortzetten en moet bewijzen dat Apple inderdaad haar telecomcontract en de Amerikaanse wet heeft geschonden.
In documenten van de rechtszaak reageerde Apple als volgt:
Apple neemt klanttevredenheid zeer serieus, maar de wet biedt geen oplossing, zoals in dit geval, wanneer een technologie niet werkt zoals de aanklager denkt dat hij hoort te werken.
Moore eist dat Apple haar betaalt voor de geleden schade. Daarnaast wil ze dat het een class-action rechtszaak wordt – waarbij andere voormalige iPhone-bezitters met hetzelfde probleem zich bij de aanklacht kunnen aansluiten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 21 reacties