Apple wordt aangeklaagd door accufabrikant A123. Zij vinden dat Apple medewerkers op een agressieve manier heeft weggelokt bij het bedrijf, om te gaan werken aan een eigen accu. Sinds vorig jaar juni benaderde Apple sleutelfiguren binnen het bedrijf, dat gespecialiseerd is in grote Lithium-Ion-batterijen die vooral in auto’s, bussen en andere vervoermiddelen worden gebruikt. Door documenten van de rechtbank lekt nu mogelijk meer informatie naar buiten dan Apple zou willen: de medewerkers zijn namelijk bij een speciaal Apple-bedrijfsonderdeel gaan werken, gericht op batterij- en accutechnologie. Het wordt mogelijk in verband gebracht met project Titan, het geheime project van Apple om een elektrische auto te ontwikkelen.
A123 levert de accu’s bijvoorbeeld aan Daimler, BMW, General Motors en McLaren. Minstens vijf belangrijke engineers zijn weggekaapt bij A123 en werken nu bij Apple aan soortgelijke grote batterijen of accu’s. A123 moest daardoor belangrijke projecten stopzetten, omdat sleutelfiguren waren weggevallen. “Apple is currently developing a large-scale battery division to compete in the very same field as A123”, aldus de documenten. Lithium-Ion-batterijen worden gebruikt voor allerlei toepassingen en het is dan ook nog niet bewezen dat Apple het wil gebruiken in een auto. Je vindt Lithium-Ion-batterijen in smartphones, computers en zelfs vliegtuigen. De batterijen die A123 maakt zijn vooral gericht op grotere toepassingen zoals auto’s, bestelbussen, personenvervoer en vliegtuigen. Apple zou ook bezig zijn om batterijspecialisten weg te halen bij bedrijven als LG Chem Ltd, Samsung SDI Co Ltd, Panasonic Corp, Toshiba Corp en Johnson Controls Inc. Voormalig A123-medewerker Mjeeb Ijaz zou ook namens Apple medewerkers van SiNode Systems hebben benaderd. Daaruit bleek dat zijn werk bij Apple vrijwel gelijk is aan de werkzaamheden die hij bij A123 uitvoerde.
De afgelopen dagen zwellen de geruchten aan dat Apple bezig is om een elektrische auto te ontwikkelen. Het kan echter nog jaren duren voordat zo’n auto er komt. Bovendien heeft Apple de financiële middelen (en de mentaliteit) om uiteindelijk projecten ook weer stop te zetten, als het niet de gebruikerservaring oplevert die Apple zoekt.
Interessant is nog wel, dat A123 faillissement aanvroeg in 2012 en sindsdien bezig is om onderdelen van het bedrijf te verkopen. Het ging dus al slecht met het bedrijf voordat Apple op de stoep stond om personeel weg te kapen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties