Vandaag is 1 juli, de eerste dag waarop Apple’s reclamedienst iAd officieel van start is gegaan. Al vanaf 21 juni moest je bij het downloaden van applicaties de vernieuwde iTunes-voorwaarden accepteren, waarin staat dat je akkoord gaat met het ontvangen van iAds. Ontwikkelaars zien vanaf vandaag in de backofficedienst iTunes Connect een schakelaar om iAd te gebruiken. Een paar ontwikkelaars hebben dat al gedaan, zoals de maker van TextGroups (hiernaast), iLevator (een app met liftmuziek) en Tiptitude (een fooiencalculator).

Volgens eerdere informatie van de Wall Street Journal zijn de advertenties te boeken vanaf een budget van $1 miljoen dollar. Apple is daarmee vijf tot tien maal duurder dan concurrerende advertentienetwerken, waar instapprijzen tussen de 100.000 en 200.000 dollar gelden voor adverteerders. De ontwikkelaar ontvangt bij Apple 40 tot 60 procent van de omzet.
Voor ontwikkelaars ziet de schakelaar in iTunes Connect er zo uit:
Screenshot toegestuurd door Philip van Jamoo Design
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik wil geen reclame maar moest toch accoord gaan.
kan de ellende beginnen 🙁
Is bekend welke ads al beschikbaar zijn?
Eerlijk gezegt vind ik iAds een heel goed idee, ze zullen veel meer kwaliteit hebben dan de ads die nu al in alle gratis applicaties zitten, en ik denk als je reclame kijkt, dat je liever kijkt naar een iAd dan een gewone ad.
Nu kunnen apps ook gratis blijven en het blijft de apple kwaliteit, dus ik denk dat het alleen een verbetering is. En de iPhone wordt hiermee ook terug meer van apple zelf, wat zeker niet slecht is.
Ik heb dus helemaal geen problemen met iAds
@Johan:
hier net hetzelfde.
Maargoed, als ze hun iAds niet toepassen in betaalde applicaties zal ik niet klagen.
Als het is zoals je nu ook al hebt in free apps, dan is het wel ok voor mij.
ik ben juist blij met iAds, want dan ben je eindelijk van admob af, waar ik altijd per ongeluk op klik, mijn spel sluit dan af en ik ga naar safari, met iAds blijf je in de app waardoor een simpele klik op het kruisje genoeg is om de ad weer te sluiten, ik snap dus niet waarom iedereen nou zo loopt te zeuren
Oja, en mocht de ontwikkelaar van iLevator het lezen, ondersteun a.u.b. background-audio.
Ga je ook bij je buren langs om te vragen waarom hun een sticker op hun brievenbus hebben zitten? Ik wil simpelweg geen reclame, en al helemaal geen reclame die ook nog eens mijn persoonlijke gegevens screened en deze doorstuurt richting andere reclameboeren.
Maar goed, er zal snel wel wat verschijnen als jailbreakapp….en tot die tijd gebruik ik Firewall om alles te blokkeren wat ook maar iets te maken heeft met ads.
En dan klikt straks iedereen uit nieuwsgier op die iAds de komende weken en stijgen de statistieken weer als een tierelier. En ineens is Apple dan weer hét concern dat alles overtreft.
de miserie kan beginnen, hopelijk beperkt het zich enkel tot de gratis app’s en niet zoals bij De Standaard, te betalen en nog eens ad’s erbij!
Je krijgt dus geen vraag of je je lokatie wilt delen omdat je daar al (vrij onwillekeurig) accoord mee bent gegaan.
(Waar zit Steve zelf trouwens. De kamervragen te beantwoorden ?)
@Frank van Manen: Goed idee inderdaad, laat maar doorkomen!
Staat dit (+iAds) steeds bij de app als dit zo is?
Is dat group text gebeuren niet iets dat het standaard sms programma van de iPhone kan vervangen.. hoe komt het dat dat wel toegelaten is?
Mij zal het overigens een worst wezen hoe en wat met dat iAd, ik gebruik toch alleen maar betaalde apps of gratis apps zonder reclame.. Zolang je maar reclame loos kan blijven door te betalen..
zeur nog niet voor je ze hebt gezien, als het reclames zijn die niet storen of een leuk element bieden, als die toy story ad die ze bij de keynote lieten zien heb ik er geen problemen mee, zolang er geen irri geluidjes door de werkelijke app heen komen 🙂
Ik vind het bespottelijk dat ik akkoord moet gaan met een mogelijkheid om advertenties naar mijn iPhone te pushen. Dat mag ik toch hopelijk zelf wel bepalen? Overheid pak uw verantwoordelijkheid en fluit Apple terug!
Ik vraag me af of er een Cydia app komt die iAds blokkeren! Maar, ik heb niet zovaak last van advertenties! Heb zelf ook Google AdSense op me website staan.
Het kost 1 mil om een ad te mogen publiceren op dit platform dus het lijkt me sterk dat er nutteloze ads komen met rare geluiden of die irritand zijn.
En in de meeste gratis of goedkope apps zit al reclame, die in de meeste gevallen irritanter zijn dan het iAd platform. Dus het lijkt mij juist een flinke verbetering ten opzichte van de huidege ads van admob enz.
ik ben echt heel benieuwd. Kijk echt uit naar de iads (volgens mij ben ik de enige). Goed, zit in de communicatiebranche, maar dan nog…
Laat maar komen, ben heel benieuwd naar de creatieve invullingen!
Lijkt mij niet zo, als je in de app store “iAd” zoekt, krijg je veel applicaties die iAds (zullen) ondersteunen, maar die het niet in de titel vermelden.
Dus volgens mij hoeft het niet.
Worden alle normale advertenties in apps nu verbannen? Of blijven ze tot de ontwikkelaar ‘overstapt’?
iAd start vandaag alleen nog maar in Noord Amerika,
het bericht dat Apple verspreide bevat volgende tekst:
Belachelijk, koop je een telefoon van rond de 700 euro, betaal je voor een app, krijg je nog reclame ook.
Tenzij iAd’s niet in betaalde apps te zien zijn vind ik het nog acceptabel.
Ik ben het 100% met je eens 😉
Belachelijk, koop je een TV van 1500 euro, zit er reclame tussen de programma’s! 😉
ik snap het ook niet, dit is allemaal leuk en aardig maar waarom word het altijd weer je strot doorgeduwd.
je hebt toch de of welke telefoon dan ook niet gekocht met het idee in je achter hoofd van “hey vet kan ik lekker reclame op ontvangen!”
en dan dat de trent van de laatste tijd van bedrijven die hun voorwaarden telkens gaan aanpassen vind ik ook niet kunnen. 1x maal voorwaarden bij aankoop vind ik nog kunnen/begrijpelijk maar de voorwaarden weer aanpassen ten tijde van gebruik is a no go voor mij.
joh serieus dat wil je toch niet gaan op geven als vergelijking ?
het zou mij niks verbazen, zie het zo, als je nu nog reclame op de iphone wil uitbrengen dan MOET je dat doen via apple (die daar nu als tussenpersoon vet aan verdienen immers er staat dat ze 5 tot 10 duurder zijn dan de rest van de reclame markt)
doe je het via welke andere manier dan ook dan word je app niet toegelaten op de appstore.
ik hoop serieus dat dit een doodsteek gaat worden voor apple en deze onzin snel zullen laten varen. word moe van hun bemoei en controle zucht.
@fuqua: Enne waarom niet? Je koopt een apparaat en de standaard functionaliteit is zonder adds. Vervolgens koop je er functionaliteit bij (TV aansluiting/ Apps) wat die doen heeft toch verder niets met het apparaat (of de kosten ervan) te maken?
(Of mogen er op jou PC als je daarmee een website bezoekt ook geen banners staan? je hebt immers de PC al betaald…. 😐 )
Als je goed leest staat er dat het 5 keer duurder is om in te stappen… Er staat niets over de prijs per geklikte ad….
Prima vergelijking hoor, ik zie niet wat er mis mee is. Trouwens, we leven nu al jaren met banners op sites, en gekke maar toch geinige reclames op tv. Geef toe, bij de tv krijg je reclame te zien, of je nou wilt of niet, hier heb je tenminste de optie, klik ik erop, of niet. Volgens mij prima eerlijk toch, zint het je niet, koop dan een 3GS, of jailbraik je phone en zet versie 3 software erop (kan dat???, geen idee)
Ik zie nog steeds geen iAds in die apps!
@Smartphonie:
Niet helemaal hetzelfde…
Als je naar TV kijkt, kijk je naar een zender die bepaalt wat er uitgezonden wordt. Dus OOK reclame.
Als je naar je GSM kijkt, neem ik aan dat je kijkt naar apps die je zelf wil op je telefoon.
Dus als je wil vergelijken, is de vergelijking:
Je download een film die je wil zien, en merkt dat er tijdens de film reclame (over de regisseur) wordt afgespeeld.
Maar toch… nice try.
@Johan – Als je geen applicaties met iAds installeert, is er volgens mij niets aan de hand. Ze zullen toch geen iAds in de agenda gaan tonen?