Apple neemt LuxVue over, fabrikant van energiezuinige schermen over

Apple heeft LuxVue overgenomen, een fabrikant van retina schermtechnologie. LuxVue maakte voorheen micro-ledschermen en heeft daarvoor baanbrekende technologie in huis.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

iphone scherm displayApple heeft LuxVue overgenomen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in energiezuinige ledschermen. De overname is inmiddels bevestigd door Apple. LuxVue maakte voorheen micro-ledschermen en werkte tot nu toe vooral op de achtergrond. Volgens een investeerder van het bedrijf had LuxVue een baanbrekende techniek voor schermen gevonden. Vorig jaar diende het bedrijf meerdere patenten in, allemaal gericht op schermtechnologie. Mogelijk wil Apple de LuxVue-technologie gebruiken voor energiezuiniger schermen in iPhones, iPads en MacBooks.


Met micro-leds kun je de batterijduur verlengen, zonder dat dit ten koste gaat van de schermkwaliteit. Een slimme schermtechnologie komt bovendien van pas bij de iWatch, waar batterijduur van nog groter belang is. Het zou Apple in staat stellen om een iWatch met kleurenscherm te maken, waarvan de batterijduur acceptabel is.

LuxVue is gevestigd in Santa Clara en had al 43 miljoen investeringsgeld opgehaald van Kleiner Perkins, iD Ventures America en andere durfinvesteerders. Net als bij eerdere overnames gaf Apple ook deze keer de gebruikelijke reactie: “Apple koopt af en toe kleine technologiebedrijven, waarbij we meestal niet onze plannen ermee bespreken.” LuxVue wordt mogelijk toegevoegd aan de afdeling die zich met innovaties in hardware bezighoudt. CEO Tim Cook gaf afgelopen maand tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers aan dat Apple in de afgelopen 18 maanden maar liefst 24 bedrijven heeft overgenomen, waarvan LuxVue er mogelijk eentje is. Apple geeft alleen toe dat er een overname heeft plaatsgevonden, als er expliciet naar wordt gevraagd. Vaak is uit de Linkedin-profielen van medewerkers ook af te leiden dat er een overname heeft plaatsgevonden.

Informatie

Laatst bijgewerkt
14 maart 2023 om 7:51
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 5 reacties

  1. Hmmm, mocht er dit jaar al n iWatch verschijnen, denk ik steeds meer dat ik die oversla en op de 2e generatie wacht. Aangezien er nog steeds dergelijke berichten komen, heb ik het idee dat ze die dit jaar niet meer ingebouwd krijgen.
    Hoewel ik al 2 jaar sta te springen om de iWatch.
    En na aankoop van mn iPad 1 was ik ook teleurgesteld toen de iPad 2 uitkwam en bleek dat de 1 al gauw uitgerangeerd was.

  2. Origineel geplaatst door Mike
    Hmmm, mocht er dit jaar al n iWatch verschijnen, denk ik steeds meer dat ik die oversla en op de 2e generatie wacht. Aangezien er nog steeds dergelijke berichten komen, heb ik het idee dat ze die dit jaar niet meer ingebouwd krijgen.
    Hoewel ik al 2 jaar sta te springen om de iWatch.
    En na aankoop van mn iPad 1 was ik ook teleurgesteld toen de iPad 2 uitkwam en bleek dat de 1 al gauw uitgerangeerd was.

    Je maakt het jezelf wel erg moeilijk, Mike. Toen je de iPad 1 net had, was je toen niet erg blij? Je hebt er toch totdat de 2 uitkwam erg veel plezier van gehad?

    Je kan er ook voor kiezen om niet steeds het nieuwste van het nieuwste te kopen, maar ja, dan zal je je waarschijnlijk erg ongelukkig voelen omdat je zo achterloopt.

    Wellicht zou je je eens kunnen verdiepen in de Boeddhistische levensfilosofie; ik heb het idee dat dat je kan helpen wat makkelijker in het leven te staan.

  3. Ik geloof dat Apple ook in die Boeddhistische levenswijze meegaat: zonder aplomp van alles kopen zonder dat duidelijk wordt waarom en in welke richting of strategie dat past (If any)

  4. Hoe zit dat eigenlijk elke keer wanneer Apple een bedrijf overneemt?
    Nemen zij dan enkel de patenten en merken over en stellen ze die werknemers te werk in hun eigen campus of wordt ook het vastgoed overgenomen en blijven deze werknemers daar werken, maar dan op de payroll van Apple?

  5. @Robenroute: Heel erg bedankt voor de levensles. Maar wat ik wilde zeggen: Apple heeft regelmatig een eerste generatieproduct op de markt gebracht dat geweldig was. Maar kwam dan binnen t jaar met een follow-up die gewoon beter was, beter doordacht en technisch langer “houdbaar”. Dus t gaat niet om t geluksgevoel maar simpelweg om meer waar voor je geld te krijgen.