Apple heeft Jonathan Cohen in dienst genomen, directeur van het deep learning-lab van chipmaker Nvidia. Deep learning heeft te maken met het trainen van computers om patronen te herkennen en de informatie daarna op een manier te verwerken zoals mensen doen. Nvidia gebruikt deep learning voor een platform voor zelfrijdende auto’s, Nvidia Drive PX.

Snel verkeerssituaties inschatten
De meeste mensen kennen Nvidia als fabrikant van grafische kaarten voor pc’s, maar ze zijn ook bezig met geavanceerde grafische toepassingen voor de autoindustrie. Bij het Nvidia Drive PX-platform worden bijvoorbeeld Tegra X1-gpu’s ingezet om enorme hoeveelheden visuele data te analyseren. Camera’s aan boord van het voertuig verzamelen de data en de software kan het vervolgens razendsnel analyseren, om gevaarlijke situaties in te schatten. Op de foto hierboven herkent de software bijvoorbeeld een normale auto (‘passenger car’) en een pick-up (’truck’).
Apple Car toch zelfrijdend?
De indiensttreding van Cohen wakkert geruchten aan dat Apple niet alleen bezig is met een elektrische auto, maar dat het voertuig ook zelfrijdend zal zijn. Volgens de LinkedIn-pagina van Cohen is hij onlangs overgestapt van Nvidia naar Apple, waar hij zich kortweg bezighoudt met ‘Software’. De uitgebreide ervaring van Cohen op het gebied van zelfrijdende auto’s en autonome voertuigen zou echter goed van pas komen voor Project Titan, het autoproject van Apple.
Cohen’s specialisme heet ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Bij Nvidia werkte Cohen bijvoorbeeld aan softwaretechnologie voor Tesla. Daarnaast heeft hij ervaring met Nvidia’s CUDA-platform, waarbij krachtige gpu’s voor allerlei toepassingen worden gebruikt, zoals luchtverkeersregeling en het voorspellen van de bloeddoorstroming bij patiënten. Apple gebruikt zelf ook deep learning-technologieën, bijvoorbeeld bij Siri en Apple Maps.
Steeds meer auto-experts bij Apple
Apple kan met alle geruchten rondom de ‘Apple Car’ nog alle kanten op. Alle investeringen in autotechnologie kunnen immers ook nog steeds bedoeld zijn voor een veel geavanceerdere versie van de CarPlay-software voor in de auto, zonder dat Apple zelf een auto gaat bouwen. Ze hebben de afgelopen twee jaar experts van Tesla, Ford, GM en andere fabrikanten weggekaapt voor het geheimzinnige autoproject. Fabrikant Mission Motors beweert zelfs dat ze failliet zijn gegaan omdat Apple alle sleutelfiguren wegplukte.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple is duidelijk bezig met iets groter dan alleen “entertainment in the Car”. Ik denk niet dat ze Apple Car gaan ombouwen naar een soort OS voor auto’s waar de hardware (de auto dus) van andere merk(en) zijn.
Tsja, ze zullen wel moeten om niet op achterstand te beginnen, met de stappen die Tesla nu zet. Al zal ’t op korte en middellange termijn nog wel even om ‘automatische piloot’ achtige mogelijkheden blijven gaan waarbij de chauffeur de eindregie èn eindverantwoordelijkheid houdt.
Overigens vind ik de manier waarop Tesla die mogelijkheden heeft uitgebracht, als automatische OTA update naar verluidt ’s nachts, wel iets beangstigends hebben. ’t Is toch te hopen dat Tesla wat zorgvuldiger heeft getest (en blijft testen) dan bv Apple, Microsoft en/of SQLite.org recent, of op zijn minst wel consequenties trekt uit minder wenselijke testresultaten. Anders parkeer je de ene avond een perfect werkende sedan, om de volgende ochtend in een buggy exemplaar te stappen… 😏
“Apple gebruikt nu al deep learning techniek voor Apple maps” Gaaf, alleen bij mij op de iphone werkt het niet of hebben er meer mensen last van? Hahaha
@Ferryman: Inderdaad, ik moet er niet aan denken dat je net zo’n mooie snelle bolide aanschaft en na enkele updates zit je opgescheept met een “45km autootje” 😩
Straks leg je de hele economie plat met een aantal DDOS-aanvallen, leuke ochtendspitsen worden dat. Wat overigens nog geheel losstaat van de veiligheid.
Wanneer gaan ze iets aan het OV doen, want dat is in het dagelijks gebruik relatief primitief imho.