‘Apple ontmantelt iAd-team’ (update)

Apple gaat het iAd-team ontmantelen en gaat niet langer zelf advertenties verkopen. In plaats daarvan komt er een zelfbedieningssysteem voor iAd-reclames in apps en Apple Nieuws.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Apple wil zich terugtrekken uit de advertentiemarkt. Het bedrijf zou van plan zijn om het iAd-team op te heffen en het iAd-platform om te bouwen tot een zelfbedieningssysteem. Dat schrijft BuzzFeed op basis van bronnen.


Update 15 januari: Apple heeft in een update aan ontwikkelaars aangeven, dat ze het iAd App Network per 30 juni 2016 zullen opheffen. Advertentiecampagnes kunnen blijven doorlopen tot 30 juni, maar daarna zullen appontwikkelaars zelf advertentiecampagnes moeten aanmaken via de iAd Workbench.

Door het opheffen van iAd komen enkele mensen die voor de sales van iAd actief waren zonder baan te zitten. Apple heeft laten weten dat er nieuwe posities aangeboden worden op het gebied van operations en engineering. Het zou in totaal gaan om ongeveer honderd banen.

iAd reclame op iPhone en iPad

iAd-team opgedoekt

Apple zal iAd nog wel in de lucht houden, bijvoorbeeld voor advertenties in games en in de Nieuws-app, maar ze gaan niet langer als bemiddelaar optreden voor advertenties. “We zijn er niet goed in”, zou een bron tegen BuzzFeed hebben gezegd. Het maken, beheren en verkopen van advertenties zullen de uitgevers en reclamebureau’s voortaan zelf moeten doen. Het betekent overigens ook dat uitgevers niet langer 30% hoeven af te dragen aan Apple, maar de volledige 100% van de inkomsten zelf mogen houden.

Apple zou deze week al met het iAd-team willen stoppen.

iAd werd in 2010 geïntroduceerd en had als doel dat ontwikkelaars reclames van hoge kwaliteit in hun apps konden tonen. Het platform had meteen vanaf het begin al moeite om voet aan de grond te krijgen, onder andere omdat Apple hoge eisen stelde aan het uiterlijk van de advertenties en omdat het minimale bedrag voor adverteerders vrij hoog was. Sinds 2014 zijn iAds ook beschikbaar in Nederland en België en eind 2014 startte Apple met geautomatiseerde verkoop van iAds. Tussendoor verlaagden ze de minimale instapprijs voor adverteerders meermaals: eerst van 1 miljoen dollar naar 300.000 dollar en uiteindelijk werd de instapprijs zelfs 50 dollar.

Privacy belemmerde iAds

Een van de factoren waardoor iAd niet goed van de grond kwam, had te maken met Apple’s nadruk op privacy. Een hooggeplaatste medewerker van het iAd-team zou hebben geklaagd dat privacy het platform tegenhield. Adverteerders wilden best betalen voor advertenties, maar wilden dan ook beschikken over de gebruikersdata en die wilde Apple niet delen.

Interessant is trouwens dat Apple-topman Eddy Cue eerder deze week al liet doorschemeren dat er een zelfbedieningssysteem voor iAds aan zat te komen. In een artikel over verkeerd ingeschatte gebruikerscijfers van Apple Nieuws, vertelde Cue dat de ontwikkeling van het iAd-netwerk zou worden versneld. Binnen twee maanden zou er een zelfbedieningssysteem voor advertenties moeten komen, dat voor verhoogde advertentie uitgaven moet zorgen.

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 18 januari: Apple heeft laten weten dat de mensen die als gevolg van het opheffen van iAd zonder baan komen te zitten, opgevangen worden in operations en engineering. Het zou gaan om ongeveer honderd banen. Deze informatie is in het artikel aangevuld.
  • 2016 - 15 januari: Apple heeft ontwikkelaars geïnformeerd over het opheffen van iAd App Network per 30 juni 2016. We hebben het artikel daarom bijgewerkt met de nieuwste info.

Informatie

Laatst bijgewerkt
18 januari 2016 om 21:13
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.